Uudistuva johtajuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: YZZZ0220-3021
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
04.12.2021 - 28.02.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 70
Koulutus
- Digitaalinen toimitusketju (YAMK)
- Elinkaaren hallinta (YAMK)
Opettaja
- Virtuaali Lograk
- Petri Vauhkonen
Ryhmät
-
ZJA21STPYDTAvoin AMK, teniikka, Digitaalinen toimitusketju
-
YTH21S1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
ZJA21STPYEHAvoin AMK, teniikka, Elinkaarenhallinta
-
YTM21S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoitus on oppia ymmärtämään ja omaksumaan ne johtajuusosaamisen ja tunneälykkyyden keinot sekä vuorovaikutustaidot, joilla organisaatiot ja niiden henkilöstö menestyvät kansainvälisessä ja digitaalisessa toimintaympäristössä.
Opintojakson osaamiset
Organisaation ja talouden johtaminen
Palveluliiketoiminnan johtaminen
Eettinen osaaminen
Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Ymmärrät eri johtajuusteorioita ja malleja sekä niiden eroja sekä osaat soveltaa niitä käytännön työhön. Määrittelet keskeisiä johtajuuden käytäntöjä ja kuvaat niitä työroolisi näkökulmasta. Ymmärrät tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkityksen. Tunnistat ja arvioit johtajuuden, tunneälykkyyden ja vuorovaikutustaitojen osaamistasi ja hyötyjä sekä nimeät keskeisen kehittämiskohteesi. Kokeilet käytännön dialogitaitoja vuorovaikutuksessa ja keskusteluissa.
Sisältö
Johtajuusteoriat
Johtajuuden ajankohtaiset ilmiöt
Johtajuuden eettiset näkökulmat
Tunneälykkyys ja tunteet
Esimiehen vuorovaikutustaidot
Dialogisuus ja dialogityökalut
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Seville, E. 2017. Resilient Organizations. How to Survive, Thrive and Create Opportunities Through Crisis and Change.
Northouse, P. 2016. Leadership: Theory and Practice. Sage Publications.
Kontaktikerroilla jaettava materiaali.
Tukimateriaali:
Åhman, H. & Gustafsberg, H. 2017. Tilannetaju - päätä paremmin. Alma Talent. Amabile, T. & Kramer, S. 2012. Pienet suuret teot. Opi johtamaan kehitystä. Alma Talent. Hougaard, R., Kalajo, T., Ora, H. 2018. Ajatteleva johtaja. Alma Talent.
Jackson, B. & Parry, K. 2011. A Very Short Fairly Interesting and Reasonably Cheap Book About Studying Leadership. Wilthire: CPI Antony Rowe. Goleman, D. 1999. Tunneäly työelämässä. Otava. Goleman, D. 2007. Sosiaalinen äly. Otava. Goleman, D. 2005. Emotional intelligence. Bantam Books.
Gromov, A. & Brandt, T. 2011. Transformationaalinen johtajuus muutoksessa. Tapaustutkimuksen kohteena organisaatiomuutos. Liiketaloudellinen Aikakauskirja 1 (11), 65- 83. Yahaya, R. & Ebrahim, F. 2016. Leadership styles and organizational commitment: literature review 35 (2), 190-216.
Aura, O., Eskelinen, J., Ahonen, G. ja Kuosmanen, T. 2019. Johtaminen ja tuottavuus - henkilöstön johtaminen menestystekijänä. https://www.ossiaura.com/julkaisut.html
Soveltuva artikkeli esim. The Leadership Quarterly, Journal of Change Management, Journal of Organizational Change Management
Opetusmenetelmät
Kontakti- ja etäopiskelu, pienryhmätyöskentely, henkilökohtaiset kehittämistehtävät,
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutukseen ei sisälly lopputenttiä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opintojakson erityiskäytänteistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste tarkoittaa laskennallisesti keskimäärin 27 tunnin työtä eli viiden opintopisteen opintojakson kuormitus on noin 135 h.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Ymmärrät eri johtajuusteorioiden ja mallien eroja. Erottelet ja luokittelet johtajuuden keskeisiä käsitteitä. Käsittelet aihetta eri näkökulmista. Tunnistat tunneälykkyyden keskeiset taidot ja hyödyt sekä kehittämisen menetelmiä. Määrittelet keskeisiä johtajuuden käytäntöjä ja kuvaat niitä työroolisi näkökulmasta Ymmärrät tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkityksen. Arvioit johtajuus- ja vuorovaikutusosaamistasi ja tunnistat keskeisen kehittämiskohteesi. Kirjoitat havainnollisesti, mutta teksti sisältää epäloogisuuksia ja puutteita.
