Kuntoutustarpeen arviointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: SKOS2017-3003
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
10.01.2022 - 10.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Opettaja
- Aila Pikkarainen
- Minna Seikkula
Vastuuopettaja
Aila Pikkarainen
Ryhmät
-
ZJA22KSKPJAvoin AMK, sote, Kotikuntoutus palvelujärjestelmässä
-
ZJA21SSKKDAvoin amk, KKD, Kotikuntoutus kotihoidossa
Objectives
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson käytyäsi hallitset kuntoutustarpeen arvioinnin perusteita ja menetelmiä sekä ymmärrät kuntoutustarpeen arvioinnin merkityksen kuntoutusprosessissa.
Opintojakson osaamiset
Kuntoutustarpeiden ja -mahdollisuuksien arviointiosaaminen
Opintojakson osaamistavoite
Osaat nimetä kuntoutustarpeita aiheuttavia tekijöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla sekä arvioida erilaisten asiakkaiden kuntoutumisen tarpeet, odotukset ja kuntoutusmahdollisuudet. Osaat kuvata erilaisten asiakkaiden toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä ja käyttää tarkoituksenmukaisia näyttöön ja hyviin toimintakäytäntöihin perustuvia toiminta- ja työkyvyn arviointimenetelmiä. Osaat hyödyntää ICF viitekehystä ja käyttää ICF –työkaluja arvioidessasi ja dokumentoidessasi kuntoutujien kokonaistilannetta sekä kuntoutustarvetta ja –mahdollisuuksia. Osaat kirjaamisen periaatteet ja osaat dokumentoida asianmukaisesti työ- ja toimintakykyä. Osaat laatia yksilölliset SMART-peiaatteen mukaiset tavoitteet Omat tavoitteeni (GAS) -lomakkeelle.
Content
Toimintakyvyn, työkyvyn, kuntoutustarpeen ja palvelutarpeen käsitteet. Kuntoutus- ja palvelutarpeen moniammatilliset toimintaympäristöt sekä kuntoutustarvetta aiheuttavat toimintakyvyn rajoitteet ja muut tekijät. Kuntoutustarpeen arvioinnin merkitys kuntoutusprosessissa. Erilaisten asiakkaiden kokonaistilanteen moniammatillinen arviointi. ICF viitekehys ja -työkalut. Toiminta- ja työkyvyn arviointimenetelmät ja -mittarit, esimerkiksi TOIMIA tietokannan mittarit. Kirjaamisen periaatteet. Toiminta- ja työkyvyn ja asiakkaan kokonaistilanteen asianmukainen dokumentointi. Kuntoutustavoitteiden asettamisen periaatteet, Omat tavoitteeni (GAS) -lomake.
Learning materials and recommended literature
Autti-Rämö, I., Salminen, A.L., Rajavaara, M. & Ylinen, A. (toim.) 2016. Kuntoutuminen. Helsinki: Duodecim. Luku 3 ICF-luokitus, luku 4 Kuntoutumisen prosessi s.56-62, luvut 8-14 soveltuvin osin, luku 15 Toimintakyvyn arviointi ja menetelmät
ICF e-learning verkko-oppimisympäristö: https://www.icf-e-learning.com/
ICF-luokitus. 2020. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/icf-luokitus
Jokine, t. & Virkkunen, H. (toim.). 2018. Potilastiedon rakenteisen kirjaamisen opas. THL.
Kykyviisari –arvioi työ- ja toimintakykysi. 2019. Työterveyslaitos. - https://www.ttl.fi/tutkimushanke/kykyviisari-arvioi-tyo-toimintakykysi/Y
Savolainen, T. (toim.) 2017. Kuntoutusohjausnimikkeistö. Kuntaliitto.
TOIMIA-tietokanta. 2021. Toimintakyvyn mittaamisen ja arvioinnin kansallinen asiantuntijaverkosto. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.thl.fi/toimia/tietokanta/
Teaching methods
Kontaktiopetus: ennakkotehtävät, alustusluennot, dialogi, työpajatyöskentely, oppimistehtävien purku ja reflektointi
Verkko-opetus: itsenäinen oppimateriaaliin ja kirjallisuuteen perehtyminen, webinaarit ja verkkokeskustelut, oppimistehtävät
Practical training and working life connections
Työn opinnollistamisen vaihtoehdossa opintojakson tehtävät tehdään omalla työpaikalla omilla asiakkailla.
Exam dates and retake possibilities
Ei tenttejä. Tehtävien palautusajankohdat ilmoitetaan verkko-oppimisympäristössä kurssin auettua.
Alternative completion methods
Työn opinnollistaminen tai osallistuminen opetukseen.
