Osaavana ohjaajana oppimisessa ja työelämässä (5 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BN77-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
01.02.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 5
Opettaja
- Pasi Savonmäki
Ryhmät
-
YSY21SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
YTK20S1Kestävä energia (YAMK)
-
YSY21SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
YSY21SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YTV21S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YTO21S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
ZJA23KAAvoin AMK, AOKK
-
YTM21S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YTK21S1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YTG21S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YTB20S1Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
-
YTR21S1Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YSY20SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
-
YSY22SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
YSY20STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
-
YSY20SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
-
YSY20SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
-
YSY22STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YSY20S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
-
YSV20S1Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
-
YSB20S1Projektijohtaminen YAMK
-
YSY22SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YLO20S1Logistiikka
-
YLO21S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YTV20S1Verkostojohtaminen, teknologia
-
YTG20S1Robotiikka YAMK
-
YTH20S1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YTH22K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YTO20S1Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YSB21S1Projektijohtaminen YAMK
-
YSY22SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
YTO22S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YTB22S1Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
-
YTK22S1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YSV22S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
YTG22S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YSB22S1Projektijohtaminen YAMK
-
YTM22S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YSV21S1Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
-
YTV22S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YSY21STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YTH21S1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YLO22S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YTB21S1Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt oppilaitosten opinto-ohjaukseen tai siihen, miten työyhteisöissä/organisaatioissa ohjataan ja tuetaan työntekijöitä työtehtävissään, osaamisensa kehittämisessä ja työssäjaksamisessa.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität
- Ohjausosaamistasi perehtymällä ohjaustoiminnan perusteisiin, sen teoreettisiin ja eettisiin sekä käytännöllisiin lähtökohtiin joko oppilaitoksissa tai muissa työyhteisöissä.
- Yhteiskuntaosaamistasi tunnistamalla koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä niistä syntyviä opiskelijoiden/työntekijöiden ohjaustarpeita.
- Verkosto-osaamistasi saamalla valmiuksia tunnistaa ohjaustoimintaan liittyviä tarkoituksenmukaisia yhteistyösuhteita ja -kumppanuuksia ja ymmärtää oman organisaation ohjaustoiminnan koordinoinnin merkitys.
- Kehittämisosaamistasi pohtimalla kriittisesti omaa ja yhteisösi ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen ja asettamalla tavoitteita ohjaustoiminnan kehittämiselle sekä tieto- että kokemusperustaisesti.
- Reflektio-osaamistasi tunnistamalla ja kriittisesti arvioimalla omia ohjaukseen ja ohjaajuuteen liittyviä peruskäsityksiä, arvoja ja asenteita, omia ajattelu- ja toimintamalleja ja oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen kehittymistä.
Opintojakson osaamistavoite
Ymmärrät ohjaustoiminnan merkityksen osana opiskelijan/työntekijän tuloksellista oppimista ja työssä suoriutumista sekä hyvinvointia. Osaat asettaa tavoitteita ohjaustoiminnalle, sen järjestämiselle ja arvioinnille sekä kehittämiselle suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Kykenet arvioimaan oman ohjausosaamisesi ja -näkemyksesi kehittymistä.
Sisältö
Ohjaus- ja opinto-ohjauskäsitteet, ohjaus ja muuttuva toimintaympäristö, ohjauksen järjestäminen ja arviointi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Keskeisiä lähteitä
Julkaisu:
Pirttiniemi, J., Kasurinen, H., Kettunen, J., Merimaa, E. & Vuorinen, R. (toim.) 2018. OPO 2. Opinto-ohjaajan käsikirja. Helsinki: Opetushallitus.
Verkkojulkaisuja:
Arola, M. 2020. Elinikäinen oppiminen Suomessa 2019 - kyselyn tulokset. Helsinki: Sitra. Viitattu 16.4.2021. https://media.sitra.fi/2020/01/23135035/elinikainen-oppiminen-suomessa-2019-kyselyn-tulokset.pdf.
