Skip to main content

Toiminnallisuus ryhmän ohjaamisessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SZXX2015-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 11.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

18 - 25

Koulutus

  • Toimintaterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Miia Riihimäki
  • Jaana Ritsilä

Vastuuopettaja

Jaana Ritsilä

Ryhmät

  • STT20SML
    Toimintaterapeutti (AMK)

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan ryhmäprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta sosiaali- ja terveysalan asiakasryhmien parissa.

Osaamiset
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen (yhteinen)
Toimintaterapiaprosessin ja ammatillisen harkinnan osaaminen (toim.ter)
Ohjausosaaminen (kunt.ohjaus)
Sosiaalialan asiakastyön osaaminen (sos)

Opintojakson tavoitteet

Opintojaksolla hankit sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaamista sekä osaamista hyvinvoinnin ja toimijuuden edistämiseksi.  Opit perusteet ryhmämuotoisen, tavoitteellisen asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen luomisesta. Tiedät keskeisiä ryhmän ohjaamisen lähtökohtia ja periaatteita, joita ovat ryhmän kokoaminen, ryhmäprosessin ja yksittäisen ryhmäkerran suunnittelu ja toteutus sekä ryhmädynamiikan ja ryhmän kehitysvaiheiden huomioiminen ja hyödyntäminen ryhmän ohjaamisessa kuntoutus- ja sosiaalialalla. Opit perusteita ja menetelmiä toiminnallisuudesta ja luovan toiminnan käyttämisestä tavoitteellisessa ryhmätoiminnassa.

Opintojakson käytyäsi osaat kehittää osaamistasi oman koulutusalasi ryhmän ohjaamisessa käytännön tilanteissa kuten harjoittelussa. Osaat hyödyntää luovia ja toiminnallisia menetelmiä tavoitteellisesti kuntoutus- ja sosiaalialan ryhmän ohjaamisessa.

Content

Opintojaksolla perehdytään kuntoutus- ja sosiaalialan tavoitteellisten asiakaskeskeisten ryhmien kokoamisen, suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin keskeisiin periaatteisiin ja käytänteisiin. Ryhmäharjoituksia kokeillaan käytännössä sekä perehdytään luoviin ja toiminnallisiin menetelmiin asiakkaiden tavoitteiden saavuttamiseksi.

Learning materials and recommended literature

Ståhlberg, Leena. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. PS-kustannus.

Cole, Mary. 2012 nide tai 2018 e-kirja. Group dynamics in occupational therapy: The theorethical bacis and practice application of group intervention.

Huhtinen-Hilden, Laura & Lamppu, Minna (toim.). 2018. Odottamattomia aarteita. Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu. SOSKU-esite_DIGI_2ndd.indd (theseus.fi)

Posthuma, Richard. 2014. Groups, teams and conflict management. International Journal of Conflict Management: Volume 25 Number 2. E-kirja.

Teaching methods

Webinaarit, itsenäinen opiskelu, ryhmätehtävät, kontaktitunnit.

Exam dates and retake possibilities

Itsenäisesti suoritettava tentti opintojakson toiseksi viiimeisellä viikolla. Hylätyn suorituksen 1. ja 2. uusinta opintojakson viimeisen viikon aikana.

Alternative completion methods

Opintojakson hyväksiluku aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen kautta (AHOT) voi olla mahdollista jos olet suunnitellut ja ohjannut asiakasryhmälle erilaisia toiminnallisia tavoitteellisia kuntoutus- ja sosiaalialan ryhmiä vähintään puolen vuoden ajan, ja saanut näihin amk tasoisen koulutuksen. Hyväksiluku voi olla mahdollista osittain, mikäli sinulla on kokemusta erilaisten tavoitteellisten toiminnallisten ryhmien ohjaamisesta vähintään puolen vuoden ajalta ja sinulla on ollut siihen sosiaali-, terveys, kasvatus- ohjaus- tai liikunta -alan ammatillinen koulutus.

Student workload

Itsenäinen opiskelu, oppimispiirityöskentely ja oppimistehtävät 4op
Webinaarit ja valmistautumistehtävät 1op

Further information for students

Itsearviointi: oppimistavoitteiden asettaminen ja arvio niiden saavuttamisesta.
Toisen kontaktipäivän yhteydessä tentti teoksesta Stålberg, Leena. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. PS- kustannus. nide tai e-kirja., sekä muista opintojakson materiaaleista. Tentti arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty. Hyväksytyn raja 80% vastauksista oikein.
Vertaisarviointia toteutetaan jälkimmäisen kontaktipäivän yhteydessä.
Ryhmätehtävä arvioidaan erillisten kriteerien mukaisesti asteikolla Hyväksytty- hylätty

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksytty

Opiskelija tietää tavoitteellisen kuntoutus- ja sosiaalialan asiakkaille suunnatun ryhmätoiminnan suunnittelemisen ja toteuttamisen keskeiset periaatteet: ryhmän kokoaminen, ryhmäprosessin ja yksittäisen ryhmäkerran suunnittelu ja toteutus, ryhmädynamiikan ja ryhmäprosessin huomioiminen ja hyödyntäminen.

Opiskelijalla on omakohtaisia kokemuksia luovan toiminnan toteuttamisesta. Hän tiedostaa luovan toiminnan mahdollisuuksia asiakkaan voimavarojen tukemisessa ja kuntoutumisessa.