Toiminnallisuus ryhmän ohjaamisessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SZXX2015-3013
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
15.08.2022 - 04.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosiaaliala, ylempi AMK
Opettaja
- Johanna Juola
Vastuuopettaja
Johanna Juola
Ryhmät
-
ZJA21SSHKKDAvoin amk, KKD, Hyvinvointivalmennuksen KKD
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan ryhmäprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta sosiaali- ja terveysalan asiakasryhmien parissa.
Osaamiset
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen (yhteinen)
Toimintaterapiaprosessin ja ammatillisen harkinnan osaaminen (toim.ter)
Ohjausosaaminen (kunt.ohjaus)
Sosiaalialan asiakastyön osaaminen (sos)
Opintojakson tavoitteet
Opintojaksolla hankit sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaamista sekä osaamista hyvinvoinnin ja toimijuuden edistämiseksi. Opit perusteet ryhmämuotoisen, tavoitteellisen asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen luomisesta. Tiedät keskeisiä ryhmän ohjaamisen lähtökohtia ja periaatteita, joita ovat ryhmän kokoaminen, ryhmäprosessin ja yksittäisen ryhmäkerran suunnittelu ja toteutus sekä ryhmädynamiikan ja ryhmän kehitysvaiheiden huomioiminen ja hyödyntäminen ryhmän ohjaamisessa kuntoutus- ja sosiaalialalla. Opit perusteita ja menetelmiä toiminnallisuudesta ja luovan toiminnan käyttämisestä tavoitteellisessa ryhmätoiminnassa.
Opintojakson käytyäsi osaat kehittää osaamistasi oman koulutusalasi ryhmän ohjaamisessa käytännön tilanteissa kuten harjoittelussa. Osaat hyödyntää luovia ja toiminnallisia menetelmiä tavoitteellisesti kuntoutus- ja sosiaalialan ryhmän ohjaamisessa.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään kuntoutus- ja sosiaalialan tavoitteellisten asiakaskeskeisten ryhmien kokoamisen, suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin keskeisiin periaatteisiin ja käytänteisiin. Ryhmäharjoituksia kokeillaan käytännössä sekä perehdytään luoviin ja toiminnallisiin menetelmiin asiakkaiden tavoitteiden saavuttamiseksi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Stålberg, Leena. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. PS-kustannus.
Huhtinen-Hilden, Laura & Lamppu, Minna (toim.). 2018. Odottamattomia aarteita. Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu. SOSKU-esite_DIGI_2ndd.indd (theseus.fi)
Cole, Mary. 2012 nide tai 2018 e-kirja. Group dynamics in occupational therapy: The theorethical bacis and practice application of group intervention.
Posthuma, Richard. 2014. Groups, teams and conflict management. International Journal of Conflict Management: Volume 25 Number 2. E-kirja.
Opetusmenetelmät
Webinaarit, itsenäinen opiskelu, ryhmätehtävät, kontaktitunnit
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtävät yhdistyvät osin Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen -opintojakson käytännön ohjauksiin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 3.10.2022 kontaktipäivien yhteydessä.
Hylätyn arvosanan uusinnat marraskuussa 2022.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojakson hyväksiluku aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen kautta (AHOT) voi olla mahdollista jos olet suunnitellut ja ohjannut asiakasryhmälle erilaisia toiminnallisia tavoitteellisia kuntoutus- ja sosiaalialan ryhmiä vähintään puolen vuoden ajan, ja saanut näihin amk tasoisen koulutuksen. Hyväksiluku voi olla mahdollista osittain, mikäli sinulla on kokemusta erilaisten tavoitteellisten toiminnallisten ryhmien ohjaamisesta vähintään puolen vuoden ajalta ja sinulla on ollut siihen sosiaali-, terveys, kasvatus- ohjaus- tai liikunta -alan ammatillinen koulutus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaareihin valmistautuminen ja webinaarit 60 h
Kontaktipäivä 8h + siihen valmistautuminen ja kontaktipäivään valmistava tentti 27h
Ryhmätehtävä 40h
Yhteensä 135h = 5 op
Lisätietoja opiskelijoille
Itsearviointi: oppimistavoitteiden asettaminen ja arvio niiden saavuttamisesta.
Kontaktipäivien yhteydessä tentti luentowebinaarien materiaalien pohjalta. Tentti arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty. Hyväksytyn raja 80% vastauksista oikein.
Vertaisarviointia toteutetaan kontaktipäivän yhteydessä.
Ryhmätehtävä arvioidaan erillisten kriteerien mukaan asteikolla Hyväksytty- hylätty
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija tietää tavoitteellisen kuntoutus- ja sosiaalialan asiakkaille suunnatun ryhmätoiminnan suunnittelemisen ja toteuttamisen keskeiset periaatteet: ryhmän kokoaminen, ryhmäprosessin ja yksittäisen ryhmäkerran suunnittelu ja toteutus, ryhmädynamiikan ja ryhmäprosessin huomioiminen ja hyödyntäminen.
Opiskelijalla on omakohtaisia kokemuksia luovan toiminnan toteuttamisesta. Hän tiedostaa luovan toiminnan mahdollisuuksia asiakkaan voimavarojen tukemisessa ja kuntoutumisessa.