Skip to main content

Kätilötyön asiantuntijuus ja kehittäminen (7 op)

Toteutuksen tunnus: SHKL1500-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

19.09.2022 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

7 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

86 % Lähiopetus, 14 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kätilö (AMK)

Opettaja

  • Christina Mantsinen
  • Elina Tiainen

Ryhmät

  • SOK20K1
    Kätilö (AMK)
  • 30.01.2024 10:00 - 11:30, Kätilötyön asiantuntijuus ja kehittäminen SHKL1500-3004/Tehy
  • 30.01.2024 12:15 - 13:45, Kätilötyön asiantuntijuus ja kehittäminen SHKL1500-3004/Siru Lehto
  • 30.01.2024 14:00 - 15:00, Kätilötyön asiantuntijuus ja kehittäminen SHKL1500-3004, Kokonaisuus Murdoch ja Toivonen
  • 01.02.2024 09:45 - 11:15, Kätilötyön asiantuntijuus ja kehittäminen SHKL1500-3004, Ammatillinen kasvu
  • 01.02.2024 12:15 - 13:45, Kätilötyön asiantuntijuus ja kehittäminen SHKL1500-3004, Minna Luoma
  • 01.02.2024 14:00 - 15:30, Kätilötyön asiantuntijuus ja kehittäminen SHKL1500-3004/Asiantuntijaluento Saarimaa ja Nummi-Alanko
  • 28.03.2024 08:00 - 09:30, Kätilötyön asiantuntijuus ja kehittäminen SHKL1500-3004
  • 28.03.2024 09:45 - 10:45, Kätilötyön asiantuntijuus ja kehittäminen SHKL1500-3004/Tehy ja Kätilöyhdistys Kerttu Siivola ja Riikka Kallioniemi
  • 28.03.2024 11:30 - 13:00, Kätilötyön asiantuntijuus ja kehittäminen SHKL1500-3004/Ryhmän lopetus

Objectives

Opiskelija tuntee kätilötyön historian ja keskeiset kätilötyöhön ohjaavat normit. Opiskelija tuntee seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen palvelujärjestelmän sekä oman vastuualueensa kätilönä. Hän kykenee itsenäiseen päätöksentekoon ja jakamaan omaa asiantuntijuuttaan monialaisessa yhteistyössä.
Opiskelija osaa soveltaa kehittämis-, innovaatio-, tutkimus-, projekti- ja yrittäjyysosaamisen taitoja kätilötyön kehittämiseen.
Hän kehittää muiden toimijoiden kanssa uusia innovatiivisia toimintatapoja ja palveluja vastaamaan yhteistyökumppaneiden tarpeisiin. Opiskelija on tietoinen kansainvälisestä ja monikulttuurisesta kätilötyöstä ja sen kehittämisestä.

Content

- Kätilötyön historia
- Kätilötyön arvoperusta
- Seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvä lainsäädäntö ja eettiset sekä ammatilliset ohjeet ja suositukset
- Palvelujärjestelmät
- Tutkiva ja kehittävä työote
- Näyttönperustuva päätöksenteko monikulttuurisessa kätilötyössä
- Kehittämistoiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Projektityöskentelyn perusteet
- Monialaiset yhteistyötaidot, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely
- sisäinen yrittäjyys

Learning materials and recommended literature

Suomeksi
Raussi-Lehto E & Ryttyläinen-Korhonen, K (toim.)2016.Koulutettu kätilö kanssasi 200 vuotta.
Laiho, A. (toim).1991. Viisaista vaimoista nykyajan kätilöiksi. Kätilökoulutus Suomessa 170 vuotta. Helsinki. Kätilöopisto.
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. 2010.
Synnytyksessä toteutettavan hyvän hoidon eettiset periaatteet. STM.
Keskeinen seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämistä ohjaava lainsäädäntö.
Paul Silfverberg. 2007. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja. Konsulttitoimisto Planpoint Oy. Työministeriö tai Kylmäläinen H-R., Lakkala M., Carver E. & Kamppari K. 2016. Opas projektityöskentelyyn. Helsingin yliopisto.

Teaching methods

Projektioppiminen, Future Factory
Itsenäinen työskentely
Vertaisryhmätyöskentely
Dialogitreenit

Practical training and working life connections

Opintojaksoon liittyvä kehittämistyö tehdään alakohatisena tai moniammatillisena Future factory projektina.

Student workload

Suomeksi
Kehittämisprojektin suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi 135 t
Kätilötyön historian verkko-opiskelu 27 t
Ammatillisen kasvun verkko-opiskelu 10 t
Ammatillisen kasvun vertaisryhmätyöskentely 7 t
Ammatiilisen kasvun dialogittreenit 10 t

Content scheduling

Kehittämisprojektin suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi syksy 2022 - kevät 2023
Kätilötyön historian verkko-opiskelu syksy 2022-kevät 2023
Ammatillisen kasvun verkko-opiskelu syksy 2022 - kevät 2024
Ammatillisen kasvun vertaisryhmätyöskentely syksy 2022 - kevät 2024
Ammatiilisen kasvun dialogittreenit syksy 2022 - kevät 2024

Further information for students

Arviointi toteutuu jatkuvan palautteen periaatteella. Keskeisessä roolissa on myös itsearviointi ja vertaisarviointi. Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja arviointikriteereihin..

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija pystyy hankkimaan ja arvioimaan tietoa sekä jakamaan sitä muille tutkimus- ja kehittämistehtävän toteuttamiseksi.
Opiskelija hallitsee projektisyklin vaiheet ja osaa soveltaa niitä tutkimus-/ kehittämistehtävien suunnittelussa ja projektisuunnitelman laadinnassa.
Hän pystyy toteuttamaan sovitun tutkimus- tai kehittämistehtävän yhdessä työryhmän kanssa hyödyntäen tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
Hän toimii aloitteellisesti ja pystyy ratkaisemaan tehtävään liittyviä ongelmia työryhmän kanssa.
Pystyy viestimään kirjallisesti ja suullisesti tutkimus- /kehittämistehtävänsä tuotoksesta.

Evaluation criteria, pass/failed

Opiskelija pystyy hankkimaan ja arvioimaan tietoa sekä jakamaan sitä muille tutkimus- ja kehittämistehtävän toteuttamiseksi. Opiskelija hallitsee projektisyklin vaiheet ja osaa soveltaa niitä tutkimus-/ kehittämistehtävien suunnittelussa ja projektisuunnitelman laadinnassa. Hän pystyy toteuttamaan sovitun tutkimus- tai kehittämistehtävän yhdessä työryhmän kanssa hyödyntäen tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. Hän toimii aloitteellisesti ja pystyy ratkaisemaan tehtävään liittyviä ongelmia työryhmän kanssa. Pystyy viestimään kirjallisesti ja suullisesti tutkimus- /kehittämistehtävänsä tuotoksesta.

Prerequisites

Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan asiakkuuden ja toimintaympäristön perustiedot, keskeiset käsitteet ja menetelmät. Opiskelija hallitsee terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön sekä asiakaslähtöisen hoitotyön tavoitteet, perusteet ja menetelmät. Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.