Liiketoimintaprosessien johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BD72-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 21.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Pia Viklund
Ryhmät
-
HTL20S1Liiketalous
-
ZJA22SHAvoin AMK, lita
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät liiketoimintaprosessien johtamisen merkityksen organisaatioiden menestystekijänä ja osaat kehittää liiketoimintaprosesseja asiakaslähtöisesti.
Opintojakson osaamiset
Oppimaan oppiminen
Työyhteisössä toimiminen
Liiketoimintaosaaminen
Opintojakson osaamistavoite
Hankit liiketoimintaprosessien johtamiseen liittyvää tietoa, tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Tunnistat yrityksen ydinprosessit ja ymmärrät liiketoimintaprosessien johtamisen vaikutuksen organisaation tuloksellisuuteen ja kilpailuasemaan. Ymmärrät liiketoimintaprosessien taloudelliset, kannattavat ja yhteiskuntavastuulliset näkökulmat sekä asiakasnäkökulman. Tunnistat tiedon ja uusien teknologioiden vaikutuksen liiketoimintaprosesseja kehittävään johtamiseen.
Sisältö
Toimintaympäristö- ja asiakaslähtöisyys
Prosessiajattelu ja prosessien mallintaminen
Prosessijohtaminen
Systeemiajattelu
Uudet teknologiat
Tietojohtaminen
Työkalut
Menetelmät liiketoimintaprosessien johtamiseen
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan pääasiassa kontaktiopetuksena, mutta osa toteutuksista on webinaareja. Kontaktitoteutuksia on 10. Tarkempi toteutuksen jaksotus (kontakti/webinaari) ilmoitetaan Moodlessa vähintään viikkoa ennen opintojakson alkua.
Opintojaksolla toteutetaan ryhmätehtäviä, joiden teolle on varattu tietyt kontaktiopetustunnit. Näin ryhmien ei tarvitse etsiä tuntien ulkopuolista yhteistä aikaa. Näin ollen ryhmätehtävät edellyttävät osallistumista kontaktitunneille, joista osa toteutetaan webinaareina.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Laamanen, K. 2003. Johda liiketoimintaa prosessien verkkona. Ideasta käytäntöön. Helsinki: Suomen Laatukeskus.
Laihonen, H., Hannula, M., Helander, N., Ilvonen, I., Jussila, J., Kukko, M., Kärkkäinen, H. Lönnqvist, A,, Myllärniemi, J., Pekkola, S., Virtanen, P., Vuori, V. & Yliniemi, T. 2013. Tietojohtaminen. Tampereen teknillinen yliopisto: Tietojohtamisen tutkimuskeskus Novi. Julkaisun pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-15-3058-6
Lönnqvist, A., 2007. Tietojohtaminen tutkimusalueena. Tampere: Pilot-kustannus.
Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus: miksi, mitä, miten? Jyväskylä: Docendo.
Moodlessa olevat lisämateriaalit.
Opetusmenetelmät
Käänteinen oppiminen
Vuorovaikutteinen alustus teemoihin ja oppimistehtäviin
Itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävä
Pienryhmäworkshopit
Ryhmäkeskustelut ja vertaisoppiminen
Itsereflektio
Opintojakson aikana saa ohjausta seuraavasti:
Workshop-ohjaus
Vertaiskeskustelut
Ohjausta ryhmä-/henkilökohtaisessa projektissa
Vertaispalaute
Ryhmäkohtainen palaute ryhmätehtävästä
Henkilökohtainen palaute yksilötehtävästä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailuluennoitsija
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Oppimistehtävät tehdään ja palautetaan opintojakson aikana niille annettujen aikataulujen mukaisesti.
Ryhmätehtäviin ja -keskusteluihin osallistutaan opintojakson aikana.
