Mielenterveys-, päihde- ja kriisityö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SZ00BB73-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Anu Pelkonen
- Tuija Ketola
Vastuuopettaja
Tuija Ketola
Ryhmät
-
SOS21SMSosionomi (AMK)
-
SKO21SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit mielenterveys- ja päihdepalveluja ohjaavan lainsäädännön perusteet sekä tutustut mielenterveys- päihde ja kriisipalveluja tuottaviin palveluketjuihin ja perehdyt asiakkaiden ohjautumisprosesseihin.
Osaamiset
Kuntoutustarpeiden ja -mahdollisuuksien arviointiosaaminen
Ohjausosaaminen
Sosiaali- ja terveysalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osaaminen
Tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson olet oppinut reflektoimaan omia arvojasi ja asenteitasi mielenterveyden häiriöitä ja päihdeongelmia kohtaan. Tiedät päihdeilmiön ja -ongelmien sekä mielenterveyden monimuotoisuuden. Tunnet päihde- mielenterveyspalveluja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Olet harjaantunut puheeksi ottamisen taidossa
ja osaat hyödyntää motivoivan keskustelun (MI) periaatteita asiakasohjauksessa. Tunnistat myös kriisin vaiheet ja osaat tukea asiakasta kriisistä selviytymisessä
Sisältö
Päihde- ja mielenterveyden häiriöt sekä kriisit biopsykososiaalisena ilmiönä
Päihde- ja mielenterveyspalvelut ja keskeinen lainsäädäntö
Päihde- ja mielenterveystyön menetelmät
Motivointi ja motivoiva haastattelu
Huoli puheeksi -menetelmä
Kriisin vaiheet
Aika ja paikka
Tarkentuvat aikataulujen ja tilojen osalta.
1. Vk 5 Orientaatiowebinaari, ennakkotehtävän purku ja mielenterveystyö 4h
2. Vk 6 Huoli puheeksi 3 h webinaari
3. Vk 7 Lähiopetus päihdetyö 4h
4. Vk 15 Kriisityön webinaari 4h
5. Vk 16 Lähiopetus, kriisityön demot 4h
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hedrenius, S. & Johansson, S. 2016. Kriisituki. Ensiapua onnettomuuksien, katastrofien ja järkyttävien tapahtumien käsittelyyn. Helsinki: Tietosanoma.
Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert C., Seuri T. 2017.
Mielenterveyshoitotyö. Sanoma Pro Oy 2017. 5. uudistettu painos
Nordling, E. 2018. Mitä toipumisorientaatio tarkoittaa mielenterveystyössä? Duodecim 2018;134:1476–83.
Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M. ja Salo-Chydenius, S. 2015. Päihdehoitotyö. ProSanoma.
Pehkonen, A., Kekoni, T. ja Kuusisto, T. toim. 2019. Oikeus päihdehuoltoon. Vastapaino. Myös e-kirjana.
Poijula, S. 2016. Lapsi ja kriisi. Selviytymisen tukeminen. Helsinki: Kirjapaja.
Raivio, M. & Raivio, J. 2020. Toipuva mieli. Opas toipumisorientaatioon.
Saari Salli 2010. Kuin salama kirkkalta taivaalta: Kriisit ja niistä selviytyminen.
Ajankohtaiset päihde- ja mielenterveyspoliittisiset ja kriisityön ohjelmat ja lainsäädäntö ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Monimuoto-opetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kriisikeskus Mobilen asiantuntijayhteistyö
Opintokäynti mielenterveys-, päihde- tai kriisityön yksikköön
Muu asiantuntijayhteistyö Jyväskylän kaupungin, järjestöjen ja hankkeiden kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautusajat ja uusintakerrat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Kansainvälisyys
---
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Työn opinnollistaminen päihde-, mielenterveys- ja kriisityön yksikössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 11h
Lähiopetus 8h
Opintokäynnit 6h
Välitehtävät 27h
Valmistautuminen tenttiin 83h
Sisällön jaksotus
Ennakkotehtävä
1. Vk 5 Orientaatiowebinaari, ennakkotehtävän purku ja mielenterveystyö 4h
2. Vk 6 Huoli puheeksi 3 h webinaari
3. Vk 7 Lähiopetus päihdetyö 4h
4. Vk 15 Kriisityön webinaari 4h
5. Vk 16 Lähiopetus, kriisityön demot 4h
Lisätietoja opiskelijoille
---
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1)
Osaat kuvata päihde- ja mielenterveyden häiriöiden monimuotoisuuden sekä kriisityön vaiheet biopsykososiaalisena ilmiönä
Tuotat Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.
