Siirry suoraan sisältöön

Erityispedagoginen tietoperusta (5 op)

Toteutuksen tunnus: AE00BO56-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

23.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 15

Opettaja

  • Leena Selkivuori

Ryhmät

  • AJA19SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJB
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJVA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJV
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJHO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJHK
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YSY22SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
  • YSY22ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
  • AJA19SJVO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJVI
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YSY22SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
  • AJA19SJVE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA22SKJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA22SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA22SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA22SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YTO20S1
    Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • YSY22SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
  • AJA22SJP
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YTO22S1
    Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
  • AJA22SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YTB22S1
    Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
  • YTK22S1
    Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
  • YTG22S1
    Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
  • AJA21SJJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJHK
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YSY21SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
  • AJA21SJB
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YSY21SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
  • AJA20SJE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YTV21S1
    Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
  • AJA20SJV
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJL
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YTO21S1
    Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
  • AJA20SJVA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YTM21S1
    Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
  • YTK21S1
    Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
  • YTG21S1
    Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
  • AJA20SJJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJHK
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YLO21S1
    Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
  • YSB21S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • AJA20SJVI
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SKJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YSV22S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
  • YSB22S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • YTM22S1
    Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
  • YTV22S1
    Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
  • YLO22S1
    Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
  • YSY21SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
  • YTK20S1
    Kestävä energia (YAMK)
  • ZJA23KA
    Avoin AMK, AOKK
  • YTR21S1
    Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • YSY20SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
  • YSY20SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
  • YSY20S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
  • AJA21SJVO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVI
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SKJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YLO20S1
    Logistiikka
  • AJA21SKJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVN
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVY
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVM
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YTH20S1
    Elinkaaren hallinta (YAMK)
  • AJA19SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJB
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YSV21S1
    Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
  • YSY21ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
  • YTH21S1
    Elinkaaren hallinta (YAMK)
  • AJA21SJVA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJV
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YTB21S1
    Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
  • AJA21SJVE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YTB20S1
    Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
  • YSY20ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
  • YSY20SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
  • YSV20S1
    Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
  • YSB20S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • AJA21SJVV
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVU
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YTV20S1
    Verkostojohtaminen, teknologia
  • YTG20S1
    Robotiikka YAMK
  • YTH22K1
    Elinkaaren hallinta (YAMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:

Tällä opintojaksolla perehdyt erityisen tuen arvoperustaan ja erityispedagogiseen tiedonmuodostukseen. Tutustut tieteellisiin julkaisuihin ja tarkastelet tutkimustiedon soveltavaa käyttöä erityiskasvatuksen ratkaisuissa. Pohdit erityisen tuen käytäntöjä ja pedagogisia ratkaisuja. Arvioit erityisen tuen vaikuttavuutta ja merkitystä yksilön ja yhteisön kannalta.

Opintojakson osaamiset:

Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan

Kehittämisosaamista,
joka tarkoittaa valmiuksia perehtyä ja käyttää erityispedagogista tutkimustietoa. Kehittämisosaaminen konkretisoituu suunniteltaessa ja toteutettaessa inklusiivisia ratkaisuja.

Reflektio-osaamista,
joka tarkoittaa tiedostavaa reflektointia sekä kriittistä ja tutkivaa otetta koulutuksen, opetuksen ja erityisen tuen toteuttamiseen. Se on myös kykyä toimia ammatillisen erityisopetuksen ja erityisen tuen kehittämistyössä inklusiivisten periaatteiden mukaisesti.

Opintojakson osaamistavoite:

Noudatat työssäsi erityiseen tukeen liitettäviä ammattieettisiä periaatteita ja osaat käyttää erityispedagogiikan alan tutkimusta oman työsi perustan arvioinnissa ja kehittämisessä.

Sisältö

Erityiskasvatuksen teoria ja filosofia: käsitteistö ja käsitteet, toimintaa ohjaavat paradigmat, soveltava tieto käytännön toimintana. Erityispedagogiikka tieteenalana.
Soveltava tutkimus ammatillisen koulutuksen erityisen tuen kehittämisen välineenä. Ammatillisen erityisopetuksen tutkimusperustainen kehittäminen.
Tieteellisen tutkimuksen merkitys ja käytäntö erityisen tuen suunnittelun, toteutuksen ja kehittämisen välineenä. Erityiskasvatuksen; erityisopetus, erityispedagogiikka, erityishuolto, ajankohtaiset teemat. Erityinen tuki opettajan työnä; valintojen ja vaikuttavuuden tutkimusperusteisuus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ei tentittävää kirjallisuutta. Opintojakson erityispedagogiikan alan tutkimusjulkaisut ja muut soveltuvat tutkimukset, verkkosivut ja -julkaisut on kuvattu myös verkko-osioissa.

