Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva toiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: YSMA0510-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

27.08.2022 - 11.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK

Opettaja

  • Tiina Kuukkanen

Vastuuopettaja

Tiina Kuukkanen

Ryhmät

  • YSY22SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
  • ZJAYSY22SM
    Avoin AMK, sote, Monialainen kuntoutus, YAMK-polku

Tavoitteet

Opintojaksolla perehdyt näyttöön perustuvan toiminnan suunnitteluun, jotta voit kehittää toimintoja ja luoda uusia laadukkaita toimintatapoja omalle asiantuntijuusalueellesi hyödyntäen näyttöön perustuvaa tietoa.

Opintojakson osaamiset
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen

Opintojakson osaamistavoite
Osaat hankkia, arvioida, käsitellä ja tuottaa tietoa kriittisesti. Otat vastuun yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta sekä osaamisen jakamisesta. Osaat analysoida vallitsevia toimintatapoja ja laatia suunnitelmia näyttöön perustuvien toimintojen implementoimiseksi. Kehität toimintaa ja toimintatapoja näyttöön perustuen ja toimintaympäristön muutoksia ennakoiden. Osaat soveltaa toiminnassasi hyvän tieteellisen käytännön periaatteita.

Sisältö

Näyttöön perustuva toiminta: PICO, näytön asteet
Tutkimustiedon kriittinen arviointi
Implementoinnin prosessi

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hoffmann T, Bennett S, Del Mar C. 2018. Evidence-based practice across the health professions. Chatswood: Elsevier.
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T., Holopainen, A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Helsinki: Skhole Oy.
Law, M. & MacDermid, J. 2014. Evidence-Based Rehabilitation, A Guide for Practice. Thorofare: SLACK Incorporation. 3rd ed.
Melnyk, B. M. 2016. Implementing the evidence-based practice (EBP) competencies in healthcare: A practical guide to improving quality, safety, and outcomes. Wolters Kluwer Health.

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus: Webinaarit 15 t
Itsenäinen opiskelu: 120 t

Oppimistehtävät:
PICO kysymyksen laadinta: hyv/hyl
Tieteellisten artikkelien arviointi: hyv/hyl
Systemaattisen katsauksen arviointi: 0-5 (itsearviointi ja opettajan arviointi)
Implementointisuunnitelma: 0-5 (vertaisarviointi)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävät laaditaan työelämän tarpeita palvellen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät:
Webinaarit 15t
PICO kysymyksen laadinta: 5 t
Tieteellisten artikkelien arviointi: 20 t
Systemaattisen katsauksen arviointi: 40 t
Implementointisuunnitelma: 55 t

Lisätietoja opiskelijoille

Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan arviointi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Löytää tietoa tietokannoista ja lukee kansainvälisiä tutkimusartikkeleita. On valmiudet tutkimustiedon kriittiseen tarkasteluun. Tunnistaa työelämästä nousevia kehittämishaasteita ja ilmiöitä ja tietää mitä on näyttöön perustuva työ omalla asiantuntijuusalueellaan. On valmius asianomaisen aihealueen tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehityksen seuraamiseen ja erittelyyn. Kuvaa työyhteisönsä näyttöön perustuvan toiminnan implementoinnin esteitä ja edistäviä tekijöitä. Käyttää työelämässä vaadittavaa viestintä- ja kielitaitoa opintojakson suoritusten raportoinnissa ja esittämisessä sekä käyttämällä vieraskielistä materiaalia lähteinä.

Tyydyttävä 2
Hakee systemaattisesti näyttöön perustuvaa tietoa tietokannoista ja lukee kansainvälisiä tutkimusartikkeleita. Tarkastelee tutkimustietoa kriittisesti. Tunnistaa ja käsitteellistää työelämästä nousevia kehittämishaasteita ja ilmiöitä. Tietää, mitä on näyttöön perustuva työ omalla asiantuntijuusalueellaan. Seuraa asianomaisen aihealueen tutkimustietoa ja ammattikäytännön kehitystä. Erittelee työyhteisönsä näyttöön perustuvan toiminnan implementoinnin esteitä ja edistäviä tekijöitä ja laatii suunnitelman näyttöön perustuvan toiminnan implementoimiseksi. Käyttää työelämässä vaadittavaa viestintä- ja kielitaitoa opintojakson suoritusten raportoinnissa ja esittämisessä sekä käyttämällä vieraskielistä materiaalia lähteinä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Hakee systemaattisesti näyttöön perustuvaa tietoa useista tietokannoista ja lukee kansainvälisiä tutkimusartikkeleita kriittisellä otteella. Tunnistaa ja käsitteellistää työelämästä nousevia kehittämishaasteita ja ilmiöitä. Arvioi, mitä on näyttöön perustuva työ omalla asiantuntijuusalueellaan. Seuraa ja erittelee aihealueensa tutkimustietoa ja ammattikäytännön kehitystä. Käyttää tutkimustietoa näyttöön perustuvan toiminnan implementoimiseksi ja kehittää siten omaa asiantuntijuusaluettaan. Tuottaa monipuolisesti työyhteisönsä näyttöön perustuvan toiminnan implementoinnin esteitä ja edistäviä tekijöitä ja laatii suunnitelman näyttöön perustuvan toiminnan implementoimiseksi. Käyttää työelämässä vaadittavaa viestintä- ja kielitaitoa opintojakson suoritusten raportoinnissa ja esittämisessä sekä käyttämällä vieraskielistä materiaalia lähteinä.

Kiitettävä 4
Kerää systemaattisesti näyttöön perustuvaa oman asiantuntijuusalueensa tietoa useista tietokannoista ja lukee kansainvälisiä tutkimusartikkeleita kriittisellä otteella. Ratkaisee työelämästä nousevia kehittämishaasteita ja ilmiöitä. Analysoi, mitä on näyttöön perustuva työ omalla asiantuntijuusalueellaan. Arvioi monipuolisesti työyhteisönsä näyttöön perustuvan toiminnan implementoinnin esteitä ja edistäviä tekijöitä ja laatii tarkan toteutuskelpoisen suunnitelman näyttöön perustuvan toiminnan implementoimiseksi. Käyttää työelämässä vaadittavaa viestintä- ja kielitaitoa opintojakson suoritusten raportoinnissa ja esittämisessä sekä käyttämällä vieraskielistä materiaalia lähteinä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Kerää systemaattisesti luotettavaa tietoa useista tietokannoista, kehittäen näyttöön perustuvaa toimintaa omalla asiantuntijuusalueellaan. Lukee ja pohtii kansainvälisiä tutkimusartikkeleita kriittisellä otteella. Ratkaisee luovasti työelämästä nousevia kehittämishaasteita ja ilmiöitä. Analysoi ammattikäytännön kehitystä näyttöön perustuvan toiminnan implementoimiseksi. Kerää monipuolisesti työyhteisönsä näyttöön perustuvan toiminnan implementoinnin esteitä ja edistäviä tekijöitä ja luo laadukkaan toteutuskelpoisen suunnitelman näyttöön toiminnan implementoimiseksi. Käyttää luovasti työelämässä vaadittavaa viestintä- ja kielitaitoa opintojakson suoritusten raportoinnissa ja esittämisessä sekä käyttämällä vieraskielistä materiaalia lähteinä.

Esitietovaatimukset

-