Siirry suoraan sisältöön

Oppiminen ja elämänkulku (6 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BN75-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

23.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

6 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 10

Koulutus

  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Anu Utter
  • Arja Pakkala
  • Kirsti Vänskä
  • Ritva Ylitervo

Vastuuopettaja

Juha Hautanen

Ryhmät

  • YSY21SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
  • YTK20S1
    Kestävä energia (YAMK)
  • YSY21SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
  • YSY21SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
  • YTV21S1
    Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
  • YTO21S1
    Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
  • YTM21S1
    Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
  • YTK21S1
    Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
  • YTG21S1
    Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
  • YTB20S1
    Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
  • YTR21S1
    Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • YSY20SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
  • YSY22SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
  • YSY20ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
  • YSY20SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
  • YSY20SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
  • YSY22ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
  • YSY20S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
  • YSV20S1
    Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
  • YSB20S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • YSY22SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
  • YLO20S1
    Logistiikka
  • YLO21S1
    Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
  • YTV20S1
    Verkostojohtaminen, teknologia
  • YTG20S1
    Robotiikka YAMK
  • YTH20S1
    Elinkaaren hallinta (YAMK)
  • YTH22K1
    Elinkaaren hallinta (YAMK)
  • YTO20S1
    Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • YSB21S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • YSY22SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
  • YTO22S1
    Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
  • YTB22S1
    Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
  • YTK22S1
    Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
  • YSV22S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
  • YTG22S1
    Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
  • YSB22S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • YSV21S1
    Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
  • YTM22S1
    Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
  • YTV22S1
    Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
  • YSY21ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
  • YTH21S1
    Elinkaaren hallinta (YAMK)
  • YLO22S1
    Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
  • YTB21S1
    Projektijohtaminen YAMK (teknologia)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla perehdyt ammatillista oppimista koskeviin teoreettisiin, eettisiin ja filosofisiin lähtökohtiin. Perehdyt oppimiseen ilmiönä ja tutustut kasvatustieteen ja ammattipedagogiikan perusteisiin ja käsitteisiin. Saat valmiuksia analysoida ja perustella omaa oppimisen ohjaamista niiden avulla. Perehdyt myös eri elämänvaiheissa olevien oppijoiden elämismaailmaan erilaisissa toimintaympäristöissä.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla edistät ammattipedagogista osaamistasi ja reflektio-osaamistasi.

Ammattipedagoginen osaaminen tarkoittaa, että tunnet ammatillista oppimista koskevia teoreettisia, eettisiä ja filosofisia lähtökohtia. Osaat toimia erilaissa oppimisen ohjaustilanteissa oppimiselle asetettujen tavoitteiden ja opetusta määrittävien asiakirjojen mukaisesti. Osaat myös analysoida ja perustella omaa oppimisen ohjaamistoimintaasi.

Reflektio-osaaminen tarkoittaa, että kykenet arvioimaan pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana. Osaat arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja kykenet asettamaan itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana.

Osaamistavoitteet

Ymmärrät ammatillista osaamista ja oppimista tarkastelevien tieteiden soveltamismahdollisuudet oppimisen ohjaamisessa. Sinulla on kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteesi liittyviä peruskäsityksiä, arvoja, asenteita ja omia ajattelu- ja toimintamallejasi ja kehittää niitä saamasi palautteen perusteella.

Sisältö

Opintojaksolla tutustut sekä ammattipedagogiikan että kasvatustieteen ja -psykologian perusteisiin ja käsitteistöön, oppimisen keskeisiin teorioihin ja tutkimustietoon sekä niiden soveltamismahdollisuuksiin ammatillisen opettajan työssä. Perehdyt eri elämänvaiheissa olevien oppijoiden elämismaailmaan erilaisissa konteksteissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M-K. 2016. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus. Saatavana e-kirjana.
TAI
- Rinne, R, Kivirauma, J. & Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. PS-kustannus. Saatavana e-kirjana.

- Nivala E. & Saastamoinen M. (toim.). 2010. Nuorisokasvatuksen teoria. Perusteita ja puheenvuoroja (2. painos). Saatavana e-kirjana.
- Kallio, E. K. 2020. Development of Adult Thinking. Interdisciplinary perspectives on cognitive development and adult learning. Routledge.
- Hakala, J.T. & Kiviniemi, K. 2018. Vuorovaikutuksen säröjä ja jännitteitä. Aikuiskasvatuksen pedagogiikan haasteiden äärellä. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Luokanopettajien 25-vuotis aikuiskoulutuksen juhlajulkaisu. Viitattu 30.3.2021. Https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/48383/978-951-39-5376-8.pdf?sequence=1
- Kallio, E. Ajattelun kehitys aikuisuudessa - kohti moninäkökulmaisuutta. Saatavana e-kirjana. https://www.ellibslibrary.com/book/978-952-5401-73-8.

Lisäksi oppimistehtävien yhteydessä oleva muu materiaali.

Opetusmenetelmät

Avoimen ja YAMK-koulutuksen opiskelijat: Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siihen kuuluvat oppimis- ja arviointitehtävät.

Opintojaksossa toteutetaan yhteistoiminnallisia ja osallistavia menetelmiä sekä vertaisohjausta ja itsenäistä työskentelyä. Toteutustavat syventävät ammatillista osaamista ja oman ammattialan kehittämistä.

Opintojaksoon sisältyy verkossa tapahtuvaa ohjausta. Opintojaksolla on kolme webinaaritapaamista: tammikuun aloituswebinaari, jossa käydään läpi opintokokonaisuutta ja sen sisältöjä. Helmi- ja huhtikuun ohjauswebinaareissa käsitellään mm. oppimistehtäviin liittyviä kysymyksiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso yhteensä 162 h (6 x 27 h) opiskelijan työtä:
- orientoituminen 6 h
- kirjallisuuteen/oppimateriaaleihin perehtyminen, oppimistehtävät ja keskustelut 146 h
- vertaiskeskustelut ja -arvioinnit sekä itsearviointi 10 h

Sisällön jaksotus

Opintokokonaisuudella on kolme webinaaritapaamista:
- aloituswebinaari to 26.1.2023 klo 15 - 17
- ohjauswebinaari to 23.2.2023 klo 15 - 16
- ohjauswebinaari ti 4.4.2023 klo 15 - 16

Aloituswebinaarissa käydään läpi opintokokonaisuutta ja sen sisältöjä. Tämä webinaari tallennetaan.

Huom! Suosittelemme aloittamaan opintokokonaisuuden Oppiminen ja elämänkulku -opintojaksosta ja siirtymään sen jälkeen Koulutuksen tulevaisuus -opintojen pariin.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin: 50

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:

Ammattipedagoginen osaaminen
- tunnet ammatillista oppimista koskevia teoreettisia, eettisiä ja filosofisia lähtökohtia
- osaat analysoida ja perustella omaa oppimisen ohjaamistoimintaasi.

Reflektio-osaaminen
- arvioit pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana
- arvioit realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi
- asetat itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana