Sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus (3 op)
Toteutuksen tunnus: SOSS2012-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Anniina Berg
- Tuija Ketola
Vastuuopettaja
Tuija Ketola
Ryhmät
-
ZJASOS22SMLAvoin AMK, sote, AMK-polut, lähihoitajasta sosionomiksi monimuoto
Tavoitteet
Opintojakson opiskeltuasi
- ymmärrät syrjäyttävien yhteiskunnallisten rakenteiden ja toimintatapojen merkityksen eriarvoisuuden taustalla
- tunnistat sosiaalisten ongelmien ilmenemismuodot ja niiden taustalla olevat rakenteelliset tekijät
- osaat toimia osallisuutta vahvistaen ja syrjäytymistä ehkäisten
- ymmärrät sosiaalialan vaikuttamistyönä ja osaat käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- osaat osallistua kriittisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun
Sisältö
Kurssilla tarkastellaan kuinka sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus ilmenevät yhteiskunnassa. Kurssi käsittelee seriarvoisuuden takaa löytyviä syrjiviä sosiaalisia rakenteita ja käytäntöjä. Kurssilla takastellaan sosiaalialaa vaikuttamistyön näkökulmasta ja sitä, miten sosiaalisen vaikuttamisen keinoja käytetään.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Wilkinson, Richard & Pickett, Kate: Tasa-arvo ja hyvinvointi: Miksi pienet tuloerot koituvat kaikkien hyväksi?
Niemelä, Mikko & Saari, Juha. 2013: Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Tampere. Saatavissa: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/40230/Huono-osaisten_hyvinvointi.pdf?sequence=1
Metteri, A. 2012: Hyvinvointivaltion lupaukset, kohtuuttomat tapaukset ja sosiaalityö. Väitöskirja. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/66973/978-951-44-8956-3.pdf
Muut opintojakson aikana ilmoitetut artikkelit ja materiaalit.
Lisämateriaali:
Hoffler E. F. & Clark, E. J. (toim.) 2012: Social Work Matters. The Power of Linking Policy and Practice.
Opetusmenetelmät
Webinaarit ja oppimistehtävät: yksilö ja ryhmätehtäviä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautuspäivät ensimmäisessä webinaarissa ilmoitettuina aikoina.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 16 h, verkko-opiskelu, kirjalliset tehtävät 65h.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK 25 (Lähihoitajasta sosionomiksi)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1: opiskelija osaa
- antaa esimerkkejä sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteistä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta
Arvosana 2; opiskelija osaa
- kuvata sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteitä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen estämiseksi
- kuvata yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja sosiaalialan työssä - jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3: opiskelija osaa
- kuvata ja selittää sosiaalisia ongelmia sekä eriarvoistavia rakenteita ongelmien taustalla - selittää ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä esimerkein
- nimetä erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta
Arvosana 4; opiskelija osaa
- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti
- analysoida ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi ja perustellusti - selittää ja analysoida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä
- kuvata erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi analyyttisesti
- kuvata sosiaalialan roolia ja tehtävää vaikuttamistyössä monipuolisesti ja perustellen - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5; opiskelija osaa
- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti - analyyttisesti tulkita ja tehdä perusteltuja johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää, analysoida ja arvioida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä
- ehdottaa soveltuvia lähestymistapoja hyödyntämällä sosiaalisten ongelmien teoriaa sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemisessä
- arvioida ja tunnistaa kehittämisen tarpeita sosiaalialan roolissa ja tehtävissä sosiaalisten ongelmien vaikuttamistyössä - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta