Siirry suoraan sisältöön

Kuntoutustarpeen arviointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: SKOS2017-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

13.03.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Koulutus

  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Opettaja

  • Anu Myllyharju-Puikkonen
  • Teppo Karapalo

Ryhmät

  • ZJASKO22SM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, kuntoutuksen ohjaaja monimuoto
  • SKO22SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson käytyäsi hallitset kuntoutustarpeen arvioinnin perusteita ja menetelmiä sekä ymmärrät kuntoutustarpeen arvioinnin merkityksen kuntoutusprosessissa.

Opintojakson osaamiset
Kuntoutustarpeiden ja -mahdollisuuksien arviointiosaaminen

Opintojakson osaamistavoite
Osaat nimetä kuntoutustarpeita aiheuttavia tekijöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla sekä arvioida erilaisten asiakkaiden kuntoutumisen tarpeet, odotukset ja kuntoutusmahdollisuudet. Osaat kuvata erilaisten asiakkaiden toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä ja käyttää tarkoituksenmukaisia näyttöön ja hyviin toimintakäytäntöihin perustuvia toiminta- ja työkyvyn arviointimenetelmiä. Osaat hyödyntää ICF viitekehystä ja käyttää ICF –työkaluja arvioidessasi ja dokumentoidessasi kuntoutujien kokonaistilannetta sekä kuntoutustarvetta ja –mahdollisuuksia. Osaat kirjaamisen periaatteet ja osaat dokumentoida asianmukaisesti työ- ja toimintakykyä. Osaat laatia yksilölliset SMART-peiaatteen mukaiset tavoitteet Omat tavoitteeni (GAS) -lomakkeelle.

Sisältö

Toimintakyvyn, työkyvyn, kuntoutustarpeen ja palvelutarpeen käsitteet. Kuntoutus- ja palvelutarpeen moniammatilliset toimintaympäristöt sekä kuntoutustarvetta aiheuttavat toimintakyvyn rajoitteet ja muut tekijät. Kuntoutustarpeen arvioinnin merkitys kuntoutusprosessissa. Erilaisten asiakkaiden kokonaistilanteen moniammatillinen arviointi. ICF viitekehys ja -työkalut. Toiminta- ja työkyvyn arviointimenetelmät ja -mittarit, esimerkiksi TOIMIA tietokannan mittarit. Kirjaamisen periaatteet. Toiminta- ja työkyvyn ja asiakkaan kokonaistilanteen asianmukainen dokumentointi. Kuntoutustavoitteiden asettamisen periaatteet, Omat tavoitteeni (GAS) -lomake.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Autti-Rämö, I., Salminen, A.L., Rajavaara, M. & Ylinen, A. (toim.) 2016. Kuntoutuminen. Helsinki: Duodecim. Luku 3 ICF-luokitus, luku 4 Kuntoutumisen prosessi s.56-62, luvut 8-14 soveltuvin osin, luku 15 Toimintakyvyn arviointi ja menetelmät

ICF e-learning verkko-oppimisympäristö: https://www.icf-e-learning.com/

ICF-luokitus. 2020. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/icf-luokitus

Jokine, t. & Virkkunen, H. (toim.). 2018. Potilastiedon rakenteisen kirjaamisen opas. THL.

Kykyviisari –arvioi työ- ja toimintakykysi. 2019. Työterveyslaitos. - https://www.ttl.fi/tutkimushanke/kykyviisari-arvioi-tyo-toimintakykysi/Y

Savolainen, T. (toim.) 2017. Kuntoutusohjausnimikkeistö. Kuntaliitto.

TOIMIA-tietokanta. 2021. Toimintakyvyn mittaamisen ja arvioinnin kansallinen asiantuntijaverkosto. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.thl.fi/toimia/tietokanta/

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus: ennakkotehtävät, alustusluennot, dialogi, työpajatyöskentely, oppimistehtävien purku ja reflektointi
Verkko-opetus: itsenäinen oppimateriaaliin ja kirjallisuuteen perehtyminen, webinaarit ja verkkokeskustelut, oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työn opinnollistamisen vaihtoehdossa opintojakson tehtävät tehdään omalla työpaikalla omilla asiakkailla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä. Tehtävien palautusajankohdat ilmoitetaan verkko-oppimisympäristössä kurssin auettua.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Työn opinnollistaminen tai osallistuminen opetukseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus kampuksella ja verkossa 1 op:
Webinaarit 3 x 4 h
Kontaktiopetus kampuksella 2 x 8 h
Valmistautuminen kontaktiopetuksiin 13 h (0.5 op)
Opintojakson metriaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen, itsenäinen opiskelu 54 h (2 op)
Arvioitava oppimistehtävä 40 h (1,5 op)