Tyydyttävä 2
Sovellat rajaamaasi johtajuuden teoriaa. Valitset ja määrittelet keskeiset käsitteet. Hyödynnät tunneälykkyyden keskeisiä taitoja ja kehittämisen menetelmiä. Löydät ongelmaan ratkaisun ja havainnollistat tuloksia esimerkkien avulla. Esimerkit osoittavat ymmärtämistä ja omaa ajattelua, joilla on yhteys teoriaan. Osaat tehdä yhteistyötä vastuullisesti ongelmanratkaisutilanteessa ja otat vastuuta vertaisen työstä. Ymmärrät tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkityksen. Arvioit omaa johtajuus- ja vuorovaikutusosaamista esimerkein ja perusteluin. Kirjoitat johdonmukaisesti ja havainnollisesti, mutta siinä on puutteita. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Analysoit johtajuuden olennaista ja rajattua teoriaa ja käsitteitä, joiden valinnat perustelet. Osoitat kykyä analysoida, seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja/tai tutkimustietoa. Analysoit tunneälykkyyden keskeisiä taitoja ja kehittämisen menetelmiä sekä ymmärrät, miten voit hallita omia tunteita. Johdat tai suunnittelet tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa sovellat uusia menetelmiä. Kehität organisaation toimintaa löytäen ratkaisuvaihtoehdon. Yhdistät teoriaa ja käytäntöä toisiinsa. Analysoit perustellen tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkitystä. Arvioit omaa johtajuus- ja vuorovaikutusosaamistasi perustellen ja kykenet sen kehittämiseen. Kirjoitat johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä.
Kiitettävä 4
Jäsennät johtajuuden ja tunneälykkyyden keskeisistä teorioista ja käsitteistä kokonaisuuden, jota reflektoit kriittisesti. Arvioit, seuraat ja erittelet asiantuntijuusalueen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Kehität tunneälykkyyden keskeisiä taitoja tulkiten ja johtaen tunteita. Johdat ja/tai suunnittelet tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa ratkaiset käytännön ongelman. Arvioit prosessia ja lopputulosta hyödynnettävyyteen ja teoriaan peilaten. Pohdit johtajuutta ja eettisyyttä tasa-arvoisuuden näkökulmasta. Arvioit omaa johtajuus- ja vuorovaikutusosaamistasi perustellen ja kykenet sen kehittämiseen. Kirjoitat loogisesti, analyyttisesti ja asiantuntevasti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Tuotat uusia näkökulmia tai uutta tietoa johtajuudesta ja tunneälykkyydestä omaan organisaatioosi. Arvioit ja tulkitset kriittisesti ammattialojen kehitystä ja kansainvälistä johtajuuden tutkimustietoa. Määrittelet keskeiset johtajuusteorioiden erityisosaamiseen liittyvät käsitteet suhteessa toisiinsa. Osoitat kehittämisen vastuuta oman ammattialan uusien tietojen ja käytäntöjen kartuttamisesta sekä organisaation tavoitteellisesta oppimisesta johtajuuden näkökulmasta. Luot suunnitelman ja testaat miten omaa tai organisaation tunneälykkyyttä voit parantaa. Johdat tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa tuotat ja analysoit uutta tietoa sekä uudistat toimintatapoja alasi muuttuvassa toimintaympäristössä. Arvioit, analysoit ja vertailet perustellusti johtajuuden ja tunneälykkyyden kehittämisen prosessia, lopputulosta ja toimenpide-ehdotuksia, joilla on yhteys asetettuihin tavoitteisiin sekä kriteereihin. Reflektoit johtajuutta ja eettisyyttä yhteiskunnallisella tasolla. Arvioit oman johtajuus- ja vuorovaikutusosaamisesi kehittymistä perustellen kriittisesti, kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti. Kirjoitat vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Osoitat kriittistä ja argumentoivaa kykyä kirjoittaa.