Henkilöstön ja työhyvinvoinnin johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YSJA0103-3007
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
01.03.2023 - 09.06.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Tapio Mäkelä
- Riitta Räsänen
- Kari Jaatinen
Vastuuopettaja
Riitta Räsänen
Ryhmät
-
ZJA22SVPJ3Vanhuspalveluiden johtaminen, ryhmä 3
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on, että hallitset henkilöstöjohtamisen ja työhyvinvoinnin johtamisen keskeisen tietoperustan ja menetelmät sekä osaat hyödyntää osaamista omassa työssäsi.
Osaamistavoite:
Tunnistat työelämän kestävän kehittämisen periaatteet ja ymmärrät niiden yhteydet työn tuottavuuteen ja työhyvinvointiin. Toimit henkilöstöjohtamisen tieto- ja teoriaperustan mukaisesti. Osaat kehittää työtä ja työyhteisön toimintaa tuloksekkaasti strategisen henkilöstöjohtamisen periaatteiden ohjaamana. Tiedät henkilöstöjohtamisen ja työhyvinvoinnin johtamisen keskeiset haasteet, tunnet niiden keskeiset menetelmät ja osaa soveltaa niitä omassa työssäsi. Ymmärrät työhyvinvoinnin rakentumisen ja ylläpidon keskeiset mekanismit. Ymmärrät ja osaat soveltaa dialogisen ja valmentavan johtamistyylin perusperiaatteita.
Sisältö
Työelämän kestävä kehittäminen ja toimintaympäristön muutossuunnat. Henkilöstöjohtamisen ja työhyvinvoinnin johtamisen keskeiset käsitteet ja merkitys työyhteisön toiminnalle. Henkilöstöjohtaminen työyhteisön kiinteyden ja henkilöstön motivaation ylläpitäjänä ja kehittäjänä. Työhyvinvoinnin kehittämisen mallit ja hyvät käytännöt. Valmentava ja dialoginen johtaminen, varhainen puuttuminen ja tukemisen tavat.
Aika ja paikka
Toteutus on tarkoitettu vain Vanhuspalveluiden johtamisen koulutushankkeen opiskelijoille 25 paikkaa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
MacKie, D. 2014. The effectiveness of strength-based executive coaching in enhancing full range leadership development: A controlled study. PDF (verkko-oppimisympäristössä)
Henkilöstöjohtaminen kurkiauran kärkeen: uudistumisen sykettä palveluihin. 2014. Toim. T. Pakarinen & T. Mäki, Helsinki: Edita.
Manka, M.-L., Manka, M. 2016. Työhyvinvointi. Helsinki: Talentum Pro. (myös e-kirjana)
Virtanen, P., Sinokki, M. 2014. Hyvinvointia työstä: työhyvinvoinnin kehittyminen, perusta ja käytännöt. Helsinki: Tietosanoma.
Juuti, P., Salmi, P. 2014. Tunteet ja työ: uupumuksesta iloon. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Pyöriä, P. 2012. Työhyvinvointi ja organisaation menestys. Helsinki: Gaudeamus.
Tarkkonen, J. 2012. Työhyvinvointi johtamistehtävänä: periaatteet, rakenteet ja käytännöt. Kuopio: UNIpress.
Aura, O., Ahonen, G. 2016. Strategisen hyvinvoinnin johtaminen. Helsinki: Talentum Pro.
Suonsivu, K. 2011. Työhyvinvointi osana henkilöstöjohtamista. Kuopio: UNIpress.
Kauhanen, J. 2012. Henkilöstövoimavarojen johtaminen. Sanoma Pro.
Opetusmenetelmät
Kontakti- ja etäopiskelu, kirjallisuus, kirjalliset tehtävät, dialogiset keskustelut.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkotapaamiset 16 h
Itsenäinen työskentely ja ryhmätyöt 119 h
Yhteensä 135 h
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi: Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan arviointi.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 (Välttävä)
Opiskelija tietää henkilöstöjohtamisen ja työhyvinvoinnin johtamisen perusasiat sekä tuntee joitakin keskeisiä työkaluja ja menetelmiä. Opiskelija tunnistaa työhyvinvoinnin rakentumisen ja ylläpidon mekanismeja. Opiskelija ymmärtää joitakin dialogisen ja valmentavan johtamistyylin menetelmiä työssään.
2 (Tyydyttävä)
Opiskelija tietää henkilöstöjohtamisen ja työhyvinvoinnin johtamisen perusasiat ja osaa soveltaa niiden työkaluja ja menetelmiä työelämälähtöisesti. Opiskelija tietää ja soveltaa työhyvinvoinnin rakentumisen ja ylläpidon keskeisiä mekanismeja omalla asiantuntijuusalueellaan. Opiskelija osaa soveltaa työelämän kestävään kehittämiseen ja tuloksellisuuteen liittyvää tietoa omassa työssään. Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa joitakin dialogisen ja valmentavan johtamistyylin menetelmiä työssään.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Opiskelija hallitsee henkilöstöjohtamisen ja työhyvinvoinnin johtamisen perusasiat ja osaa soveltaa niiden keskeisiä työkaluja ja menetelmiä työelämälähtöisesti. Opiskelija hallitsee työhyvinvoinnin rakentumisen ja ylläpidon keskeiset mekanismit ja osaa käyttää niitä omassa työssään. Opiskelija hallitsee työelämän kestävään kehittämisen liittyvät periaatteet ja osaa analysoida niiden yhteyttä työn tuottavuuteen ja työyhteisön hyvinvointiin. Opiskelija osaa soveltaa dialogisen ja valmentavan johtamistyylin menetelmiä työssään.
Kiitettävä 4
Opiskelija osaa tehdä synteesiä henkilöstö- ja työhyvinvoinnin johtamisen malleista ja teorioista ja niiden yhteyksistä toisiinsa. Opiskelija soveltaa niiden keskeisiä työkaluja ja menetelmiä kehittäessään oman alansa henkilöstön ja työhyvinvoinnin johtamisen käytäntöjä. Opiskelija osaa yhdistellä työhyvinvoinnin rakentumisen ja ylläpidon keskeisiä mekanismeja työhyvinvoinnin johtamisessa omalla asiantuntijuusalueellaan. Opiskelija osaa yhdistellä ja tehdä synteesiä työelämän kestävään kehittämiseen liittyvistä periaatteista työn tuottavuuden ja työyhteisön hyvinvoinnin kehittämiseksi omalla alallaan. Opiskelija ymmärtää dialogisen ja valmentavan johtamistyylin merkityksen työyhteisön kehittämisessä ja osaa soveltaa menetelmiä työssään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Opiskelija osaa arvioida henkilöstöjohtamisen ja työhyvinvoinnin johtamisen käytäntöjä. Hän soveltaa niiden keskeisiä työkaluja ja menetelmiä kriittisesti ja työelämälähtöisesti. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti työhyvinvoinnin rakentumisen ja ylläpidon keskeisiä mekanismeja ja osaa soveltaa niitä perustellusti omassa työssään. Opiskelija osaa perustella työelämän kestävää kehittämistä siihen liittyvien periaatteiden mukaisesti. Hän osaa arvioida niiden yhteyttä työn tuottavuuteen ja työyhteisön hyvinvointiin. Opiskelija ymmärtää dialogisen ja valmentavan johtamistyylin merkityksen työyhteisön kehittämisessä, osaa soveltaa menetelmiä työssään ja toimia valmentavana johtajana.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
0 (Hylätty)
Opiskelija ei saavuta opintojakson minimioppimistavoitteita, joiden arviointikriteerit on kuvattu arvosanan 1 (välttävä) kohdalla.