Palveluliiketoiminnan tulevaisuuden teknologia (5 op)
Toteutuksen tunnus: YMRVW200-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 26.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen, ylempi AMK
- Matkailu- ja palveluliiketoiminta, ylempi AMK
Opettaja
- Henna Siltanen
Ryhmät
-
ZJA23KMAvoin AMK, marata
-
YMJ22S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YHO21S1Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
-
YMJ21S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YHO22S1Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Kun käyt tämän opintojakson, syvennät näkemystäsi palveluliiketoiminnan teknologisesta ympäristöstä ja sen merkityksestä alan kehittymiseen. Opit, miten voit soveltaa teknologisia trendejä palveluliiketoiminnassa. Opit myös punnitsemaan tulevaisuuden teknologian hyötyjä ja riskejä palveluliiketoiminnan kehittämisessä.
Opintojakson osaamiset
Palveluliiketoiminnan johtaminen
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Ennakoiva kehittäminen
Opintojakson osaamistavoite
Ymmärrät laajasti teknologian ja sen sovellusten merkityksen osana asiakkaan palvelukokemusta. Osaat arvioida ja analysoida uuden teknologian yleisiä mahdollisuuksia ja haasteita siinä palveluliiketoiminnan osa-alueessa, joka on omien opintojesi keskiössä. Osaat arvioida kriittisesti toimialan ja sen teknologisen ympäristön välistä suhdetta johtamisen näkökulmasta.
Sisältö
Opintojakson tärkeimmät sisällöt ovat (1) teknologiset trendit ja sovelluskohteet, (2) teknologian eri roolit liiketoiminnan elementteinä ja (3) uuden teknologian analyyttinen arvioiminen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Dodgson, Mark; Gann, David; Gann, David M.; Salter, Ammon & Salter, Ammon J. 2008 The Management of Technological Innovation. New York: Oxford University Press. Sivut 54-93. Tai Schramm, L. L. 2018. Technological innovation: An introduction. Berlin ; Boston: De Gruyter.
- Linturi, R. & Kuusi, O. Suomen sata uutta mahdollisuutta 2018–2037. Yhteiskunnan toimintamallit uudistava radikaali teknologia. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisu 1/2018.
- Pedersen, J. B. & Hvid, A. 2017. Teknologiax: Kohtaa tulevaisuus. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy. Tai Hvid, A. & Pedersen, J. B. 2016. Face the Future: What disruption and exponential acceleration means for you? Bookboon. (Saatavilla e-kirjana.)
- Uusin Sitra megatrendikatsaus.
- Opintojaksolla hyödynnetään pääosin vieraskielistä opetusmateriaalia.
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu
Videoluennot
Webinaarit
Itsenäiset oppimistehtävät
Ryhmäkeskustelu verkossa
Portfolio
Suullinen videoesitys
Vaadittavat työvälineet: nopea Internet-yhteys, tietokone, MS Office, Zoom.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon sisältyy työelämäedustajan asiantuntijaluento (videoluento), jonka tavoitteena on tukea opiskelijan tietämystä opiskeltavan alan kehityksestä ja tulevaisuudennäkymistä.
Opintojaksolla toteutetaan kehittämistehtävä, jonka aiheen opiskelija voi tuoda mukanaan omasta työtehtävästään tai joka kytketään työelämän tilaamaan kehittämistehtävään tai valitaan vapaavalintaisesti opiskelijaa kiinnostavasta ajankohtaisesta kehittämisaiheesta alalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei lopputenttiä, osaaminen näytetään harjoitustehtävissä.
Kansainvälisyys
Opintojakson sisällössä ja tehtävissä pohditaan alan kehitystä kansallisesti ja kansainvälisesti. Opiskelija saa valita kehittämistehtävälleen halutessaan kansainvälisen toimeksiantajan ja/tai aiheen. Opintojaksolla hyödynnetään pääosin vieraskielistä opetusmateriaalia.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opinnollistaminen – Opiskelija voi suorittaa opinnon työelämän kehittämistehtävänä omaan työpaikkaansa tai vapaa-ajan toimeensa opinnollistaen. Opinnollistaminen edellyttää aina asian sopimista työnantajan ja opintojakson opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 t (yksi opintopiste vastaa 27 työtuntia)
Webnaarit ja videot 20 tuntia
Lukumateriaali ja tiedon etsintä 45 tuntia
Oppimistehtävät 70 tuntia
Sisällön jaksotus
Ajoitus on 09.01.2023 - 26.03.2023. Oppiminen tapahtuu verkko-oppimisympäristössä Moodlessa. Vapaaehtoiset webinaarit toteutetaan Zoomissa, linkit Moodlessa. Ei pakollisia webinaareja.
