Palvelujen markkinoinnin johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YHYYM220-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 31.03.2022
Ajoitus
09.05.2022 - 30.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
Opettaja
- Mari Karjalainen
Ryhmät
-
YHO21S1Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
-
YMJ21S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YHO20SAOrganisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
-
YMJ20S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen
-
ZJK22KMKorkeakoulujen välinen yhteistyö, MARATA
-
YHO20S1Organisaation ja talouden johtaminen
Objectives
Opintojakson tarkoituksena on lisätä ymmärrystä palvelujen markkinoinnin johtamisen merkityksestä liiketoiminnassa ja yhteiskunnassa sekä kehittää sitä hyödyntäen tutkimusta ja erilaisia työkaluja.
Opintojakson osaamiset
Palveluliiketoiminnan johtamisosaaminen
Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen
Opintojakson tavoitteet
Hallitset palvelujen markkinoinnin teorian ja käsitteet sekä ymmärrät palvelujen markkinoinnin johtamisen strategisen roolin. Ymmärrät keskeisiä ongelmia palvelujen johtamisessa. Osaat arvioida asiakastyytyväisyyttä ja palvelujen sekä suhteiden laatua. Kehität uusia ratkaisuja organisaatiosi palveluiden markkinoinnin johtamiseen, joissa hyödynnät palvelun johtamisen malleja ja teoriaa fyyisessä ja digitaalisessa ympäristössä.
Content
Palveluiden käsitteiden ja teorian ymmärtäminen, asiakassuhteiden hallinta, palveluiden luonne, palveluiden ja suhteiden laatu, palveluiden laadun johtaminen, palveluiden tuotteistaminen, palveluiden ja suhteiden kannattavuus, palveluiden kokonaisvaltainen markkinointi, palvelun tuottavuuden ja toimintojen johtaminen
Time and location
Webinaarit:
vk 19 aloituswebinaari
vk 21 tehtävien tukiwebinaari (vapaaehtoinen tukitunti, jossa ratkotaan tehtäviin liittyviä kysymyksiä)
vk 22 keskusteluwebinaari (vaihtoehtoinen tapa suorittaa yksi kurssin tehtävistä)
Learning materials and recommended literature
Zeithaml, V. A., Bitner, M. J. & Gremler, D. D. 2017. Services marketing. Integrating Customer Focus Across the Firm. New York: McGraw-Hill.
Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Talentum. Journal of Service Management Journal of Service Science and Management.
Teaching methods
Kurssin avaus live-webinaari, keskusteluwebinaari ja tukiwebinaari sekävideotallenteet ja itsenäiset harjoitustyöt. Kurssin toteutus Moodle-oppimisympäristössä.
Exam dates and retake possibilities
Kurssiin ei sisälly tenttiä.
Alternative completion methods
Palvelujen markkinoinnin johtamisen tai palvelun johtamisen analyysit ja kehittämistehtävät 6 kpl, Arvionti tehtävissä S. Toteutus Moodle-oppimisympäristössä.
Student workload
virtuaaliopiskelu 27 h, harjoitustyöt ja itsenäinen työskentely 108 h. Yhteensä 135 h (yhden opintopisteen työmäärä on 27 tuntia).
Further information for students
Avoin amk 5
Campusonline 15
Aikaisemman osaamisen tunnistamisen prosessin kautta oman osaamisen osoittammalla ja perustelemalla voi opintojakson saada suoritetuksi osittain tai kokonaan (aikaisempi korkeakoulutasoinen saman laajuinen ja sisältöinen opintokokonaisuus)
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Evaluation criteria, pass/failed
Hallitset palvelujen markkinoinnin teorian ja käsitteet sekä ymmärrät palvelujen markkinoinnin johtamisen strategisen roolin. Ratkaiset organisaation käytännön ongelmia palvelujen markkinoinnin teorioihin nojautuen.Osaat arvioida asiakastyytyväisyyttä ja palvelujen sekä suhteiden laatua. Arvioit ratkaisujen hyödynnettävyytttä. Reflektoit omaa osaamistasi ja kehittymistäsi. Raportoit loogisesti, analyyttisesti ja asiantuntevasti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta.
Prerequisites
Opiskelija hallitsee markkinoinnin perusteet. Opiskelijalla on AMK-tutkinto.