Perusteokset:
Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. 2019. Erityispedagogiikan perusteet. Uudistettu 4. painos. Jyväskylä. PS-kustannus.
Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M-K., Siiskonen, T. 2019. Oppimisen vaikeudet. Niilo Mäki Instituutti, Jyväskylä.

Tutkimusjulkaisuja:
Arola, T. 2015. Maahanmuuttajataustaisen tutkinnon suorittajan henkilökohtaistaminen näyttötutkinnoissa. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja.
Burns, E. 2015. Tertiary teachers with dysleksia as narrators of their professional life and identity. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja.
Eloranta, A.-K. 2019. A follow-up study of childhood learning disabilities: pathways to adult-age education, employment and psychosocial wellbeing. Niilo Mäki Instituutti. Jyväskylä. Väitöskirja.
Hakkarainen, A. 2016. Matematiikan ja lukemisen vaikeuksien yhteys toisen asteen koulutuspolkuun ja jatko-opintoihin tai työelämään sijoittumiseen. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja.
Hellstrand, H. 2021. Early Numeracy Development : Identifying and Supporting Children at Risk for Mathematical Learning Difficulties. Åbo Akademi. Väitöskirja.
Hirvonen, M. 2006. Ammattikouluista avoimiin oppimisympäristöihin. Ammatillisen erityisopettajan työ muutoksessa. JAMK Julkaisu. Väitöskirja.
Honkanen, E. 2006. Erityiskasvatus: Opinto-ohjaus ja erityisopetus. Asiakirja- ja haastattelututkimus opetussuunnitelman perusteiden mukaisesta opinto-ohjauksesta ammatillisessa erityisopetuksessa. HAMK Julkaisut. Väitöskirja.
Kauppila. A. 2022. Vammaisten henkilöiden hallinta ja kansalaisuus vammais- ja koulutuspolitiikassa sekä ammatillisen erityisoppilaitoksen arjessa, Helsingin yliopisto. Väitöskirja.
Kuronen, I. 2010. Peruskoulusta elämänkouluun: ammatillisesta koulutuksesta syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten tarinoita peruskoulusuhteesta ja elämänkulusta peruskoulun jälkeen. Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos. Väitöskirja.
Leino, O. 2011. Oppisopimusopiskelijan oppimisen henkilökohtaistaminen ja oppimismahdollisuudet työpaikalla. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja.
Miettinen, K. 2008: Opetussuunnitelmat ja erityisopetus ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa. Tampereen yliopisto. Väitöskirja.
Mietola, R. 2015. Hankala erityisyys: Etnografinen tutkimus erityisopetuksen käytännöistä ja erityisyyden muotoutumisesta yläkoulun arjessa. Helsingin yliopisto. Väitöskirja.
Mäki-Ketelä, J. 2012 Kiskot vievät elämään. Ammatillisessa ja koulutuksellisessa marginaalissa elävien nuorten erilaisia elämänraiteita. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja.
Niemi, A-M. 2015. Erityisiä koulutuspolkuja? Tutkimus erityisopetuksen käytännöistä peruskoulun jälkeen. Helsingin yliopisto. Väitöskirja.
Ojala, T. 2017. Kun perusopetuksen oppilaat oireilevat psyykkisesti: opettajien kokemuksia. Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja.
Paju, B. 2021. An expanded conceptual and pedagogical model of inclusive collaborative teaching activities. Helsingin yliopisto. Väitöskirja.
Perttula, R. 2015. Syrjäytymispuhe hallinnan strategiana opiskelijahuollon sosiaalityössä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja.
Räty, K. 2016.Erityinen tuki elinikäisen oppimisen mahdollistajana ammatillisessa aikuiskoulutuksessa. Helsingin yliopisto. Väitöskirja.
Sandberg, E. 2016.ADHD perheessä. Helsingin yliopisto. Väitöskirja.
Selkivuori, L. 2015. ”Ei näihin vaikeuksiin työelämässä törmää” Oppimisen tuki ja erityiselle tuelle annetut merkitykset ammatillisessa aikuiskoulutuksessa opiskelijan näkökulmasta. Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja.
Ylönen, M. 2011. Aikuiset opin poluilla oppimistukikeskuksen asiakkaiden opiskelukokemuksista ja kouluttautumishalukkuudelle merkityksellisiä tekijöitä. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja.
Äikäs, A. 2012. Toiselta asteelta eteenpäin. Narratiivinen tutkimus vaikeavammaisen nuoren aikuisen koulutuksesta ja työllistymisestä. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja.
Äärelä, T. 2012. ”Aika palijon vaikuttaa minkälainen ilime opettajalla on naamalla.” : nuoret vangit kertovat peruskouluajoistaan. Lapin yliopisto. Väitöskirja.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksolla on kaksi kaikille tarkoitettua webinaaria: aloitus- ja koontiwebinaari. Muu työskentely tapahtuu itsenäisesti verkossa aineistoon perehtyen ja osioiden tehtäviä tehden. Tehtävissä käytettävän kirjallisuuteen perehtyminen ja sisältöjen analysointi tehdään peilaten omaan työhön, ammattialaan ja reflektoiden koettua ja luettua.

