Siirry suoraan sisältöön

Naistentautien hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: SHKL3100-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

19.09.2022 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kätilö (AMK)

Opettaja

  • Christina Mantsinen
  • Heidi Pasonen
  • Elina Tiainen

Ryhmät

  • SOK20K1
    Kätilö (AMK)
  • 31.01.2024 08:00 - 14:00, Naistentautien hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen SHKL3100-3005/Kätilötyön seksologia
  • 27.03.2024 08:00 - 11:15, Naistentautien hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen SHKL3100-3005/Seksologia

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta ja osaa edistää sitä näyttöönperustuvasti.
Opiskelija osaa naistentautipotilaan hoitoprosessin, kykenee ennakoimaan ja analysoimaan naisen voinnissa tapahtuvia muutoksia sekä osaa toimia muutosten edellyttämällä tavalla moniammatillisesti.
Opiskelija osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen yhteistyösuhteen naisen ja hänen perheensä kanssa.

Sisältö

Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen ilmiöt, visiot, mallit ja menetelmä eri toimintaympäristöissä
Parisuhde ja seksologia
Naistentautipotilaan hoitoprosessi ja näyttöön perustuvat seuranta-, tutkimus-, ohjaus- ja hoitomenetelmät
Nais- ja perhelähtöinen yhteistyösuhde
Monikulttuurisuus
Naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäiseminen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Klemetti, R. & Raussi-Lehto, E. (toim.) 2014. Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymistervyden toimintaohjelma 2014-2020. THL. Soveltuvin osin.
Paananen, U.& Pietiläinen,S. & Raussi-Lehto, E. & Väyrynen, P. & Äimälä, Ä-M (toim) Kätilötyö, 2015.Edita.Soveltuvin osin.
Ritamo M., Ryttyläinen-korhonen K., Saarinen S. (toim.) 2011. Seksuaalineuvonnan tueksi. THL Raportti 2011. Ryttyläinen K & Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Edita. Soveltuvin osin.

Opetusmenetelmät

Naistentautien hoitotyön verkko-opiskelu ja koe sekä aktiivinen osallistuminen oman alan ammattikohtaisten tiimien dialogitreeneihin.
Seksologian asiantuntijaluennot
Seksuaaliterveyden edistämiseen liittyvän projektin toteutus ja raportointi tiimissä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Naistentautien hoitotyö: verkkokoe 2022-2023
Seksuaaliterveyden opetustustilaisuuden suunnittelu, toteutus ja raportointi 2022-2023

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso 81 t.
Naistentautien hoitotyö 40 t: kontaktiopetus 6 t + koe 5 t, verkko-opiskelu 29 t
Seksologian asiantuntijaluennot 10 t
Seksologian opetustukion suunnittelu, toteutus ja raportointi 31 t

Sisällön jaksotus

Opetus toteutuu 3 tarjontana:
I tarjonta viikot 38-40 niille ketkä harjoittelevat naistentautien osastolla tai -poliklinikalla viikoilla 41-45
II tarjonta viikoilla 46-47 niille ketkä harjoittelevat naistentautien osastolla tai -poliklinikalla viikoilla 48-51
III tarjonta viikoilla 2-4 niille, ketkä harjoittelevat naistentautien osastolla tai -poliklinikalla kevätlukuklaudella 2022

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson arviointi perustuu opintojakson arviointikriteereihin.

Arviointimenetelmät:
Verkkokoe:
- opettajan antama laadullinen ja määrällinen arviointi
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden opetustilanteen arviointi:
- itsearviointi
- opettajan antama laadullinen ja möörällinen arviointi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä (1) Opiskelija osoittaa tuntevansa naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan erittäin pinnallisesti tai arviointi puuttuu kokonaan. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä pinnallisesti. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa mutta yhteys kätilötyön tietotarpeisiin on niukkaa. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu puuttuu.
Tyydyttävä(2) Opiskelija osoittaa tuntevansa naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan pinnallisesti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma puuttuu. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu niukkaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija osoittaa tietävansä naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Kiitettävä (4) Opiskelija osoittaa hallitsevansa naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen näyttöön perustuva tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija osoittaa hallitsevansa naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen näyttöön perustuva tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.

Esitietovaatimukset

Opiskelija hallitsee hoitotyön koulutusohjelma asiakaslähtöisen- ja terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön ammattiopintojen teoreettisen ja kliinisen osaamisen.