Yhteensä 135 h (5 op)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä1
Osaat nimetä kuntoutustarpeita aiheuttavia tekijöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla sekä kuvailla erilaisten asiakkaiden kuntoutumisen tarpeet, odotukset ja kuntoutusmahdollisuudet. Osaat kuvata erilaisten asiakkaiden toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä ja käyttää tarkoituksenmukaisia näyttöön ja hyviin toimintakäytäntöihin perustuvia toiminta- ja työkyvyn arviointimenetelmiä. Tunnistat ICF –työkaluja arvioidessasi ja dokumentoidessasi kuntoutujien kokonaistilannetta sekä kuntoutustarvetta ja –mahdollisuuksia. Osaat dokumentoida asianmukaisesti työ- ja toimintakykyä. Osaat laatia yksilölliset SMART -periaatteen mukaiset tavoitteet Omat tavoitteeni (GAS) -lomakkeelle.

Tyydyttävä 2
Osaat kuvailla kuntoutustarpeita aiheuttavia tekijöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla sekä kuvata erilaisten asiakkaiden kuntoutumisen tarpeita, odotuksia ja kuntoutusmahdollisuuksia. Osaat kuvata erilaisten asiakkaiden toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä ja käyttää tarkoituksenmukaisia näyttöön ja hyviin toimintakäytäntöihin perustuvia toiminta- ja työkyvyn arviointimenetelmiä. Osaat kuvata ICF –työkalujen käyttöä arvioidessasi ja dokumentoidessasi kuntoutujien kokonaistilannetta sekä kuntoutustarvetta ja –mahdollisuuksia. Osaat dokumentoida asianmukaisesti työ- ja toimintakykyä. Osaat laatia yksilölliset SMART -periaatteen mukaiset tavoitteet Omat tavoitteeni (GAS) -lomakkeelle.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Osaat kuvata kuntoutustarpeita aiheuttavia tekijöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla sekä erilaisten asiakkaiden kuntoutumisen tarpeita, odotuksia ja kuntoutusmahdollisuuksia. Osaat kuvata erilaisten asiakkaiden toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa tarkoituksenmukaisia näyttöön ja hyviin toimintakäytäntöihin perustuvia toiminta- ja työkyvyn arviointimenetelmiä. Osaat kuvata ja perustella ICF –työkalujen käyttöä arvioidessasi ja dokumentoidessasi kuntoutujien kokonaistilannetta sekä kuntoutustarvetta ja –mahdollisuuksia. Osaat dokumentoida asianmukaisesti työ- ja toimintakykyä. Osaat laatia yksilölliset SMART -periaatteen mukaiset tavoitteet Omat tavoitteeni (GAS) -lomakkeelle.

Kiitettävä 4
Osaat kuvata ja perustella kuntoutustarpeita aiheuttavia tekijöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla sekä jäsentää erilaisten asiakkaiden kuntoutumisen tarpeet, odotukset ja kuntoutusmahdollisuudet. Osaat kuvata ja perustella erilaisten asiakkaiden toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa tarkoituksenmukaisia näyttöön ja hyviin toimintakäytäntöihin perustuvia toiminta- ja työkyvyn arviointimenetelmiä. Osaat soveltaa ICF –työkaluja arvioidessasi ja dokumentoidessasi kuntoutujien kokonaistilannetta sekä kuntoutustarvetta ja –mahdollisuuksia. Osaat dokumentoida asianmukaisesti työ- ja toimintakykyä. Osaat laatia yksilölliset SMART -periaatteen mukaiset tavoitteet Omat tavoitteeni (GAS) -lomakkeelle.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Osaat analysoida kuntoutustarpeita aiheuttavia tekijöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla sekä jäsentää erilaisten asiakkaiden kuntoutumisen tarpeet, odotukset ja kuntoutusmahdollisuudet. Osaat erotella erilaisten asiakkaiden toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa tarkoituksenmukaisia näyttöön ja hyviin toimintakäytäntöihin perustuvia toiminta- ja työkyvyn arviointimenetelmiä. Osaat soveltaa ICF –työkaluja arvioidessasi ja dokumentoidessasi kuntoutujien kokonaistilannetta sekä kuntoutustarvetta ja –mahdollisuuksia. Osaat dokumentoida työ- ja toimintakykyä havainnollisesti ja asiantuntevasti. Osaat laatia yksilölliset SMART -periaatteen mukaiset tavoitteet Omat tavoitteeni (GAS) -lomakkeelle.

Esitietovaatimukset

Ymmärrät kuntoutuksen ja toimintakyvyn käsitteet sekä tunnistat erilaisten kuntoutujien, ryhmien ja yhteisöjen kuntoutustarpeita aiheuttavia tekijöitä.