Skip to main content

Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: YS00BA41-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 23.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Koulutus

  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
  • Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK

Opettaja

  • Emilia Lahdenperä
  • Johanna Niskakangas

Vastuuopettaja

Emilia Lahdenperä

Ryhmät

  • ZJAYSB22S1
    Avoin AMK, sote, Projektijohtaminen, YAMK-polku
  • YSB22S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • ZJA23KSY
    Avoin YAMK, sote

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on antaa valmiuksia hyödyntää palvelumuotoilun asiakaskeskeistä lähestymistapaa yksityisten, julkisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden kehittämistoiminnassa. Opintojaksolla keskitytään palvelumuotoilun suunnitteluprosessin vaiheisiin ja niihin soveltuviin menetelmiin.

Opintojakson osaamiset
Projektijohtamisen osaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi osaat kuvata palvelumuotoiluprosessin ja sen menetelmiä sekä osaat hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa.

Content

Johdanto palvelumuotoiluajatteluun
Palvelumuotoilun prosessi
Palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut
Palvelumuotoilun hyödyntäminen kehittämistoiminnassa

Time and location

Ei käytössä JAMKssa

Learning materials and recommended literature

Soveltuvin osin:
Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Tampere: Talentum.
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Liettua: Alma Talent.
Maula, H. & Maula, J. 2019. Design ja johtaminen. Helsinki: Alma Talent.
Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is service design doing. Canada: O´Reilly.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Hämeenlinna: Talentum.


+ muu opintojaksolla suositeltu aineisto.

Teaching methods

Käänteinen luokkahuone
Webinaari (läsnäolovelvoite): pienryhmätyöskentely ja luento
Itsenäinen yksilötyöskentely
Itsenäinen ryhmätyöskentely
Oppimistehtävät: Ennakkotehtävät, oppimisportfolio, projektityö ryhmässä
Nauhotetut verkkoluennot/Podcastit/Äänitteet

Practical training and working life connections

Työelämälähtöinen palvelumuotoiluprojekti (ryhmätyö)

Student workload

1. Ennakkotehtävien tekeminen. Arviointi hyväksytty/hylätty, osallistuminen webinaareihin + niihin valmistautuminen 1 op. Webinaarit ovat läsnäolovelvollisia.
3. Projektityö pienryhmissä 3 op. Arviointi 1-5.
4. Oppimisportfolio 1 op. Arviointi 1-5
5. Itsearviointi hyväksytty/täydennettävä

Yhteensä 5 op (135 h)

Content scheduling

Johdanto palvelumuotoiluajatteluun:
Opintojakso alkaa tammikuussa 2023 ennakkotehtävällä

Webinaari 1 tammikuu 2023
Itsenäinen pienryhmätyöskentely

Webinaari 2 helmikuu 2023
Itsenäinen pienryhmätyöskentely

Webinaari 3 maaliskuu 2023
Itsenäinen pienryhmätyöskentely

Webinaari 4 huhtikuu 2023
Palvelumuotoilu kehittämistehtävän esittäminen

Portfolion palautus ja itsearviointi huhtikuu 2023

Further information for students

Arviointimenetelmät:
Reflektiivinen itsearviointi, vertaisarviointi, jatkuva palaute ja kokoava loppuarviointi.

1. Ennakkotehtävien arviointi hyväksytty/täydennettävä
2. Osallistuminen webinaareihin
3. Projektityö pienryhmissä arviointi 1-5. Määrittelee 50% opintojakson kokonaisarvosanasta.
4. Oppimisportfolio arviointi 1-5. Määrittelee 50% opintojakson kokonaisarvosanasta.

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Välttävä 1
Opiskelija osaa kuvata palvelumuotoiluprosessin ja jonkin keskeisistä menetelmistä. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoiluprosessin yhtä vaihetta ja menetelmää kehittämistoiminnassa.

Tyydyttävä 2
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoiluprosessin kokonaisuuden ja osaa hyödyntää kahta menetelmää kehittämistoiminnassa.

Evaluation criteria, good (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoiluprosessia ja sen keskeisiä menetelmiä kehittämistoimintaan. Hän perustelee tutkimustietoon perustuen tekemänsä valinnat.

Kiitettävä 4
Edellisten tasojen lisäksi opiskelija osaa analysoida palvelumuotoiluprosessin vaiheita kehittämistoiminnassa tutkimustietoon perustuen. Lisäksi hän osaa analysoida palvelumuotoilun keskeisillä menetelmillä saamaansa aineistoa ja tehdä siitä johtopäätöksiä.

Evaluation criteria, excellent (5)

Erinomainen 5
Edellisten tasojen lisäksi opiskelija arvioi kriittisesti kehittämistoimintaan soveltamaansa palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä. Hän tekee johtopäätöksiä ja kehittämisehdotuksia palvelumuotoiluprosessin mukaisesti.