Siirry suoraan sisältöön

Yhdenvertaisuus opetuksessa ja ohjauksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BN78-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

17.01.2022 - 09.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 5

Opettaja

  • Leena Selkivuori

Ryhmät

  • YSY21SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
  • YTK20S1
    Kestävä energia (YAMK)
  • YSY21SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
  • YSY21SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
  • YTV21S1
    Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
  • YTO21S1
    Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
  • YTM21S1
    Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
  • YTK21S1
    Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
  • YTG21S1
    Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
  • YTB20S1
    Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
  • YTR21S1
    Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • YSY20SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
  • YSY20ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
  • YSY21KAVO
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma
  • YSY20SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
  • YSY20SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
  • YSY20S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
  • YSV20S1
    Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
  • YSB20S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • YLO20S1
    Logistiikka
  • YLO21S1
    Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
  • YTV20S1
    Verkostojohtaminen, teknologia
  • YTG20S1
    Robotiikka YAMK
  • YTH20S1
    Elinkaaren hallinta (YAMK)
  • YTO20S1
    Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • YSB21S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • YSV21S1
    Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
  • YSY21ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
  • YTH21S1
    Elinkaaren hallinta (YAMK)
  • YTB21S1
    Projektijohtaminen YAMK (teknologia)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Opintojaksolla perehdyt opiskelijoiden oppimisen ja opiskelun moninaisuuteen: opiskelijan yksilöllisiin tuen tarpeisiin, kulttuurin ja kielen merkitykseen sekä sukupuolisensitiiviseen ohjaukseen. Perehdyt myös ohjauksen ja tuen yhteistyöverkostoihin oppilaitoksessa. Opintojaksolla edistät valmiuksiasi saavutettavan opiskelun ja opetuksen kehittäjänä yhdessä eri toimijoiden kanssa.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität kohtaamisosaamista ja reflektio-osaamista.

Kohtaamisosaamisen tavoitteena on, että kykenet vahvistamaan oppijoiden toimijuutta. Tuet kaikessa toiminnassasi oppijoiden jatkuvan oppimisen taitoja, kuten itsesäätely- ja reflektiotaitoja sekä oppijan oman oppimisprosessinsa omistajuutta. Kykenet huomioimaan oppijoiden henkilökohtaiset oppimisen lähtökohdat ja tavoitteet. Ohjaat oppijoita sensitiivisesti ymmärtäen heidän elämismaailmansa sekä oppimis- ja ohjaustilanteen kontekstin. Työotteesi on oppijoiden hyvinvointia tukevalla tavalla dialoginen ja eettinen. 

Reflektio-osaamisen tavoitteena on, että kykenet arvioimaan pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana. Osaat arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja kykenet asettamaanitsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana.

Osaamistavoitteet

Osaat arvioida omia lähtökohtiasi moninaisten oppijoiden ohjaajana ja tukea kaikkien oppijoiden oppimista.
Olet tietoinen oppijoiden yksilöllisistä tavoitteista, tuen tarpeista ja taustoista, ja niiden merkityksen oppimisprosessissa. Ymmärrät myös kulttuuri- ja sukupuolisensitiivisyyden merkityksen opettajan työssä.

Sisältö

Erityinen tuki ja ohjaus opettajan osaamisena. Yhdenvertaisuuden, saavutettavuuden ja osallisuuden kysymykset. Kulttuurisensitiivinen ja kielitietoinen ohjaus ja opetus sekä sukupuolisensitiivinen ohjaus ja opetus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuutta:

Ahonen. T., Aro. M., Aro, T., Lerkkanen, M-K. & Siiskonen, T. 2020. Oppimisen vaikeudet. NMI, Otavan kirjapaino.

Korhonen, V. & Puukari, S. 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. PS-Kustannus.

Verkkojulkaisuja:

Karvinen, M. & Venesmäki, E. 2019. Tilaa moninaisuudelle! Opas seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhdenvertaisuuden edistämiseen. https://ranneliike.net/uutiset/15428/tilaa-moninaisuudelle-opas-auttaa-seksuaali-ja.

Niemi, A-M. 2015. Erityisiä koulutuspolkuja? Tutkimus erityisopetuksen käytännöistä peruskoulun jälkeen. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/158436

Verkkosivustoja:

Aarnio, H. 2012. Dialogiset menetelmät -sivusto. Hämeen ammattikorkeakoulu. http://www3.hamk.fi/dialogi/diale/menetelmat/

Kuntoutussäätiön oppaat ja hankejulkaisut. https://oppimisvaikeus.fi/materiaalit/kuntoutussaation-hankejulkaisut/

Muu oppimateriaali informoidaan verkko-oppimisympäristössä oppimistehtävien yhteydessä.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ja perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja oppimistehtäviin. Opintojaksoon sisältyy verkossa tapahtuvaa ohjausta. Opintojaksolla on aloituswebinaari, jossa esitellään sisältö ja ohjeistetaan eteneminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tämä opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen. Tarkoittaa yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä seuraavasti:
- orientoituminen 5 h (sisältää aloituswebinaarin 2 h).
- oppimateriaaleihin/kirjallisuuteen perehtyminen, oppimistehtävät ja verkkokeskustelut 130 h

Sisällön jaksotus

Aloituswebinaari ma 24.1.2022 klo 17 - 19

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin AMK: 30

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineisto muodostuu opintojakson oppimistehtävistä. 

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyn tason arviointikriteerit:

Kohtaamisosaaminen
• ymmärrät oppijoiden moninaisuuden merkityksen omassa opettajan työssäsi ja opiskelijaryhmien toiminnassa
• olet tietoinen oppijoiden mahdollisista erityisen tuen tarpeista
• ymmärrät kulttuuri- ja sukupuolisensitiivisyyden merkityksen opetus- ja ohjaustyössä.

Reflektio-osaaminen
• tunnistat ja arvioit omaan opettajuuteesi liittyviä peruskäsityksiäsi, arvojasi ja asenteitasi sekä omia ajattelu- ja toimintamallejasi oppijoiden yhdenvertaisuuden ja osallisuuden edistämisen näkökulmasta
• asetat itsellesi uusia tavoitteita oppijoiden moninaisuutta kohtaavana opettajana.