Student workload
Kontaktiopetus kampuksella ja verkossa 1 op:
Webinaarit 3 x 4 h
Kontaktiopetus kampuksella 2 x 8 h
Valmistautuminen kontaktiopetuksiin 13 h (0.5 op)
Opintojakson metriaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen, itsenäinen opiskelu 54 h (2 op)
Arvioitava oppimistehtävä 40 h (1,5 op)
Yhteensä 135 h (5 op)
Further information for students
Avoin AMK 15
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Välttävä1
Osaat nimetä kuntoutustarpeita aiheuttavia tekijöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla sekä kuvailla erilaisten asiakkaiden kuntoutumisen tarpeet, odotukset ja kuntoutusmahdollisuudet. Osaat kuvata erilaisten asiakkaiden toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä ja käyttää tarkoituksenmukaisia näyttöön ja hyviin toimintakäytäntöihin perustuvia toiminta- ja työkyvyn arviointimenetelmiä. Tunnistat ICF –työkaluja arvioidessasi ja dokumentoidessasi kuntoutujien kokonaistilannetta sekä kuntoutustarvetta ja –mahdollisuuksia. Osaat dokumentoida asianmukaisesti työ- ja toimintakykyä. Osaat laatia yksilölliset SMART -periaatteen mukaiset tavoitteet Omat tavoitteeni (GAS) -lomakkeelle.
Tyydyttävä 2
Osaat kuvailla kuntoutustarpeita aiheuttavia tekijöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla sekä kuvata erilaisten asiakkaiden kuntoutumisen tarpeita, odotuksia ja kuntoutusmahdollisuuksia. Osaat kuvata erilaisten asiakkaiden toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä ja käyttää tarkoituksenmukaisia näyttöön ja hyviin toimintakäytäntöihin perustuvia toiminta- ja työkyvyn arviointimenetelmiä. Osaat kuvata ICF –työkalujen käyttöä arvioidessasi ja dokumentoidessasi kuntoutujien kokonaistilannetta sekä kuntoutustarvetta ja –mahdollisuuksia. Osaat dokumentoida asianmukaisesti työ- ja toimintakykyä. Osaat laatia yksilölliset SMART -periaatteen mukaiset tavoitteet Omat tavoitteeni (GAS) -lomakkeelle.
Evaluation criteria, good (3-4)
Hyvä 3
Osaat kuvata kuntoutustarpeita aiheuttavia tekijöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla sekä erilaisten asiakkaiden kuntoutumisen tarpeita, odotuksia ja kuntoutusmahdollisuuksia. Osaat kuvata erilaisten asiakkaiden toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa tarkoituksenmukaisia näyttöön ja hyviin toimintakäytäntöihin perustuvia toiminta- ja työkyvyn arviointimenetelmiä. Osaat kuvata ja perustella ICF –työkalujen käyttöä arvioidessasi ja dokumentoidessasi kuntoutujien kokonaistilannetta sekä kuntoutustarvetta ja –mahdollisuuksia. Osaat dokumentoida asianmukaisesti työ- ja toimintakykyä. Osaat laatia yksilölliset SMART -periaatteen mukaiset tavoitteet Omat tavoitteeni (GAS) -lomakkeelle.
Kiitettävä 4
Osaat kuvata ja perustella kuntoutustarpeita aiheuttavia tekijöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla sekä jäsentää erilaisten asiakkaiden kuntoutumisen tarpeet, odotukset ja kuntoutusmahdollisuudet. Osaat kuvata ja perustella erilaisten asiakkaiden toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa tarkoituksenmukaisia näyttöön ja hyviin toimintakäytäntöihin perustuvia toiminta- ja työkyvyn arviointimenetelmiä. Osaat soveltaa ICF –työkaluja arvioidessasi ja dokumentoidessasi kuntoutujien kokonaistilannetta sekä kuntoutustarvetta ja –mahdollisuuksia. Osaat dokumentoida asianmukaisesti työ- ja toimintakykyä. Osaat laatia yksilölliset SMART -periaatteen mukaiset tavoitteet Omat tavoitteeni (GAS) -lomakkeelle.
Evaluation criteria, excellent (5)
Erinomainen 5
Osaat analysoida kuntoutustarpeita aiheuttavia tekijöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla sekä jäsentää erilaisten asiakkaiden kuntoutumisen tarpeet, odotukset ja kuntoutusmahdollisuudet. Osaat erotella erilaisten asiakkaiden toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa tarkoituksenmukaisia näyttöön ja hyviin toimintakäytäntöihin perustuvia toiminta- ja työkyvyn arviointimenetelmiä. Osaat soveltaa ICF –työkaluja arvioidessasi ja dokumentoidessasi kuntoutujien kokonaistilannetta sekä kuntoutustarvetta ja –mahdollisuuksia. Osaat dokumentoida työ- ja toimintakykyä havainnollisesti ja asiantuntevasti. Osaat laatia yksilölliset SMART -periaatteen mukaiset tavoitteet Omat tavoitteeni (GAS) -lomakkeelle.
Prerequisites
Ymmärrät kuntoutuksen ja toimintakyvyn käsitteet sekä tunnistat erilaisten kuntoutujien, ryhmien ja yhteisöjen kuntoutustarpeita aiheuttavia tekijöitä.