Opettajuuden rakentaminen (6 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BO26-3016
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Henna Pernu
- Arja Pakkala
Ryhmät
-
AJA21SJVYAmmatillinen opettajankoulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tämän opintojakson tarkoituksena on, että kehität reflektiivisiä taitojasi oman opettajuutesi rakentamista varten. Asetat itsellesi opettajankoulutukseen ja ammatilliseen kehittymiseesi liittyviä henkilökohtaisia tavoitteita. Seuraat ja arvioit opintojesi etenemistä ja osaamisesi kehittymistä. Osallistut oppimispiirisi keskusteluihin ja opintojen päättyessa arvioit opintojesi tuloksia.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla edistät reflektio-osaamistasi, toimijuusosaamistasi ja kohtaamisosaamistasi.
Reflektio-osaamisen tavoitteena on, että kykenet arvioimaan pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana. Osaat arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja kykenet asettamaan itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana.
Toimijuusosaamisen tavoitteena on, että kykenet suunnitelmallisesti kehittämään ammatillista osaamistasi oppimisen ohjaajana. Kykenet osallistumaan aktiivisesti erilaisten oppimisympäristöjen kehittämiseen ammattipedagogiseen tietoon perustuen yhdessä muiden kanssa.
Kohtaamisosaamisen tavoitteena on, että kykenet ottamaan huomioon moninaiset oppijat ja heidän henkilökohtaiset tavoitteensa oppimistilanteiden suunnittelussa ja toteutuksessa sekä oppimisen ohjaamisessa ja arvioinnissa. Osaat myös toimia rakentavasti, innostavasti ja eettisesti perustellulla tavalla erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Osaamistavoitteet
Kykenet suunnitelmallisesti kehittämään ammatillista osaamistasi ammatillista osaamistasi oppimisen ohjaajana. Kykenet arvioimaan pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana. Osaat arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja kykenet asettamaan itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana. Osaat myös toimia rakentavalla tavalla vertaisopiskelijoidesi kanssa.
Sisältö
Henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan (HOPS), oppimispäiväkirjaan, vertais- ja itsearviointiin sekä portfoliotyöskentelyyn liittyvät asiat.
Opetusmenetelmät
Tähän opintojaksoon sisältyy kasvokkais- ja/tai verkkotyöskentelyä, itsenäistä opiskelua ja oppimispiirityöskentelyä.
Opintojakson alussa arvioit henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassasi (HOPS) omia lähtökohtiasi opettajaopintoihin. HOPSin avulla suunnittelet ja arvioit opintojesi etenemistä opiskelusi eri vaiheissa. Opintojesi aikana pidät yllä myös portfoliota. Kokoat siihen tärkeimpinä pitämiäsi kokemuksia ja oppimistuloksia opintojesi ajalta. HOPSin ja portfolion ohella kolmas ylläpidettävä asia on henkilökohtainen oppimispäiväkirja.
Näiden kolmen koko opintojen ajan ylläpidettävien aineistojen lisäksi tähän opintojaksoon kuuluu yhtenä oppimistehtävänä osallistuminen ohjauspäiviin ja oppimispiiritoimintaan, joissa saat vertaisohjausta ja –palautetta opintoihisi liittyen ja toimit myös itse vertaisohjaajana ja palautteen antajana. Opintojesi päättövaiheessa teet kokoavan itsearvioinnin ja käyt kouluttajasi kanssa koulutuksen päättävän arviointikeskustelun.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tähän opintojaksoon ei sisälly tenttiä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen:
Tällä opintojaksolla tavoitteena olevan osaamista edistät asettamalla itsellesi opettajankoulutukseen liittyviä tavoitteita, etenemällä niiden mukaisesti opinnoissasi, dokumentoimalla ja arvioimalla omaa oppimisprosessiasi sekä antamalla palautetta opiskelijakollegoillesi heidän oppimisensa tueksi. Oppimispiirien yhteistyö on merkittävää tällä opintojaksolla. Myös ohjauspäivät rakentuvat ammatillisen opettajuuden rakentamisen ympärille.
Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat tekemällä oppimistehtävät, jotka muodostuvat HOPSista, portfoliosta, oppimispiiri- ja ohjauspäivätyöskentelystä sekä koulutuksen päättävästä arviointikeskustelusta ja siihen liittyvästä aineistosta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on kuuden opintopisteen laajuinen. Se merkitsee, että sinulle on varattu erilaisiin tehtäviin (henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laatiminen ja sen ylläpitäminen, palaute- ja arviointikeskustelut, vertaistyöskentely) ajallisesti noin 162 tunnin työskentelymahdollisuus.
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa heti opintojesi alussa ja kestää koko opiskelusi ajan.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineisto muodostuu HOPSista, portfoliosta ja oppimispiiri- ja ohjauspäivätyöskentelystä sekä koulutuksen päättävästä arviointikeskustelusta ja siihen liittyvästä aineistosta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Reflektio-osaaminen
- arvioit oppimisprosessiasi ja osaamistasi suhteessa omiin ja opettajankoulutuksen tavoitteisiin relevantilla tavalla
Toimijuusosaaminen
- asetat itsellesi opettajankoulutukseen liittyviä tavoitteita, kehität omaa ammatillista toimijuuttasi opettajana omiin lähtökohtiisi perustuen ja asetat uusia tavoitteita ammatillista kehittymistäsi varten.
Kohtaamisosaaminen
- dokumentoit omaa oppimisprosessiasi muille ja annat rakentavaa palautetta toisille opiskelijoille heidän oppimisensa tueksi.