Opintojakson kokoavassa tehtävässä kirjoitetaan yhtenäinen teksti. Opintojakson kouluttaja ohjeistaa ja opastaa aineistojen valintaa, käyttöä ja tehtävien tekemistä aloituswebinaarissa sekä tarvittaessa yksilöllisesti sovittavana ajankohtana.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen hankit osallistumalla aloitus- ja koontiwebinaariin, perehtymällä opintojakson aineistoihin ja tekemällä niihin liittyvät tehtävät.

Osaamisen osoittaminen:

Tavoitteena olevan osaamisen osoitat verkkokurssin tehtävillä. Tehtävistä ilmenee erityispedagogiikan alan tutkimusaineistoihin ja kirjallisuuteen perehtyminen. Tehtävä 2 on opintojakson osaamistavoitteet kokoava tehtävä ja siinä pohdit tarkastelemasi tutkimuksen menetelmällisiä valintoja, tulosten rakentumista, niiden merkittävyyttä ja sovellettavuutta ammatilliseen koulutukseen. Kirjaat tehtävään myös perusteltuja ehdotuksia jatkotutkimusaiheista. Opintojakson koontiwebinaarissa osoitat osaamista esittelemällä kokoavasta tehtävästä laatimasi koosteen, osallistumalla asiantuntevasti keskusteluun sekä antamalla kirjallisen vertaispalautteen yhdelle opiskelijakollegalle vastaavasta tehtävästä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso yhteensä 135 h (5 op x 27 h opiskelijan työtä):
Aloituswebinaari 3 h
Koontiwebinaari 3 h
Itsenäistä työskentelyä 125 h
Vertaisarviointi ja itsearviointi 3 h
Palaute 1 h

Sisällön jaksotus

Opintojakson aloituswebinaari on ke 25.1.2023 klo 16-18
Kaksi samansisältöistä koontiwebinaaria järjestetään seuraavasti:
- koontiwebinaari ke 22.3.2023 klo 15-17
- koontiwebinaari to 27.4.2023 klo 16-18

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat webinaareihin aktiivinen osallistuminen, verkkoaineistoon perehtyminen ja sen hyödyntäminen tehtävissä. Arviointiaineistoa ovat myös opintojakson tehtävät, verkkokeskustelut ja itsearviointi.

Avoin 15

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyn tason arviointikriteerit:

Kehittämisosaaminen:
Ymmärrät erityispedagogisen tutkimuksen tiedonrakentumisen ja soveltavan tiedon mahdollisuudet erityisen tuen käytännön ratkaisuihin. Osaat soveltaa tutkimustietoa oman työn ja työyhteisön erityisen tuen osaamisen kehittämiseen.

Reflektio-osaaminen:
Osaat reflektoida omaan ammattialaasi liittyviä peruskäsityksiä, arvoja ja asenteita liittyen moninaisuuteen, erityiseen tukeen ja osallisuuteen. Osaat asettaa itsellesi tavoitteita inklusiivisen toimintaympäristön kehittämiseksi.

Lisätiedot

Opintojakso on tarkoitettu ammatillisen erityisopettajankoulutuksen opiskelijoille.
Opintojakso sopii myös opettajaopintoja tekeville tai jo opettajana toimiville/toimineille henkilöille, jotka haluavat perehtyä erityispedagogiikkaan.