Opiskelun henkilökohtaistaminen (7 op)
Toteutuksen tunnus: AE00BC86-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettaja
- Tiina Parviainen
- Leena Selkivuori
- Kaija Peuna-Korpioja
Ryhmät
-
AJE22SJEAmmatillinen erityisopettajan koulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Tämän opintojakson tarkoituksena on auttaa sinua asettamaan oman osaajaidentiteettisi kehittymisen kannalta tarkoituksenmukaisia tavoitteita oppimisellesi. Tavoitteet konkretisoituvat henkilökohtaisessa kehittymissuunnitelmassa, jonka laadit, toteutat ja arvioit tämän jakson aikana. Opintojaksolla harjoittelet myös erityisopettajan työssä olennaisia yhteisöllisiä ja konsultatiivisia työskentelytaitoja.
Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan
Kehittymisosaamista,
joka tarkoittaa erityisopettajan kykyä kehittää omaa ja yhteisöjensä osaamista tukemaan inklusiivista koulutusta ja monenlaisten oppijoiden oppimista. Se edellyttää kehittymis- ja kehittämistarpeiden tunnistamista, osaamisen kehittämisen suunnittelua ja osaamisen hankkimista suunnitellusti ja systemaattisesti sekä osaamisen yhteisöllistä jakamista. Osaamisen kehittäminen perustuu tutkittuun tietoon.
Reflektio-osaamista,
joka ilmenee erityisopettajan kyvyssä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omia eettisiä ratkaisujaan, arvojaan ja asenteitaan sekä ajattelu- ja toimintamallejaan suhteessa erityisopetukselliseen tietoon ja tutkimukseen. Kriittinen reflektointi tukee osaajaidentiteetin kehittymistä ja oman erityisopettajuuden rakentumista
Opintojakson osaamistavoitteet
Osaat edistää omaa ja oppimispiirisi jäsenten ammatillista kehittymistä koulutuksen tavoitteiden ja alan tulevaisuuden osaamisvaatimusten suunnassa.
Sisältö
Koulutuksen opetus-ja toteutussuunnitelma, erityinen tuki työkenttänä, oppimisen henkilökohtaiset tavoitteet ja kehittymissuunnitelma, oppimispiirin opiskelusuunnitelma, ammatti- ja osaajaidentiteetti, mentorointi, portfolio ja itsearviointi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Valitse omaa ja oppimispiirisi osaamisen kehittymistä tukevaa kirjallisuutta tutkivan oppimisen menetelmän mukaisesti.
Opetusmenetelmät
Tämä opintojakso jatkuu koko opintojen ajan. Opintojen alussa laadit oman henkilökohtaisen osaamisesi kehittämissuunnitelman (HOKS) ja yhdessä oppimispiirisi kanssa ryhmän yhteisen opiskelusuunnitelman (ROPS), joita päivitetään opintojen kuluessa. Opintojen ajan pidät päiväkirjaa sinulle merkityksellisistä asioista ja reflektoit omaa toimintaasi. Ammatillisen kasvun tukemiseksi valitset opintojen alussa itsellesi mentorin, jonka kanssa käyt ohjauskeskusteluja. Opintojen lopuksi työstät portfolion ja itsearvioinnin. Opintojen aikana osallistut henkilökohtaisiin ja oppimispiirin yhteisiin ohjauskeskusteluihin vastuukouluttajasi kanssa. Valitset omaa osaamisidentiteettiäsi kehittävää kirjallisuutta reflektoinnin tueksi.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opinnoissa hyödynnät omaa työtäsi ja oman toimintasi reflektointia osana opintoja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä. Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen:
Tällä opintojaksolla vaadittavan osaamisen hankit valitsemalla ja lukemalla omaa kehittymistäsi tukevaa kirjallisuutta, arvioimalla omia ja oppimispiirisi osaamistarpeita, laatimalla suunnitelman osaamisen hankkimisesta (HOKS) ja oppimispiirin yhteisen opiskelusuunnitelman (ROPS), päivittämällä ja toteuttamalla suunnitelmat ja koostamalla opintojen loppuvaiheessa osaamistasi kuvaavan portfo-lion ja itsearvioinnin.
Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat työstämällä henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS), oppimispiirin yhteisen opiskelusuunnitelman (ROPS), portfolion ja itsearvioinnin sekä osallistumalla oppimispiirin ja henkilökohtaisiin ohjauskeskusteluihin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on 7 opintopisteen laajuinen, joten se merkitsee sinulta itseltäsi noin 189 tunnin työpanosta. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi, jotka määrittävät oppimistehtävien työllistävyyttä.
Opintojaksolla työskennellään oppimispiirissä ja itsenäisesti. Opintojakson teemoja tarkastellaan myös vastuukouluttajasi kanssa käytävissä ohjauskeskusteluissa; oppimispiirin ohjauskeskusteluja on vähintään 3 kpl ja henkilökohtaisia ohjauskeskusteluja tarpeittesi mukaan.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat oppimispiirin vertaisarviointi, itsearviointi ja ohjauskeskustelut.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista. Arviointipäätöksen tekee vastuuopettajasi, kun kaikki opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma HOKS, oppimispiirin yhteinen opiskelusuunnitelma ROPS sekä ohjaus- ja arviointikeskustelut.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:
Kehittymisosaaminen
Tunnet ammatillisen erityisopettajan koulutuksen opetus- ja toteutussuunnitelman ja tunnistat alan tulevia kehityskulkuja ja muutoksia. Tunnistat omia, oppimispiirisi ja työyhteisösi osaamisen kehittämistarpeita suhteessa erityisopetuksen tulevaisuuden vaateisiin. Asetat perusteltuja ja suunnitelmallisia tavoitteita omalle ja yhteisölliselle oppimiselle ja suuntaat toimintaasi näiden tavoitteiden mukaisesti. Löydät tarkoituksenmukaisia verkostoja ja osaat käyttää niissä dialogista, yhteisöllistä, kehittävää ja tutkivaa otetta osaamisen kehittämisessä. Osaat määritellä omaa osaajaidentiteettiäsi ja tuet muiden oppijoiden identiteetin ja osaamisen kehittymistä.
Reflektio-osaaminen
Tunnistat ja arvioit kriittisesti osaamistasi, arvojasi ja asenteitasi sekä ajattelu- ja toimintamallejasi. Kykenet antamaan yhteisöissäsi kehittävää ja kannustavaa palautetta perustuen erityisopetukselliseen tietoon ja tutkimukseen. Kriittinen reflektointi tukee osaajaidentiteetin kehittymistä ja oman erityisopettajuuden rakentumista.