Kuoronjohto 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: KP00BA84-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Suomalainen musiikkikampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Musiikkipedagogi (AMK)
Opettaja
- Rita Varonen
Ryhmät
-
KPD20S1Musiikkipedagogi
Tavoitteet
Opit aloittamaan ja lopettamaan kappaleita. Osaat antaa ääniraudasta alkuäänet, osaat harjoituttaa haasteelliset paikat. Opit johtamaan yhteen, kahteen, kolmeen ja neljään. Opit hahmottamaan kuoropartituureja. Pystyt toimimaan eri-ikäisten ja eri kulttuurista tulevien laulajien kanssa. Pystyt ohjaamaan yhtyeitä ja kuoroja. Pystyt tallentamaan harjoituksia ja konsertteja ja analysoimaan. Osaat hyödyntää musiikillista ammattitaitoasi erilaisissa tehtävissä, esiintymistilanteissa ja kokoonpanoissa.
Sisältö
Äänenannon oppiminen.
Musiikin johtamistekniikan perustaidot.
Partituurianalyysi.
Ryhmähallinnan perusteet.
Puheviestintä.
Perehtyminen äänenkäyttöön.
Perehtyminen SSAA sekä SATB ohjelmistoon.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
opettajan kanssa sovittu materiaali, nuotit, äänirauta, internetistä saatavilla olevaa vapaa nuottimateriaali. Sulasol 3
Opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmäopetus, etä-opetus ( mahdollisen pandemian aikana)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toukokuu 2023
Vaihtoehtoiset suoritustavat
tietojen ja taitojen näyttö johtamistentissä 60 %, kontaktiopetuksen seuraaminen 40 %
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
luennot ja workshopit 35-45 t videopalaute ja vertaisarviointi 10-20 t laulaminen harjoituskuorossa 30-50 titsenäinen työskentely 20-30 tverkkotyöskentely 20-30 tyht.135 t
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Välttävä:
Et osaa kunnolla aloittaa ja lopettaa kappaleita. Tempo- ja pulssiongelmia esiintyy jatkuvasti. Äänenantotaidossasi on kovasti parantamisen varaa. Et osaa harjoituttaa ja johtaa kuoroa kunnolla ja sekoitat jatkuvasti johtaessasi 1,2,3,4 -kaavat. Osaat arvioida osaamistasi suhteellisen heikosti, sinulla on heikot valmiudet. Olet saavuttanut heikosti oppimistulosten tavoitteet. Otat vain harvoin vastuuta oppimisestasi sekä itsesi kehittämisestä opintojaksolla.
2 Tyydyttävä:
Osaat vain osittain aloittaa ja lopettaa kappaleita. Tempo- ja pulssiongelmia esiintyy useasti. Äänenantotaidossasi on kovasti parantamisen varaa. Osaat harjoituttaa ja johtaa kuoroa tyydyttävästi, mutta välillä sotket johtaessasi 1,2,3,4 -kaavat. Et tunnista puutteitasi. Olet saavuttanut joitakin oppimistulosten tavoitteista. Otat vain ajoittain vastuuta oppimisestasi sekä itsesi kehittämisestä opintojaksolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Hyvä:
Osaat aloittaa ja lopettaa kappaleita mutta tempo- ja pulssiongelmia saattaa esiintyä. Osaat antaa alkuäänet suhteellisen hyvin, joskin puhtaudessa on parantamisen varaa. Osaat harjoituttaa ja johtaa kuoroa kohtuullisesti. Osaat 1,2,3,4 -kaavat keskivertotasolla. Osaat tunnistaa puutteita osaamisessasi. Olet saavuttanut osittain oppimistulosten tavoitteet. Otat vaihtelevasti vastuuta oppimisestasi sekä itsesi kehittämisestä opintojaksolla.
4 Kiitettävä:
Osaat aloittaa ja lopettaa kappaleita kohtuullisen hyvin. Osaat antaa alkuäänet, joskin puhtaudessa vielä parantamisen varaa. Osaat 1,2,3,4 -kaavat kiitettävällä tasolla. Osaat arvioida osaamistasi melko hyvin. Osaat harjoituttaa ja johtaa kuoroa suhteellisen hyvin. Saavutat melkein kaikki oppimistulosten tavoitteet. Otat suhteellisen hyvin vastuuta oppimisestasi sekä itsesi kehittämisestä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen:
Osaat aloittaa ja lopettaa kappaleita erittäin hyvin. Osaat antaa alkuäänet moitteettomasti. Osaat johtaa 1,2,3,4 -kaavat. Osaat harjoituttaa ja johtaa kuoroa erinomaisesti. Osaat arvioida osaamistasi hyvin, ja olet saavuttanut oppimistuloksissa vaaditut tavoitteet. Otat myös esimerkillisesti vastuuta oppimisestasi sekä itsesi kehittämisestä.
Esitietovaatimukset
Edeltävä osaaminen: Hyvät musiikin hahmottamisen, säveltapailun ja musiikin teorian taidot.