Tutkimus ja kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TKPP0610-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 15.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 120
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
- Sähkö- ja automaatiotekniikka (AMK)
- Konetekniikka (AMK)
Opettaja
- Petri Luosma
- Marjukka Nuutinen
- Olli Väänänen
Vastuuopettaja
Olli Väänänen
Ryhmät
-
TKN19SMKonetekniikka
-
TER19SMEnergia- ja ympäristötekniikka
-
TSA19SMSähkö- ja automaatiotekniikka
-
TKN19SAKonetekniikka A
-
TER19S1Energia- ja ympäristötekniikka
Objectives
Opiskelija tuntee opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis-/tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien eri vaihtoehdot. Opiskelija osaa valita opinnäytetyöhönsä sopivan kehittämis-/tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät), soveltaa niitä sekä perustella tekemänsä valinnat. Hänellä on myös taito arvioida kriittisesti tutkimusten/opinnäytetöiden luotettavuutta, vahvuuksia ja heikkouksia sekä tulosten hyödynnettävyyttä. Opiskelija tutustuu määrällisen ja laadullisen tutkimuksen sähköisiin ohjelmistoihin.
EA-IV EUR-ACE Tutkimukset ja selvitykset/YHTTH Tiedonhallintaosaaminen: Opiskelija tuntee opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis-/tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien eri vaihtoehtoja ja työkaluja. Opiskelija osaa valita opinnäytetyöhönsä sopivan kehittämis-/tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät), soveltaa niitä sekä perustella tekemänsä valinnat.
EA-EN EUR-ACE Tekninen analyysi: Opiskelija pystyy soveltamaan olemassa olevaa perustietoa tunnistaakseen, hahmottaakseen ja ratkaistakseen teknisiä ongelmia vakiintuneita menetelmiä käyttäen. Hän kykenee hyödyntämään tässä alan perusteknologioita ja –menetelmiä.
YHTOP Oppimisen taidot: Opiskelija pystyy arvioimaan kriittisesti tutkimus- ja kehittämistyönsä luotettavuutta, vahvuuksia ja heikkouksia sekä tulosten hyödynnettävyyttä.
Opiskelija tuntee tutkimus- ja kehittämistyön eettiset periaatteet.
YHTVI Viestintäosaaminen: Opiskelija hallitsee tutkivan kirjoittamisen käytänteet ja tyylin ja noudattaa oikeakielisyyden periaatteita.
Content
Tutkimusprosessi ja sen hallinta (tutkimusasetelma: tutkimusongelma, tutkimuskysymys, tutkimusote, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu), opinnäytetyön rakenne.
Kvalitatiivinen tutkimus: kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät, aineistonkeruumenetelmät (havainnointi, haastattelu, dokumentit), aineistojen analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu, harjoitukset.
Kvantitatiivinen tutkimus: aineistonkeruu (tutkimuslomake), mitta-asteikot, otanta, aineiston analysointimenetelmät.
Sähköiset tiedonkeruumenetelmät ja aineistojen tilastolliset ohjelmat.
Kehittämis- ja toimintatutkimus: menetelmien lähtökohdat ja käyttökohteet.
Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit ja valmiiden töiden arviointiharjoitukset.
Learning materials and recommended literature
Kananen, J. 2010. Opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 111. (Kirja sisältää laadullisen ja määrällisen tutkimuksen)tai Kananen, J. 2015. Verkkotutkimus opinnäytetyönä. Jyväskylän amk:n julkaisuja 187. ( Kirja sisältää laadullisen ja määrällisen tutkimuksen) taiKananen,J. 2014. Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä: miten kirjoitan kvalitatiivisen opinnäytetyön vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 148. ja Kananen, J. 2011. Kvantti: Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän amk:n julkaisuja 118.Kananen, J. 2014. Toimintatutkimus kehittämistutkimuksen muotona.Jyväskylän amk:n julkaisuja 185.Raportointi:Liukko, S. & Perttula, S. 2014. Opinnäytetyön raportointiohje.Jyväskylän ammattikorkeakoulun Avoimet oppimateriaalit -sivusto: http://oppimateriaalit.jamk.fi/raportointiohje/ https://oppimateriaalit.jamk.fi/opinnaytetyo/ Alakohtainen menetelmäkirjallisuus. Ilmoitetaan erikseen.
Teaching methods
Luennot, tiedonhaku ja soveltavat oppimistehtävät. Ongelmalähtöisen oppimisen kautta opiskelijoilla on oppimistehtäviä ratkottavana. Tehtäviä tehdään osin ryhmissä, mutta etätoteutuksessa palautukset ovat yksilökohtaisia.
Exam dates and retake possibilities
Koe opintojakson lopuksi ja kaksi uusintakoetta
Alternative completion methods
Kirjallinen koe 30%/ Verkko-oppimistehtävät 70 % Aktiivinen osallistuminen opetukseen.
Student workload
Etäopetus enintään 28 h, etätehtävät ja itseopiskelu 107 h (yht. 135 h)
Further information for students
-
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
1 (välttävä)
Opiskelija tuntee tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet. Hän tietää, miten hankkia omaa tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja.
2 (tyydyttävä)
Opiskelija osaa hankkia omaa tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tietoa. Opiskelija tunnistaa tutkimus- ja kehittämismenetelmien soveltamismahdollisuuksia.
Evaluation criteria, good (3-4)
3 (hyvä) Opiskelija pystyy itsenäisesti hankkimaan omaa tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioimaan sitä kriittisesti. Opiskelija pystyy valitsemaan ja käyttämään työssään siihen soveltuvan tutkimus-/kehittämismenetelmän. Opiskelija tuntee tutkimuseettiset periaatteet.
4 (kiitettävä) Hän pystyy perustellusti valitsemaan omaan tutkimus-/kehittämistyöhönsä soveltuvan tutkimus-/kehittämisotteen ja -menetelmän sekä käyttämään sitä. Opiskelija pystyy tarkastelemaan työnsä vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija osaa toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija pystyy viestimään analyyttisesti ja objektiivisesti tutkimus-/kehittämissuunnitelmastaan sekä kirjallisesti että suullisesti.
Evaluation criteria, excellent (5)
5 (erinomainen) Opiskelija osaa hankkia laajasti tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin. Opiskelija osaa analysoida tutkimus-/kehittämismenetelmien eroja ja perustellusti soveltaa menetelmiä omaan työhönsä. Opiskelija pystyy analysoimaan ja arvioimaan tuloksia sekä kriittisesti tarkastelemaan työnsä vahvuuksia ja heikkouksia.
Prerequisites
Riittävä perehtyneisyys omaan ammattialueeseen.