Elinikäisen ohjauksen strategia 2020–2023: ELO-foorumi. 2020. Valtioneuvoston julkaisuja 2020: 34. Viitattu 16.4.2021. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162576
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen. 2014. Helsinki: Opetushallitus. Viitattu 16.4.2021. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/hyvan_ohjauksen_kriteerit_0.pdf.
Verkkosivustoja:
Opinto-ohjaajan työn eettiset periaatteet. 2009. Tampere: Suomen opinto-ohjaajat ry. Viitattu 16.4.2021. https://www.sopo.fi/yhdistys/eettiset-periaatteet/.
Työhyvinvointi-sivusto. Helsinki: Työterveyslaitos. Viitattu 16.4.2021. https://www.ttl.fi/tyoyhteiso/tyohyvinvointi/.
Muu oppimateriaali informoidaan verkko-oppimisympäristössä oppimistehtävien yhteydessä.
Opetusmenetelmät
Avoimen ja YAMK-koulutuksen opiskelijat: Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ja perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja mahdolliseen työparityöskentelyyn. Opintojaksoon sisältyy verkossa tapahtuvaa ohjausta.
Opintojaksolla on kaksi läsnäoloa edellyttävää webinaaritapaamista, aloituswebinaari ja lukukauden puoliväliin sijoittuva vertaisuuteen perustuva ohjauswebinaari. Muutoin ohjaus ja oppimistehtävien rakentaminen toteutuvat verkossa ja itsenäistä työtä tehden.
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen hankit perehtymällä sekä opintojakson oppimateriaaliin että valitsemasi oppilaitoksen/työyhteisön opinto-ohjauksen/ohjauksen tavoitteisiin, järjestämiseen, arviointiin ja kehittämiseen. Osaamisen hankkimiseen liittyy myös oman osaamisen kehittymisen itsearviointi.
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat tekemällä opintojaksoon kuuluvat oppimistehtävät 1 - 4 sekä osallistumalla opintojakson kahteen webinaaritapaamiseen.
Toteutustavat syventävät ammatillista osaamistasi ja oman ammattialasi kehittämistä.
Kansainvälisyys
Opiskelijat, jotka perehtyvät työyhteisön/organisaation ohjaukseen, voivat valita perehtymiskohteeksi myös jonkin kansainvälisen työyhteisön/organisaation.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä:
- orientoituminen 5 h (sisältää aloituswebinaarin 2 h)
- 2. webinaaritapaaminen 2 h
- oppimateriaaleihin/kirjallisuuteen perehtyminen, oppimistehtävät ja verkkokeskustelut 126 - 120 h
- vertaispalaute oppimistehtävä 2:een, mahdollinen työparityöskentely ja palaute 8 h
Sisällön jaksotus
Aloituswebinaari ke 1.2.2023 klo 16 - 18
2. webinaaritapaaminen ke 19.4.2023 klo 16 - 18
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin: 30
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
ohjausosaaminen:
olet perehtynyt ohjaustoiminnan keskeisiin käsitteisiin ja eettisiin periaatteisiin sekä ohjauksen järjestämiseen käytännössä.
yhteiskuntaosaaminen:
tunnistat muuttuvan toimintaympäristön merkityksen ja vaikutuksen ohjauksessa ja sen järjestämisessä.
verkosto-osaaminen:
ymmärrät verkostojen merkityksen osana ohjausta ja sen järjestämistä.
kehittämisosaaminen:
sinulla on valmiuksia ja näkemystä, kuinka kehittää opinto-ohjausta/ohjausta omassa toimintaympäristössäsi.
reflektio-osaaminen:
osaat arvioida omaa oppimistasi ja osaamistasi relevantilla tavalla.
Lisätiedot
Kohderyhmänä ovat oppilaitosten opinto-ohjauksesta kiinnostuneet opetus-, ohjaus- tai neuvontatehtävissä toimivat, tai alalle aikovat henkilöt. Opinnot soveltuvat myös Sinulle, joka haluat perehtyä siihen, miten työyhteisöissä tai organisaatioissa ohjataan ja tuetaan työntekijöitä työtehtävissään, osaamisensa kehittämisessä ja työssäjaksamisessa.