Siirry suoraan sisältöön

Uudistuva johtajuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: YZZZ0220-3020

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

30.10.2021 - 08.01.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK)
  • Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK)

Opettaja

  • Sari Järvinen
  • Kari Jaatinen

Vastuuopettaja

Sari Järvinen

Ryhmät

  • ZJA21STVJ
    Avoin AMK, tekniikka, Verkostojohtaminen
  • ZJA21SSYV
    Avoin AMK, sote, Verkostojohtaminen, YAMK-polku
  • YTV21S1
    Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
  • YSV21S1
    Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoitus on oppia ymmärtämään ja omaksumaan ne johtajuusosaamisen ja tunneälykkyyden keinot sekä vuorovaikutustaidot, joilla organisaatiot ja niiden henkilöstö menestyvät kansainvälisessä ja digitaalisessa toimintaympäristössä.

Opintojakson osaamiset
Organisaation ja talouden johtaminen
Palveluliiketoiminnan johtaminen
Eettinen osaaminen
Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Ymmärrät eri johtajuusteorioita ja malleja sekä niiden eroja sekä osaat soveltaa niitä käytännön työhön. Määrittelet keskeisiä johtajuuden käytäntöjä ja kuvaat niitä työroolisi näkökulmasta. Ymmärrät tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkityksen. Tunnistat ja arvioit johtajuuden, tunneälykkyyden ja vuorovaikutustaitojen osaamistasi ja hyötyjä sekä nimeät keskeisen kehittämiskohteesi. Kokeilet käytännön dialogitaitoja vuorovaikutuksessa ja keskusteluissa.

Sisältö

Johtajuusteoriat
Johtajuuden ajankohtaiset ilmiöt
Johtajuuden eettiset näkökulmat
Tunneälykkyys ja tunteet
Esimiehen vuorovaikutustaidot
Dialogisuus ja dialogityökalut

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Northouse, P. 2016. Leadership: Theory and Practice. Sage Publications.
Goleman, D. 1999. Tunneäly työelämässä. Otava tai
Goleman, D. 2005. Emotional intelligence. Bantam Books tai
Goleman, D. 2007. Sosiaalinen äly. Otava.
Pitkänen, L. 2017. Nuorten johtajien eettiset profiilit - Q-metodologinen tutkimus eettisestä johtajuudesta uuden sukupolven määrittämänä. Acta Wasaensia, 385.
Rakentavan dialogin käytännön taidot. https://www.eratauko.fi/
Ajankohtainen omavalintainen ihmisten johtamista käsittelevä tietokirja.
Soveltuva artikkeli esim. The Leadership Quarterly, Journal of Change Management, Journal of Organizational Change Management, Työelämän tutkimus, Hallinnon tutkimus -lehdistä.

Opetusmenetelmät

Kontakti- ja etäopiskelu
Verkko- ja lähiopetus, harjoitustyöt, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely ja kirjallisuus.
Toteutusvaihtoehtona voi olla myös työn opinnollistaminen tai Future Factory –projekti.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakso voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähipäivät tai verkkotapaamiset 15-35 h
Itsenäinen työskentely ja ryhmätyöt 100-120 h
Yhteensä 135 h

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa webinaarilla 25.9. klo 10.30-12.00.
Webinaarissa ohjeistetaan ja vaiheistetaan opintojakson eteneminen ja annetaan ennakkotehtävä ensimmäiselle kontaktille.
Opintojakson keskeinen oppimistehtävä on opiskelijan omaan (tai kuviteltuun) työorganisaatioon opintojakson aikana tekemä työelämälähtöinen kehittämistehtävä. Opiskelija voi itse valita ajankohtaisen, opintojakson teemoihin liittyvän kehittämisen kohteen omasta organisaatiostaan.
Tavoitteena on soveltaa teoreettista tietoa käytännön ongelman ratkaisemiseen sekä kirjoittaa siitä projektisuunnitelmatyyppinen pohdiskeleva essee tai projektiraportti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson arviointi pohjautuu oppimistavoitteista johdettuihin arviointikriteereihin.