Opintojakson viimeisen tehtävän palautus on 13.12.2022. Hylätyn suorituksen uusintapalautuspäivät (palautuspäivät) ovat 20.12.2022 ja 15.1.2023.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135h, joka jakautuu arviolta seuraavasti (tarkentuu opintojakson aloitukseen mennessä):
Kontaktitunnit 21 h
Itsenäinen opiskelu 40 h
Yksilö- ja ryhmätehtävät 74 h
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 3
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Hankit liiketoimintaprosessien johtamiseen liittyvää tietoa, tunnistat erilaisia teorioita ja menetelmiä. Tunnistat yrityksen ydinprosessit ja ymmärrät liiketoimintaprosessien johtamisen vaikutuksen organisaation tuloksellisuuteen ja kilpailuasemaan. Ymmärrät liiketoimintaprosessien taloudelliset, kannattavat ja yhteiskuntavastuulliset näkökulmat sekä asiakasnäkökulman. Tunnistat tiedon ja uusien teknologioiden vaikutuksen liiketoimintaprosesseja kehittävään johtamiseen. Osaat tehdä opintojakson sisältöihin liittyviä havainnollisia dokumentteja.
Tyydyttävä 2
Osaat esitellä liiketoimintaprosessien johtamiseen liittyvää tietoa sekä erilaisia teorioita ja menetelmiä. Tunnistat yrityksen ydinprosessit ja ymmärrät liiketoimintaprosessien johtamisen vaikutuksen organisaation tuloksellisuuteen ja kilpailuasemaan. Osaat nimetä liiketoimintaprosessien taloudellisuuteen, kannattavuuteen ja yhteiskuntavastuuseen sekä asiakaslähtöisyyteen liittyviä näkökulmia. Tunnistat tiedon ja uusien teknologioiden vaikutuksen liiketoimintaprosesseja kehittävään johtamiseen. Osaat hyödyntää teorioita havainnollisten ja johdonmukaisten dokumenttien tekemisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat vertailla liiketoimintaprosessien johtamiseen liittyvää tietoa sekä erilaisia teorioita ja menetelmiä. Tunnistat yrityksen ydinprosessit ja osaat arvioida liiketoimintaprosessien johtamisen vaikutuksen organisaation tuloksellisuuteen ja kilpailuasemaan. Osaat analysoida liiketoimintaprosessien taloudellisuuteen, kannattavuuteen ja yhteiskuntavastuuseen liittyviä näkökulmia sekä asiakaslähtöisyyden näkökulmaa. Kuvailet tiedon ja uusien teknologioiden vaikutusta liiketoimintaprosesseja kehittävään johtamiseen. Osaat käyttää olennaisia teorioita havainnollisten, johdonmukaisten ja perusteltujen dokumenttien tekemisessä.
Kiitettävä 4
Vertailet ja analysoit liiketoimintaprosessien johtamiseen liittyvää tietoa sekä erilaisia teorioita ja menetelmiä. Osaat arvioida yrityksen ydinprosesseja ja liiketoimintaprosessien johtamisen vaikutusta organisaation tuloksellisuuteen ja kilpailuasemaan. Osaat suunnitella liiketoimintaprosessien taloudellisuutta, kannattavuutta ja yhteiskuntavastuuta sekä asiakaslähtöisyyttä kehittäviä ratkaisuvaihtoehtoja. Arvioit tiedon ja uusien teknologioiden vaikutusta liiketoimintaprosesseja kehittävään johtamiseen. Raportointisi on loogista, analyyttistä ja asiantuntevaa sekä osaat arvioida tekemiesi dokumenttien sisältöjä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat luoda uusia näkökulmia liiketoimintaprosessien johtamiseen liittyvien teorioiden ja menetelmien pohjalta. Analysoit yrityksen ydinprosesseja ja liiketoimintaprosessien johtamisen vaikutusta organisaation tuloksellisuuteen ja kilpailuasemaan. Suunnittelet, kehität ja arvioit liiketoimintaprosessien taloudellisuutta, kannattavuutta ja yhteiskuntavastuuta sekä asiakaslähtöisyyttä kehittäviä ratkaisuvaihtoehtoja. Arvioit kriittisesti tiedon ja uusien teknologioiden vaikutusta liiketoimintaprosesseja kehittävään johtamiseen. Raportointisi on loogista ja vakuuttavaa sekä kriittistä ajattelua osoittavaa. Pystyt laatimaan ammatilliset vaatimukset täyttäviä dokumentteja.
Esitietovaatimukset
Johtamisen keskeisten käsitteiden ja teorioiden tunteminen.