Skip to main content

Life balance - tasapainoa elämään (5 op)

Toteutuksen tunnus: SZZ30500-3007

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.03.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • kp 502 Toimintaterapia 1 Virtuaaliopettaja
  • Maaret Rutanen
  • Johanna Juola
  • Maiju Korkea-aho

Vastuuopettaja

Maaret Rutanen

Ryhmät

  • ZJA21SSHKKD
    Avoin amk, KKD, Hyvinvointivalmennuksen KKD

Objectives

Opiskelija tunnistaa oman elämänsä tasapainoon liittyviä tekijöitä ja osaa asettaa elämän tasapainoa ja hyvinvointiaan tukevia tavoitteita. Hän osaa arvioida ja kehittää toimintatapojaan ja ajatteluaan. Hän tietää vahvuutensa ja löytää konkreettisia keinoja tavoitteidensa saavuttamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää hyvinvointiaan tukevaa tietoa omien tarvoitteiden edistämiseen. Opiskelija tunnistaa stressitekijöitä omassa elämässään ja tuntee stressinhallintakeinoja. Opiskelija kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan. Hän kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen. Opiskelijalla on valmiuksia vaikuttaa työhyvinvointiinsa tulevassa työssään.

Content

- elämän toimintojen tasapainon ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin merkitys
- omien toimintojen ja tapojen tarkastelu
- henkilökohtaisten tavoitteiden asettaminen
- tavoitteiden saavuttamista tukevien teema-alueiden käsittely
- oman toiminnan arviointi ja hyvinvointisuunnitelman laatiminen

Learning materials and recommended literature

Leskinen, T.& Hult H-M. 2010. Kokonaisvaltainen hyvinvointi. Kristallisoi toimintasi. Saavuta tavoitteesi. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.

Matuska, K., Christiansen, C., Polatajko, H. & Davis, J. (toim.) 2009. Life balance: multidisclipnary theories and research. Thorofare, Nj: SLACK Inc.; Berhesda, MD: AOTA Press.

Henkilökohtaisten tavoitteiden saavuttamista tukeva materiaali.

Teaching methods

Opintojakson toteutus perustuu kontakti- tai etäopetukseen. Opintojaksolla pidetään alku- ja loppuseminaarit ja työskennellään pienryhmissä. Opintojakson tehtävät toteutetaan itsenäisinä tehtävinä: henkilökohtaiset tavoitteet, kirjallisuuden reflektointi, toiminnalliset tehtävät ja tulevaisuuden suunnitelman laatiminen.

Student workload

Seminaarit ja ryhmätapaamiset joko kontakti- tai etätapaamisina 1 op (27h).

Verkkotyöskentely 1 op (27h).

Kirjallisuuteen perehtyminen ja henkilökohtaiset oppimistehtävät. 3 op (81 h)

Content scheduling

Opintojakso etenee viikottaisilla tehtävillä ja opintojakson suorittaminen edellyttää aikataulun mukaan etenemistä.

Further information for students

Pienryhmätapaamisiin voi osallistua joko kontaktitapaamisina tai etäyhteydellä.
Avoimen amk:n erillistoteutus (hyvinvointivalmennuksen KKD)

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Hyväksytty – hylätty

Hyväksytty
Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan, oppimiseen ja toimintatapojen kehittämiseen. Hänellä on oman opiskelunsa vaiheeseen liittyvät ongelmanratkaisutaidot, joita hän osaa käyttää myös ennakoimattomissa tilanteissa. Opiskelija ottaa vastuun annetuista ammatillisista tehtävistä ja projekteista ja toimii sovituilla tavoilla sekä kehittävällä sisäisen yrittäjyyden periaatteita hyödyntävällä
työotteella. Hän osaa suunnitella, organisoida ja kehittää omaa toimintaansa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti kontaktitunneille ja suorittaa opintojakson tehtävät annettujen ohjeiden mukaan.

Hylätty:

Opiskelija ei ota vastuuta omasta toiminnastaan, eikä osoita halukkuutta suunnitella omaa toimintaansa. Hän ei osallistu kontaktitunneille tai ota vastuuta oppimistehtävien suorittamisesta.


Opintojakson arvioinnissa hyödynnetään myös itsearviointia.

Evaluation criteria, pass/failed

hyväksytty: Kykenet itsenäiseen tiedonhankintaan, oppimiseen ja toimintatapojen kehittämiseen. Otat vastuun annetuista tehtävistä ja toimit sovituilla tavoilla. Osaat suunnitella, organisoida ja kehittää omaa toimintaasi. Osallistut aktiivisesti kontaktitapaamisiin ja suoritat opintojakson tehtävät annettujen ohjeiden mukaan.

hylätty: Et ota vastuuta omasta toiminnastaan etkä osoita halukkuutta suunnitella ja kehittää omaa toimintaasi. Et osallistu kontaktitunneille. Et tee oppimistehtäviä.





Hyväksytty – hylätty Hyväksytty Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan, oppimiseen ja toimintatapojen kehittämiseen. Hänellä on oman opiskelunsa vaiheeseen liittyvät ongelmanratkaisutaidot, joita hän osaa käyttää myös ennakoimattomissa tilanteissa. Opiskelija ottaa vastuun annetuista ammatillisista tehtävistä ja projekteista ja toimii sovituilla tavoilla sekä kehittävällä sisäisen yrittäjyyden periaatteita hyödyntävällä työotteella. Hän osaa suunnitella, organisoida ja kehittää omaa toimintaansa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti kontaktitunneille ja suorittaa opintojakson tehtävät annettujen ohjeiden mukaan. Hylätty: Opiskelija ei ota vastuuta omasta toiminnastaan, eikä osoita halukkuutta suunnitella omaa toimintaansa. Hän ei osallistu kontaktitunneille tai ota vastuuta oppimistehtävien suorittamisesta. Opintojakson arvioinnissa hyödynnetään myös itsearviointia.

Prerequisites

-