Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: YS00BT49-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 18.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Opettaja

  • Emilia Lahdenperä
  • Johanna Lehosmaa

Vastuuopettaja

Emilia Lahdenperä

Ryhmät

  • YSY20SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
  • YSY20ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
  • YSY21SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
  • YSY20SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
  • YSY20SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
  • YSV20S1
    Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
  • YSB20S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • YSY21SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
  • YSY21SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
  • YSV21S1
    Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
  • YSY21ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
  • YSB21S1
    Projektijohtaminen YAMK

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on antaa valmiuksia hyödyntää palvelumuotoilun asiakaslähtöistä
lähestymistapaa yksityisten, julkisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden palvelujen kehittämistoiminnassa.

Opintojaksolla keskitytään palvelumuotoilun suunnitteluprosessin vaiheisiin ja niihin soveltuviin
menetelmiin sekä asiakaskokemuksen merkitykseen palvelujen kehittämisen keskeisenä tekijänä.

Opintojakson osaamiset
Työelämässä toimiminen
Oppimaan oppiminen
Ennakoiva kehittäminen
Kestävä kehitys

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi ymmärrät asiakaskokemuksen muodostumisen mekanismeja sekä osaat kuvata palvelumuotoiluprosessin ja sen menetelmiä sekä osaat
hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa. saat perustella kehittämisen tarvetta näyttöön perustuen sekä ymmärrät asiakaskokemuksen merkityksen kehittämisessä. Osaat soveltaa palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä asiakaslähtöisessä työelämän kehittämistoiminnassa.

Sisältö

Johdanto palvelumuotoiluajatteluun
Palvelumuotoilun prosessi
Asiakaslähtöisyys palvelumuotoilun lähtökohtana
Palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut
Palvelumuotoilun hyödyntäminen kehittämistoiminnassa

Aika ja paikka

HYVINVOINTIYKSIKKÖ

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Soveltuvin osin:
Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Tampere: Talentum.
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Liettua: Alma Talent.
Maula, H. & Maula, J. 2019. Design ja johtaminen. Helsinki: Alma Talent.
Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is service design doing. Canada: O´Reilly.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Hämeenlinna: Talentum.
Suomeksi
Soveltuvin osin:
Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Tampere: Talentum.
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Liettua: Alma Talent.
Maula, H. & Maula, J. 2019. Design ja johtaminen. Helsinki: Alma Talent.
Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is service design doing. Canada: O´Reilly.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Hämeenlinna: Talentum.

+ muu opintojaksolla suositeltu aineisto.

Opetusmenetelmät

Käänteinen luokkahuone
Webinaari (läsnäolovelvoite): pienryhmätyöskentely ja luento
Itsenäinen yksilötyöskentely
Itsenäinen ryhmätyöskentely
Oppimistehtävät: Viikkotehtävät, oppimisportfolio, projektityö ryhmässä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöinen palvelumuotoiluprojekti (ryhmätyö)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kuormitus jakautuu seuraavasti:

1. Ennakkotehtävien ja viikkotehtävien tekeminen 1 op. Arviointi hyväksytty/hylätty.
2. Osallistuminen webinaareihin + niihin valmistautuminen 1 op. Webinaarit ovat läsnäolovelvollisia.
3. Projektityö pienryhmissä 3 op. Arviointi 1-5.
4. Oppimisportfolio (työstäminen sisältyy kaikkiin opintojakson aktiviteetteihin). Arviointi 1-5
5. Itsearviointi

Yhteensä 135 h

Sisällön jaksotus

Johdanto palvelumuotoiluun: Opintojakso alkaa elokuussa 2022 ennakkotehtävällä
Webinaari 1 syyskuu 2022
Itsenäinen yksilö- ja pienryhmätyöskentely
Webinaari 2 lokakuu 2022
Itsenäinen yksilö- ja pienryhmätyöskentely
Webinaari 3 lokakuu 2022
Itsenäinen yksilö- ja pienryhmätyöskentely
Webinaari 4 marraskuu
Projektityön esittäminen

Opintojakson toteutukseen sisältyy myös viikoittaisia ohjausaikoja, joihin osallistuminen on vapaaehtoista. Ohjausajat ilmoitetaan opintojakson työtilassa opintojakson alkaessa.

Merkittävä osa opintojaksoa on ryhmässä toteutettava, työelämälähtöinen palvelumuotoiluprojekti, johon opiskelijan tulisi kyetä sitoutumaan. Opiskelijat voivat valita projektin aiheen valmiista toimeksiannoista tai tuoda oman, soveltuvan aiheen. Työskentelyajat projektityön parissa projektiryhmä määrittelee itse.

Lisätietoja opiskelijoille

Reflektiivinen itsearviointi, vertaisarviointi, jatkuva palaute ja kokoava loppuarviointi.

1. Ennakkotehtävien ja viikkotehtävien arviointi hyväksytty/täydennettävä
2. Osallistuminen webinaareihin
3. Projektityö pienryhmissä arviointi 1-5. Määrittelee 50% opintojakson kokonaisarvosanasta.
4. Oppimisportfolio arviointi 1-5. Määrittelee 50% opintojakson kokonaisarvosanasta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointi Hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Opiskelija osaa kuvata palvelumuotoiluprosessin ja sen keskeisiä menetelmiä sekä perustella niiden valintaa näyttöön perustuen. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoiluprosessia ja sen menetelmiä tavoitteellisesti työelämän kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää asiakkaan kokemuksen muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä ja osaa hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa näyttöön perustuen.