- Ohjauswebinaari I tammikuussa, 16.1.2023 klo 17-19.
- Ohjauswebinaari II helmikuussa, 22.2.2023 klo 17-19.
- Ohjauswebinaari III maaliskuussa, 15.3.2023 klo 17-19.
Opintojaksolla on 3 viikon sykleissä etenevä aikataulu oppimistehtävien palautuksille. Viimeinen mahdollinen palautuspäivä kaikille tehtäville on opintojakson päättymispäivänä.
Opintojakson webinaarit, videoluennot ja harjoitukset tallennetaan Moodleen, mikä edistää opiskelijan joustavaa etenemistä opinnoissaan. Opintojakso soveltuu myös työssä käyvälle opiskelijalle, joka kykenee aikatauluttamaan opiskelun vaatiman 135 tuntia edeten viikkotasolla loogisesti eteenpäin.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK 5
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
0 (hylätty) Osaaminen ei täytä hyväksytyn (V1) tasoa.
1 (välttävä) Erottelet ja luokittelet keskeisiä käsitteitä. Ymmärrät aihealueen teoriaa sekä menetelmiä ja kuvaat toteutusta näiden avulla. Käsittelet aihetta eri näkökulmista. Esittelet keskeisiä tuloksia ja kehittämisehdotuksia. Kehität organisaatiota työroolisi näkökulmasta. Otat vastuuta omasta työstäsi. Arvioit osaamistasi ja tunnistat keskeisen kehittämiskohteesi. Viestität havainnollisesti, mutta viestintä sisältää epäloogisuuksia ja puutteita. Kirjoitat jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia toistuvia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta puutteellisesti.
2 (tyydyttävä) Sovellat aihealueen teoriaa, mikä on rajattu aiheen näkökulmasta. Valitset ja määrittelet keskeiset käsitteet. Löydät ongelmaan ratkaisun ja havainnollistat tuloksia esimerkkien avulla. Esimerkit osoittavat ymmärtämistä ja omaa ajattelua, jolla on yhteys teoriaan. Osaat tehdä yhteistyötä vastuullisesti ongelmanratkaisutilanteessa ja otat vastuuta vertaisen työstä. Arvioit omaa osaamista esimerkkien avulla. Viestität johdonmukaisesti ja havainnollisesti, mutta siinä on puutteita. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta puutteellisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 (hyvä) Analysoit aihealueen olennaista ja rajattua teoriaa ja käsitteitä, joiden valinnat perustelet. Osoitat kykyä analysoida, seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja/tai tutkimustietoa. Johdat tai suunnittelet tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa sovellat uusia menetelmiä. Kehität organisaation toimintaa löytäen ratkaisuvaihtoehdon. Yhdistät teoriaa ja käytäntöä toisiinsa. Arvioit omaa osaamistasi perustellen ja kykenet sen kehittämiseen. Viestität johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta.
4 (kiitettävä) Jäsennät aihealueen keskeisestä teoriasta ja käsitteistä kokonaisuuden, jota reflektoit kriittisesti. Arvioit, seuraat ja erittelet asiantuntijuusalueen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Johdat ja/tai suunnittelet tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa ratkaiset käytännön ongelman. Arvioit prosessia ja lopputulosta hyödynnettävyyteen ja teoriaan peilaten. Reflektoit omaa osaamistasi ja kehittymistäsi. Viestität loogisesti, analyyttisesti ja asiantuntevasti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 (erinomainen) Tuotat uusia näkökulmia tai uutta tietoa aihealueeseen. Arvioit ja tulkitset kriittisesti ammattialojen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Reflektoi aihetta yhteiskunnallisella tasolla. Määrittelet keskeiset alan erityisosaamiseen liittyvät käsitteet suhteessa toisiinsa. Osoitat kehittämisen vastuuta oman ammattialan uusien tietojen ja käytäntöjen kartuttamisesta sekä organisaation tavoitteellisesta oppimisesta. Johdat tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa tuotat ja analysoit uutta tietoa sekä uudistaa toimintatapoja alasi muuttuvassa toimintaympäristössä. Arvioit, analysoit ja vertailet perustellusti prosessia, lopputulosta ja toimenpide-ehdotuksia, joilla on yhteys asetettuihin tavoitteisiin sekä kriteereihin. Arvioit oman osaamisesi kehittymistä perustellen kriittisesti, kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti. Viestität vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Osoitat kriittistä ajattelua. Kirjoitat argumentoivaa, oivaltavaa ja virheetöntä asiatyyliä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta.
Esitietovaatimukset
Akkreditointimenettely kuten tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Lisätietoa yksittäisiin opintojaksoihin liittyvistä järjestelyistä saatavilla tutorilta.