Palvelujärjestelmä ja sosiaaliturva (5 op)
Toteutuksen tunnus: SOSS2013-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tuomas Lallukka
Vastuuopettaja
Riikka Rantanen
Ryhmät
-
ZJASOS22SMLAvoin AMK, sote, AMK-polut, lähihoitajasta sosionomiksi monimuoto
Objectives
Opintojakson opiskeltuasi
- tunnet sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja suomalaisen sosiaaliturvan rakenteet pääpiirteissään
- tunnet kansainväliset hyvinvointivaltiomallit ja suomalaisen sosiaaliturvan erityispiirteet osana yhteiskunnallista muutosta
- tunnet palvelujärjestelmään liittyvän lainsäädännön ja sosiaali- ja terveyspoliittiset ohjelmat pääpiirteissään ja ymmärrät niiden yhteyden omaan työhösi sekä merkityksen yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle
- saat valmiudet toimia sosiaalialan asiantuntijana asiakkaan edun mukaisesti monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä toimien
Content
Opintojaksolla tarkastellaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää, sosiaaliturvaa ja näiden keskeistä sääntelyä ja kehittymistä Suomessa. Lisäksi tutustutaan erilaisiin hyvinvointivaltiomalleihin. Hyvinvointivaltiomalleja ja palvelujärjestelmää tarkastellaan suhteessa omaan työhön sekä pohditaan niiden merkitystä yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle.
Further information for students
Avoin amk 25 paikkaa (Lähihoitajasta sosionomiksi).
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
1
Opiskelija tunnistaa joitain piirteitä suomalaisesta sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä ja sosiaaliturvasta ja tarkastelee niiden merkitystä. Tietää erilaisia hyvinvointivaltiomalleja. Opiskelija osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana saamansa ohjeistuksen ja palautteen perusteella.
2
Opiskelija tunnistaa joitain piirteitä ja eri kehittymisen vaiheita suomalaisesta sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä ja sosiaaliturvasta sekä tarkastelee niiden merkitystä esimerkkien avulla. Opiskelija osaa luetella sosiaali- ja terveyspalveluita olennaisilta osin sekä nimetä niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön. Tietää erilaisia hyvinvointivaltiomalleja. Opiskelija osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana saamansa ohjeistuksen ja palautteen perusteella.
Evaluation criteria, good (3-4)
3-4
Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen ja sosiaaliturvan kehittymisen vaiheet ja esittää muutoksen taustalla olevia yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija tarkastelee sosiaali- ja terveyspalveluiden merkitystä niin yksilöiden, yhteisöjen kuin yhteiskunnankin näkökulmasta. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen, rahoitusta, organisointia laatusuosituksia ja hyviä käytäntöjä. Opiskelija tuntee nykyisiä sosiaali- ja terveyspalveluita olennaisilta osin sekä kuvaa niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön ja osaa esitellä sitä koskevaa päätöksentekoa. Opiskelija osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana.
Evaluation criteria, excellent (5)
5
Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen ja sosiaaliturvan kehittymisen vaiheet ja selittää muutoksen taustalla olevia yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija tarkastelee sosiaali- ja terveyspalveluiden merkitystä niin yksilöiden, yhteisöjen kuin yhteiskunnankin näkökulmasta. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoitusta, organisointia, laatusuosituksia ja hyviä käytäntöjä. Opiskelija osaa luoda kokonaiskuvan nykyisistä sosiaali- ja terveyspalveluista sekä tuntee niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön ja osaa selittää sitä koskevaa päätöksentekoa. Hän osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana. Opiskelija osaa hyödyntää useita lähteitä monipuolisesti aiheiden tarkastelussa sekä tarkastella aiheita useiden esimerkkien kautta.