Tyydyttävä (2)
Osaat kuvata päihde- ja mielenterveyden häiriöiden monimuotoisuuden ja kriisityön vaiheet biopsykososiaalisena ilmiönä asiakkaan sekä läheisen näkökulmasta.
Annat esimerkkejä päihde, mielenterveys- ja kriisipalveluista
Osaat nimetä niiden tuottamista ja järjestämistä koskevaa lainsäädäntöä.
Arvioit vahvuuksiasi ja kehittymistarpeitasi motivoinnissa ja puheeksi ottamisen taidoissa
Arvioit omia asenteitassi a arvojasi suhteessa päihde- ja mielenterveyden häiriöihin, kuntoutujiin ja heidän läheisiinsä.
Tuotat Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3)
Osaat kuvata päihde- ja mielenterveyden häiriöiden sekä kriisityön vaiheiden monimuotoisuuden biopsykososiaalisena ilmiönä sekä asiakkaan, että läheisen näkökulmasta.
Kuvaat tutkimus ja kokemustiedon soveltamismahdollisuuksia mielenterveyspäi-, pähde- ja kriisipalveluiden kehittämisessä sekä omassa työssäsi.
Kuvaat päihde- ja mielenterveyspalveluita jäsentyneenä kokonaisuutena sekä selität niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan lainsäädännön pääpiirteittäin.
Arvioit vahvuuksiasi ja kehittymistarpeitasi motivoinnissa ja puheeksi ottamisen taidoissa.
Arvioit omia asenteitasi ja arvojasi suhteessa päihde- ja mielenterveyden häiriöihin, kuntoutujiin ja heidän läheisiinsä.
Tuotat Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.
Kiitettävä (4)
Osaat kuvata päihde- ja mielenterveyden häiriöiden sekä kriisityön vaiheiden monimuotoisuuden biopsykososiaalisena ilmiönä asiakkaan sekä läheisen näkökulmasta.
Arvioit monipuolisesti erilaista päihde- ja mielenterveyden häiriötä koskevaa tutkimus- ja kokemustietoa.
Analysoit tiedon soveltamismahdollisuuksia mielenterveys- ja päihdepalveluiden sekä kriisityön kehittämisessä ja omassa työssäsi.
Kuvaat päihde- ja mielenterveyspalveluita jäsentyneesti kokonaisuutena sekä osaa selittää niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan lainsäädännön pääpiirteittäin.
Arvioit vahvuuksiasi ja kehittymistarpeitasi motivoinnissa ja puheeksi ottamisen taidoissa.
Arvioit monipuolisesti omia asenteitasi ja arvojasi suhteessa päihde- ja mielenterveyden häiriöihin, kuntoutujiin ja heidän läheisiinsä.
Tuotat Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Analysoi päihde- ja mielenterveyden häiriöiden monimuotoisuutta sekä kriisityön vaiheita biopsykososiaalisena ilmiönä asiakkaan sekä läheisen sekä erilaisten teorioiden näkökulmasta.
Arvioit monipuolisesti ja kriittisesti erilaisia päihde- ja mielenterveyden häiriötä koskevaa tutkimus- ja kokemustietoa.
Tunnistat tiedon soveltamismahdollisuuksia mielenterveys-, päihde- ja kriisipalveluiden kehittämisessä sekä omassa työssäsi.
Osaat luoda kokonaiskuvan nykyisistä mielenterveys- päihde ja kriisipalveluista ja pystyt analysoimaan niiden tuottamista ja järjestämistä koskevaa lainsäädäntöä.
Arvioit vahvuuksiasi ja kehittymistarpeitasi motivoinnissa ja puheeksi ottamisen taidoissa.
Reflektoit monipuolisesti omia asenteitasi ja arvojasi suhteessa päihde ja mielenterveyden häiriöihin, kuntoutujiin ja heidän läheisiinsä.
Tuottat Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla on kokonaiskuva sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmästä. Hän osaa nimetä hyvinvointiin ja terveyteen vaikuttavia tekijöitä.