Skip to main content

Service Design and Development (5 cr)

Code: YS00BT49-3001

General information


Enrollment
01.08.2022 - 04.09.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
29.08.2022 - 18.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
School of Health and Social Studies
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 30
Teachers
Emilia Lahdenperä
Johanna Niskakangas
Teacher in charge
Emilia Lahdenperä
Groups
YSY20SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
YSY20ST
Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services
YSY21SJ
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
YSY20SJ
Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services
YSY20SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
YSV20S1
Master's Degree Programme in Business Network Management
YSB20S1
Master's Degree Programme in Project Management
YSY21SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
YSY21SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
YSV21S1
Master's Degree Programme in Business Network Management
YSY21ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
YSB21S1
Projektijohtaminen YAMK
Course
YS00BT49
No reservations found for realization YS00BT49-3001!

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Johdanto palvelumuotoiluun: Opintojakso alkaa elokuussa 2022 ennakkotehtävällä
Webinaari 1 syyskuu 2022
Itsenäinen yksilö- ja pienryhmätyöskentely
Webinaari 2 lokakuu 2022
Itsenäinen yksilö- ja pienryhmätyöskentely
Webinaari 3 lokakuu 2022
Itsenäinen yksilö- ja pienryhmätyöskentely
Webinaari 4 marraskuu
Projektityön esittäminen

Opintojakson toteutukseen sisältyy myös viikoittaisia ohjausaikoja, joihin osallistuminen on vapaaehtoista. Ohjausajat ilmoitetaan opintojakson työtilassa opintojakson alkaessa.

Merkittävä osa opintojaksoa on ryhmässä toteutettava, työelämälähtöinen palvelumuotoiluprojekti, johon opiskelijan tulisi kyetä sitoutumaan. Opiskelijat voivat valita projektin aiheen valmiista toimeksiannoista tai tuoda oman, soveltuvan aiheen. Työskentelyajat projektityön parissa projektiryhmä määrittelee itse.

Objective

The purpose of the course
The purpose of this course is to provide knowledge and skills to utilize service design and customer-centered approach in development activities at private, public and non-governmental organizations. The course focuses on methods and the stages of the service design process.

Competences
Operating in a workplace
Learning to learn
Proactive development
Sustainable development

Learning outcomes
After completing the course you will understand mechanism of customer experiences and be able to describe the service design process and its methods and to use them in development activities. You can justify the need for development based on evidence and understand the importance of customer experience in development. You know how to apply the process and methods of service design in customer-oriented working life development activities.

Content

Orientation to the service design thinking
Service design process
Customer orientation as a starting point for service design
Service design methods and tools
Utilization of service design in development activities

Location and time

HYVINVOINTIYKSIKKÖ

Materials

Soveltuvin osin:
Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Tampere: Talentum.
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Liettua: Alma Talent.
Maula, H. & Maula, J. 2019. Design ja johtaminen. Helsinki: Alma Talent.
Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is service design doing. Canada: O´Reilly.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Hämeenlinna: Talentum.
Suomeksi
Soveltuvin osin:
Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Tampere: Talentum.
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Liettua: Alma Talent.
Maula, H. & Maula, J. 2019. Design ja johtaminen. Helsinki: Alma Talent.
Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is service design doing. Canada: O´Reilly.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Hämeenlinna: Talentum.

+ muu opintojaksolla suositeltu aineisto.

Teaching methods

Käänteinen luokkahuone
Webinaari (läsnäolovelvoite): pienryhmätyöskentely ja luento
Itsenäinen yksilötyöskentely
Itsenäinen ryhmätyöskentely
Oppimistehtävät: Viikkotehtävät, oppimisportfolio, projektityö ryhmässä

Employer connections

Työelämälähtöinen palvelumuotoiluprojekti (ryhmätyö)

Student workload

Opintojakson kuormitus jakautuu seuraavasti:

1. Ennakkotehtävien ja viikkotehtävien tekeminen 1 op. Arviointi hyväksytty/hylätty.
2. Osallistuminen webinaareihin + niihin valmistautuminen 1 op. Webinaarit ovat läsnäolovelvollisia.
3. Projektityö pienryhmissä 3 op. Arviointi 1-5.
4. Oppimisportfolio (työstäminen sisältyy kaikkiin opintojakson aktiviteetteihin). Arviointi 1-5
5. Itsearviointi

Yhteensä 135 h

Assessment criteria, satisfactory (1)

Evaluation Pass/Fail

Pass:
The student can describe the service design process and its key methods and justify their choice based on evidence. The student knows how to apply the service design process and its methods in a goal-oriented manner in the development of working life. The student understands the factors influencing the formation of the customer's experience and knows how to use them in development activities based on evidence.

Further information

Reflektiivinen itsearviointi, vertaisarviointi, jatkuva palaute ja kokoava loppuarviointi.

1. Ennakkotehtävien ja viikkotehtävien arviointi hyväksytty/täydennettävä
2. Osallistuminen webinaareihin
3. Projektityö pienryhmissä arviointi 1-5. Määrittelee 50% opintojakson kokonaisarvosanasta.
4. Oppimisportfolio arviointi 1-5. Määrittelee 50% opintojakson kokonaisarvosanasta.

Go back to top of page