Suoritukset arvioidaan hyväksytty/hylätty lukuun ottamatta työelämälähtöistä kehittämistehtävää (ks. edellä), mikä arvioidaan arvosanoilla 0-5.
Koko opintojakson arviointi (0-5) muodostuu siis käytännössä kehittämistehtävän arvosanasta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Ymmärrät eri johtajuusteorioiden ja mallien eroja. Erottelet ja luokittelet johtajuuden keskeisiä käsitteitä. Käsittelet aihetta eri näkökulmista. Tunnistat tunneälykkyyden keskeiset taidot ja hyödyt sekä kehittämisen menetelmiä. Määrittelet keskeisiä johtajuuden käytäntöjä ja kuvaat niitä työroolisi näkökulmasta Ymmärrät tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkityksen. Arvioit johtajuus- ja vuorovaikutusosaamistasi ja tunnistat keskeisen kehittämiskohteesi. Kirjoitat havainnollisesti, mutta teksti sisältää epäloogisuuksia ja puutteita.

Tyydyttävä 2
Sovellat rajaamaasi johtajuuden teoriaa. Valitset ja määrittelet keskeiset käsitteet. Hyödynnät tunneälykkyyden keskeisiä taitoja ja kehittämisen menetelmiä. Löydät ongelmaan ratkaisun ja havainnollistat tuloksia esimerkkien avulla. Esimerkit osoittavat ymmärtämistä ja omaa ajattelua, joilla on yhteys teoriaan. Osaat tehdä yhteistyötä vastuullisesti ongelmanratkaisutilanteessa ja otat vastuuta vertaisen työstä. Ymmärrät tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkityksen. Arvioit omaa johtajuus- ja vuorovaikutusosaamista esimerkein ja perusteluin. Kirjoitat johdonmukaisesti ja havainnollisesti, mutta siinä on puutteita. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Analysoit johtajuuden olennaista ja rajattua teoriaa ja käsitteitä, joiden valinnat perustelet. Osoitat kykyä analysoida, seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja/tai tutkimustietoa. Analysoit tunneälykkyyden keskeisiä taitoja ja kehittämisen menetelmiä sekä ymmärrät, miten voit hallita omia tunteita. Johdat tai suunnittelet tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa sovellat uusia menetelmiä. Kehität organisaation toimintaa löytäen ratkaisuvaihtoehdon. Yhdistät teoriaa ja käytäntöä toisiinsa. Analysoit perustellen tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkitystä. Arvioit omaa johtajuus- ja vuorovaikutusosaamistasi perustellen ja kykenet sen kehittämiseen. Kirjoitat johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä.

Kiitettävä 4
Jäsennät johtajuuden ja tunneälykkyyden keskeisistä teorioista ja käsitteistä kokonaisuuden, jota reflektoit kriittisesti. Arvioit, seuraat ja erittelet asiantuntijuusalueen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Kehität tunneälykkyyden keskeisiä taitoja tulkiten ja johtaen tunteita. Johdat ja/tai suunnittelet tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa ratkaiset käytännön ongelman. Arvioit prosessia ja lopputulosta hyödynnettävyyteen ja teoriaan peilaten. Pohdit johtajuutta ja eettisyyttä tasa-arvoisuuden näkökulmasta. Arvioit omaa johtajuus- ja vuorovaikutusosaamistasi perustellen ja kykenet sen kehittämiseen. Kirjoitat loogisesti, analyyttisesti ja asiantuntevasti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Tuotat uusia näkökulmia tai uutta tietoa johtajuudesta ja tunneälykkyydestä omaan organisaatioosi. Arvioit ja tulkitset kriittisesti ammattialojen kehitystä ja kansainvälistä johtajuuden tutkimustietoa. Määrittelet keskeiset johtajuusteorioiden erityisosaamiseen liittyvät käsitteet suhteessa toisiinsa. Osoitat kehittämisen vastuuta oman ammattialan uusien tietojen ja käytäntöjen kartuttamisesta sekä organisaation tavoitteellisesta oppimisesta johtajuuden näkökulmasta. Luot suunnitelman ja testaat miten omaa tai organisaation tunneälykkyyttä voit parantaa. Johdat tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa tuotat ja analysoit uutta tietoa sekä uudistat toimintatapoja alasi muuttuvassa toimintaympäristössä. Arvioit, analysoit ja vertailet perustellusti johtajuuden ja tunneälykkyyden kehittämisen prosessia, lopputulosta ja toimenpide-ehdotuksia, joilla on yhteys asetettuihin tavoitteisiin sekä kriteereihin. Reflektoit johtajuutta ja eettisyyttä yhteiskunnallisella tasolla. Arvioit oman johtajuus- ja vuorovaikutusosaamisesi kehittymistä perustellen kriittisesti, kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti. Kirjoitat vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Osoitat kriittistä ja argumentoivaa kykyä kirjoittaa.