Siirry suoraan sisältöön

Monipuoliset verkko-oppimistehtävät (5 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BP45-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.10.2021 - 13.10.2021

Ajoitus

26.01.2022 - 13.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Mika Loponen

Ryhmät

  • AJA19SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJB
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJLK
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJVA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJV
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJHO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJHK
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJB
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJHK
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJHO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJVO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJVI
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJVE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVI
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SKJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SKJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVN
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVY
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVM
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJB
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJV
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJVA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJVE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJVI
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJVO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJL
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJV
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SKJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA18SJE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJHK
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJB
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJV
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJL
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJHK
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVV
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVU
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVI
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SKJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVO
    Ammatillinen opettajankoulutus

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla perehdyt erilaisiin työelämälähtöisiin ja osallistaviin oppimistehtäviin ja opit suunnittelemaan, rakentamaan ja ohjaamaan monipuolisia oppimisprosesseja, jossa verkkoa hyödynnetään tarkoituksen mukaisella tavalla.

Opit laatimaan pedagogisen käsikirjoituksen oppimisprosessille. Laajennat oppimisympäristöajatteluasi hyödyntämällä oppimistehtävän eri vaiheissa erilaisia Tivi-mahdollisuuksia (ohjelmistot, verkko-palvelut, laitteet ja välineet). Opit tiivistämään oppimisprosessin tehtävänannoksi.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität oppimisprosessien ohjausosaamista, reflektio-osaamista ja kehittämisosaamista.

Oppimisprosessien ohjausosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä yhteistyössä muiden kanssa suunnitella, johtaa, arvioida ja kehittää oppimis-, ohjaus- ja opetusprosesseja huomioiden oppijoiden moninaisuuden ja yksilöllisyyden. Opettaja ymmärtää ryhmässä tapahtuvia ilmiöitä ja osaa tukea ryhmän rakentumista. Hän hyödyntää ryhmää oppimisen voimavarana. Opettaja käyttää monipuolisia ja työelämälähtöisiä oppimisen resursseja ja ympäristöjä. Hän hyödyntää digitaalisuutta pedagogisesti perustellulla tavalla ohjatessaan ja johtaessaan oppimisprosesseja.

Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Hän kykenee tarvittaessa mukauttamaan omaa toimintaansa saamansa palautteen pohjalta. Hän arvioi oman ajattelunsa ja toimintansa eettisiä lähtökohtia ja pystyy kehittämään niitä sen perusteella.

Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää yhdessä muiden kanssa omaa ja yhteisönsä toimintaa sekä oppimiskulttuuria sekä tahtoa ja taitoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se merkitsee myös kykyä hankkia tietoa ammatillisen oppimisen ja työelämän kehittämistarpeista ja niiden perusteista, ja käyttää sitä oppimisen edistämiseksi.  Hän toimii kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa innovatiivisella ja ratkaisukeskeisellä tavalla erilaisia menetelmiä hyödyntäen. 

Opintojakson osaamistavoite

Tunnet erilaisia työelämälähtöisiä ja osallistavia menetelmiä ja tiedostat niiden merkityksen oppimisprosessin osana. Osaat suunnitella, rakentaa, ohjata ja arvioida laatimiasi oppimisprosesseja opetustyössäsi. Osaat reflektoida ja perustella oppimistehtäviäsi ja omaa oppimistasi. Osaat kehittää suunnittelemaasi oppimisprosessia eteenpäin saamasi vertaispalautteen perusteella.

Sisältö

Tämä opintojakso muodostuu 4 osiosta.
Osiossa 1 opettelet tuntemaan erilaisia oppimistehtävätyyppejä sekä opit tunnistamaan hyvän oppimistehtävän elementit.
Osiossa 2 opettelet suunnittelemaan oppimistehtäviä/oppimisprosessin ottamalla huomioon mm. osaamistavoitteet sekä oppijan näkökulman.
Osiossa 3 rakennat aiemmin suunnittelemasi oppimistehtävän/oppimisprosessin. Saat tietoa erilaisista digitaalisista sovelluksista sekä ympäristöistä ja osaat sijoittaa niitä perustellusti suunnittelemaasi oppimistehtävään tai oppimisprosessiin.
Osiossa 4 toteutat aiemmin rakentamasi oppimistehtävän/oppimisprosessin. Vaihtoehtoisesti syvennyt vertaisten rakentamiin tehtäviin/prosesseihin ja annat niistä rakentavaa palautetta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Vanninen, R. 2013. Oppimistehtävät verkossa, Ideoita lähi- ja verkkotyöskentely sisältävälle kurssille, https://www.slideshare.net/RiikkaVanninen/oppimistehtvt-verkossa-290813-ss?qid=2c69bb20-c03b-443c-810c-de1a6c03fbbf&v=&b=&from_search=2
- Johns Hopkins Univesity. 2014. Course Design on a Shoestring Budget: Meaningful Learning Activities, https://www.youtube.com/watch?v=OOfotsHDIwE
- Pönkä, H. 2016. (Verkko-)vuorovaikutus ja ohjaus, https://www.slideshare.net/hponka/verkkovuorovaikutus-ja-ohjaus?qid=1ce1cdc2-7e2a-4d27-b009-f657d373a46d&v=&b=&from_search=1
- Leppisaari, I. 2004. Oppimistehtävät ja palaute verkko-opetuksessa ja -ohjauksessa, http://www.averko.fi/tiedostot/verkkomentorointi/Leppisaari_oppimistehtavatjapalaute.pdf
- Top 100 Tools for Learning, https://www.toptools4learning.com/

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina sisältäen vapaaehtoisia webinaareja. Opiskelu on aikataulutettu, mutta luonteeltaan se on hyvin itsenäistä. Ohjausta saat viikottaisten ohjausviestien muodossa. Oppimistehtävät ovat oppija- ja työelämälähtöisiä eli hyödynnät niissä aiempaa oman alasi osaamistasi. Saat yhteisöllistä palautetta osasta oppimistehtäviäsi. Opintojakson lopussa saat kouluttajalta kokoavan videomuotoisen, eteenpäin suuntaavan palautteen ja arvioinnin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä.

Opintojakso toteutetaan aikataulutettuna verkkototeutuksena hyödyntäen erilaisia verkkovälineitä ja työskentelytapoja. Itsenäistä työskentelyä on noin 6 - 8 h/vko. Opintojakso muodostuu neljästä osiosta. Opiskeluprosessi osioissa 1 - 3 on etukäteen aikataulutettu ja etenee tasaisella kuormituksella, joten opiskelijan kannattaa kalenteroida opiskeluaika itselleen etukäteen. Osiossa 4 on reilummin aikaa suhteessa opiskeltavaan aiheeseen, jotta halukkaat ehtivät testata käytännön opetustyössä aiemmissa osioissa suunnittelemaansa oppimistehtävää/-prosessia.

Sisällön jaksotus

Vapaaehtoiset verkkotapaamiset:
• Aloituswebinaari 28.1.2022 klo 11-12
• OhjausKlinikka 1 10.2. klo 14-15
• Ohjausklinikka 2 23.2.2022 klo 14-15
• Ohjausklinikka 3 16.3. klo 14-15

Moduulit
• Moduuli 1: Verkkotehtävät opintojakson osana 26.1-8.2.
• Moduuli 2: Oppimistehtävän suunnittelu 9.2.-22.2.
• Moduuli 3: Oppimistehtävän rakentaminen 23.2.-15.3.
• Moduuli 4: Oppimistehtävän toteutus 16.3.-13.4.

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.

Saat myös yhteisöllistä palautetta osasta oppimistehtäviäsi. Opintojakson lopussa saat kouluttajalta kokoavan videomuotoisen, eteenpäin suuntaavan palautteen ja arvioinnin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Oppimisprosessien ohjausosaaminen:
Tunnet erilaisia työelämälähtöisiä ja osallistavia menetelmiä ja tiedostat niiden merkityksen oppimisprosessin osana. Osaat suunnitella, rakentaa, ohjata ja arvioida laatimiasi oppimisprosesseja opetustyössäsi.

Reflektio-osaaminen
Osaat reflektoida ja perustella oppimistehtäviäsi ja omaa oppimistasi.

Kehittämisosaaminen:
Osaat kehittää suunnittelemaasi oppimisprosessia eteenpäin saamasi vertaispalautteen perusteella.

Esitietovaatimukset

Verkko-opiskelun perustaidot

Lisätiedot

Opintojakso on tarkoitettu ammatillisen opettajankoulutuksen opiskelijoille. Opintojakso sopii myös Sinulle, joka toimit/olet toiminut opetus- tai ohjaustehtävissä, ja haluat laajentaa oppimisprosessin ohjausta koskevaa osaamistasi verkkoympäristössä.