Digitalisaatio liiketoiminnassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: YLDX1570-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.08.2021 - 05.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
14.08.2021 - 05.11.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Teknologiayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 25
- Koulutus
- Digitaalinen toimitusketju, ylempi AMK
- Opettajat
- Eero Aarresola
- Pasi Lehtola
- Vastuuopettaja
- Eero Aarresola
- Ryhmät
-
ZJA21STPYDTAvoin AMK, teniikka, Digitaalinen toimitusketju
-
YTM21S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
- Opintojakso
- YLDX1570
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Digitalisaatio on muuttanut ja tulee muuttamaan meidän kaikkien elämäämme – halusimme sitä tai emme. Tästä syystä on tärkeää ymmärtää mistä itse ilmiössä on oikeastaan kyse ja toisaalta mistä ei. Jäsentämättömänä ”möhkäleenä” digitalisaatio ja sen vaikutukset saattavat tuntua ehkäpä hieman pelottaviltakin. Tämän opintojakson käytyäsi suhtautumisesi ilmiöön perustuu tunnistettuihin faktoihin ja sitä kautta ymmärrät mitä mahdollisuuksia digitalisaatio tarjoaa niin yhteiskunnallisella kuin yritystasolla.
Opintojakson osaamiset:
Digitalisaatio-osaaminen
Johtamisosaaminen
Strategiaosaaminen
Kansainvälisyys –ja viestintäosaaminen
Yrittäjyys- innovaatio- ja työyhteisöosaaminen
Opintojakson osaamistavoite:
Opiskelija ymmärtää digitaalisen murroksen eri osa-alueet ja niiden syntymekanismit. Opiskelija tietää mahdollisuudet, joita digitalisaatio tuo liiketoiminnan kehittämiseen yleisellä tasolla. Opiskelija tunnistaa keskeiset teknologiat, jotka toimivat digitalisaation mahdollistajina.
Sisältö
Opintojakson sisältö rakentuu seuraavista teemoista:
- Digitalisaatio ilmiönä
- Digitaalinen murros
- Digitalisaation tuomat mahdollisuudet
- Digitalisaation johtaminen
- Uudet teknologiat
Oppimateriaalit
Lindgren, J., Mokka, R., Neuvonen, A. & Toponen, A. 2019. Digitalisaatio - murroksen koko kuva. Helsinki: Tammi
Hämäläinen, V., Maula, H. & Suominen, K. 2016. Digiajan strategia. Helsinki: Alma Talent.
Ilmarinen, V. & Koskela, K. 2015. Digitalisaatio – Yritysjohdon käsikirja. Helsinki: Talentum.
Opetusmenetelmät
Luennot ja työpajatyöskentely etäkontaktipäivillä.
Case stydy -työskentely/opetus etäkontaktipäivällä
Oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee luennoitsijoita työelämästä.
Opintojakson oppimistehtävät ovat luonteeltaan työelämää kehittäviä/tutkivia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei järjestetä tenttejä.
Kansainvälisyys
Kansainvälisyys toteutuu opintojaksolla KV -artikkelien käyttämisenä opetusmateriaalina.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Etäkontaktiluennot 20 h
Oppimistehtävät 70 h
Opiskelumateriaaliin perehtyminen 45 h
Yhteensä 135 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1: Opiskelija ymmärtää digitaalisen murroksen eri osa-alueet ja niiden syntymekanismit. Opiskelija tietää mahdollisuudet, joita digitalisaatio tuo liiketoiminnan kehittämiseen yleisellä tasolla. Opiskelija tunnistaa keskeiset teknologiat, jotka toimivat digitalisaation mahdollistajina.
Tyydyttävä 2: Opiskelija ymmärtää digitaalisen murroksen eri osa-alueet ja niiden syntymekanismit. Opiskelija tietää mahdollisuudet, joita digitalisaatio tuo liiketoiminnan kehittämiseen yleisellä tasolla ja tunnistaa tarkoituksenmukaiset kehittämismahdollisuudet oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa keskeiset teknologiat, jotka toimivat digitalisaation mahdollistajina.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3: Opiskelija ymmärtää digitaalisen murroksen eri osa-alueet, niiden syntymekanismit ja vaikuttavuuden oman organisaation toimintaympäristöön. Opiskelija tietää mahdollisuudet, joita digitalisaatio tuo liiketoiminnan kehittämiseen yleisellä tasolla ja tunnistaa tarkoituksenmukaiset kehittämismahdollisuudet oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa keskeiset teknologiat, jotka toimivat digitalisaation mahdollistajina.
Kiitettävä 4: Opiskelija ymmärtää digitaalisen murroksen eri osa-alueet, niiden syntymekanismit ja vaikuttavuuden oman organisaation toimintaympäristöön. Opiskelija tietää mahdollisuudet, joita digitalisaatio tuo liiketoiminnan kehittämiseen yleisellä tasolla ja tunnistaa tarkoituksenmukaiset kehittämismahdollisuudet oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa keskeiset teknologiat, jotka toimivat digitalisaation mahdollistajina ja ymmärtää niiden soveltuvuudet omalle alalle.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5: Opiskelija ymmärtää syvällisesti digitaalisen murroksen eri osa-alueet, niiden syntymekanismit ja vaikuttavuuden oman organisaation toimintaympäristöön. Opiskelija tietää mahdollisuudet, joita digitalisaatio tuo liiketoiminnan kehittämiseen yleisellä tasolla ja tunnistaa tarkoituksenmukaiset kehittämismahdollisuudet oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa keskeiset teknologiat, jotka toimivat digitalisaation mahdollistajina ja ymmärtää niiden soveltuvuudet omalle alalle sekä omaan organisaatioon.
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
Opintojakson arviointi pohjautuu oppimistavoitteista johdettuihin arviointikriteereihin. Jokainen oppimistehtävä arvioidaan arviointiasteikolla (0-5) ja opintojakson kokonaisarvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvosta.