Palveluiden johtamisen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: HTLP0001-3002
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
07.08.2022 - 30.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin AMK
Opettaja
- Elisa Närhi
Ryhmät
-
ZJA21STKUOAvoin AMK, tekniikka, Kujetusosaaja
Objectives
Opiskelija hallitsee yrityksen palveluiden johtamiseen liittyvien eri osa-alueiden tietoaineksen: palveluntuotteen ja tuotteistamisen, palveluntuotantojärjestelmän, palvelukulttuurin, laadun ja markkinoinnin sekä osaa soveltaa tietoainesta toimialansa yritysten palvelujen analysoinnissa ja kehittämisessä. Hän ymmärtää palvelumuotoilun periaatteet ja digitaalisuuden mahdollisuudet palveluiden kehittämisessä. Opiskelija tietää palveluiden merkityksen eri toimialojen ja kansantalouden näkökulmasta.
Content
Palveluiden sisältö ja jaottele, palveluprosessin mallintaminen ja asiakaslähtöinen palvelumuotoilu, palvelun laatu ja sen mittaaminen, palvelukulttuuri, palvelujen markkinoinnin erityispiirteet, digitaaliset palvelut, palveluliiketoiminnan kansantaloudellinen merkitys.
Learning materials and recommended literature
Oppimateriaalit löytyvät kurssin Moodle oppimisympäristöstä:
- Luentomateriaalit
- Videot
- Tehtävät
Suositeltava kirjallisuus:
Grönroos, C. 2009 tai 2015 uud.p. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki : WSOYpro.
Teaching methods
Opintojaksolla vuorottelevat itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen, luennot ja harjoitustehtävät
Itsenäinen perehtyminen aihealueen teorioihin ja käsitteisiin
Asiantuntijaluennot
Yksilö- ja ryhmätyöt, joita tehdään koko opintojakson ajan
Alternative completion methods
Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opntojakson erityiskäytänteistä.
Student workload
Yksi opintopiste tarkoittaa laskennallisesti keskimäärin 27 tunnin työtä eli viiden opintopisteen opintojakson kuormitus on noin 135 h.
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
1 välttävä
Opiskelija tietää palveluiden johtamiseen liittyvät käsitteet. Hän tunnistaa palveluiden sekä ydin- ja tukiprosessien eri tekijät. Hän tietää palvelumuotoilun perusteet. Hän tietää perusasioita palveluiden markkinoinnin ja laadun hallinnasta. Opiskelija ottaa vastuun annetusta tehtävästä ohjatusti. Hän hallitsee ryhmätyön periaatteet, mutta ei aina noudata niitä. Opiskelijan esiintyminen ei ole sujuvaa.
2 tyydyttävä
Opiskelija hallitsee osittain palveluiden johtamiseen liittyvät käsitteet. Hän tunnistaa palveluiden sekä ydin- ja tukiprosessien eri tekijät ja osaa rajallisesti arvioida niiden merkitystä. Hän tietää palvelumuotoilun perusteet. Hän tietää perusasioita palveluiden markkinoinnin ja laadun hallinnan erityispiirteistä. Hän hallitsee ryhmätyön periaatteet, mutta ei aina noudata niitä. Opiskelijan esiintyminen ei ole sujuvaa.
Evaluation criteria, good (3-4)
3 hyvä
Opiskelija on sisäistänyt palveluiden johtamiseen liittyvät käsitteet. Hän osaa kuvata palveluiden ydin- ja tukiprosesseja. Hän osaa käyttää palvelumuotoilun työkaluja. Hän tunnistaa palveluiden markkinoinnin ja laadun hallinnan erityispiirteitä. Opiskelijan suullinen viestintä esiintymistilanteessa on ymmärrettävää.
4 kiitettävä
Opiskelija on sisäistänyt palveluiden johtamiseen liittyvät käsitteet hyvin. Hän osaa analysoida ja kehittää innovatiivisia palvelukokonaisuuksia sekä niihin liittyviä ydin- ja tukiprosesseja. Hän hallitsee palvelumuotoilun työkalujen käytön hyvin. Hän ymmärtää palveluiden markkinoinnin ja laadun hallinnan erityispiirteet. Opiskelijan suullinen viestintä esiintymistilanteessa on sujuvaa.
Evaluation criteria, excellent (5)
5 erinomainen
Opiskelija on sisäistänyt palveluiden johtamiseen liittyvät käsitteet erinomaisesti. Hän osaa analysoida ja kehittää innovatiivisia palvelukokonaisuuksia sekä niihin liittyviä ydin- ja tukiprosesseja itsenäisesti. Hän käyttää palvelumuotoilun työkaluja luovasti ja tehokkaasti. Hän ymmärtää palveluiden markkinoinnin ja laadun hallinnan erityispiirteet ja vaikutuksen johtamiseen. Opiskelijan suullinen viestintä esiintymistilanteessa on sujuvaa, perustelevaa ja vuorovaikutuksellista.
Prerequisites
-