Kehittyvä asiantuntijuus II (10 op)
Toteutuksen tunnus: SZZZ1602-3032
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 26.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 21.12.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
8 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
Vastuuopettaja
Kristiina Juntunen
Ryhmät
-
STT19SMToimintaterapeutti
-
STT19SMSToimintaterapeutti, Seinäjoki
-
STT19S1Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• huomioida toiminnassaan ja kehittämistyössään sosiaali- ja terveysalan arvot ja eettiset periaatteet, palvelu- ja tietojärjestelmät, asiakasprosessit ja menetelmät
• hankkia, tuottaa, soveltaa, arvioida ja jakaa oman alansa tutkimustietoa ja ammattitaitoa
• käyttää tutkittua tietoa ja ennakoida siihen perustuen alansa tulevia muutostekijöitä
• toimia asiantuntijaverkostoissa ja hyödyntää niissä saamaansa tietoa
• tuottaa, testata ja/tai kehittää palvelumalleja, -tuotteita ja/tai menetelmiä valitsemassaan sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristössä
• kehittää omaa toimintaansa, organisointi- ja päätöksentekotaitojaan sekä kuvata ja arvioida niitä analyyttisesti
• toimia vastuullisesti, taloudellisesti ja riskit huomioiden
Sisältö
Sosiaali- ja terveysalan tai sivistystoimen toimintaympäristössä toteutettava kehittämistyö, projekti tai harjoittelu opiskelijan kehitettävän osaamisalueen mukaan.
Opetusmenetelmät
Päivä- ja monimuoto-opiskelu: Projektisuunnitelma tutkimustiedon tai -tulosten soveltamisesta tai palvelutuotteen kokeilusta ja testauksesta, projektiraportti tutkimustiedon soveltamisen, tuotekokeilun ja testauksen toteumisesta, tuloksista ja edelleen kehittämisestä,itsearviointi ammatillisesta osaamisesta, sen kehittymisestä, asiakaslähtöisestä, eettisestä ja moniasiantujamaisesta toiminnasta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tällä opintojaksolla toteutetaan toimintaterapiaan liittyvä kehittämistyö yhteistyössä työelämän kanssa. Tarkoituksena kehittää oman alan asiantuntijuutta. Kehittämistyön tulee pohjautua todelliseen työelämästä nousevaan kehittämistarpeeseen. Kohteena voi olla esimerkiksi toimintaterapian nykykäytäntöjen kehittäminen, toimintavan kehittäminen, uuden tuotteen tai palvelun luominen.
Sisällön jaksotus
Syksyn ensimmäinen aloituswebinaari koskee kaikkia opintojakson opiskelijoita. Aloituswebinaarissa sovitaan, mihin syksyn webinaareihin kukin opiskelija osallistuu.
Jos opiskelijalla ei ole itsellään omaa kehittämistehtävän aihetta, hän tekee kehittämistehtävän opettajan tarjoamasta aiheesta: Toimintaterapeutin moniammatillinen osaaminen. Tällöin hänen tulee osallistua ainakin seuraaviin:
- syyskuun moniammatillinen casepäivä (6h) Jyväskylän kampuksella
- lokakuun moniammatillinen casepäivä (6h) Jyväskylän kampuksella
- marraskuun moniammatilliset etänä toteutuvat webinaarityöpajat 22.-25.11.
Jos opsikelijalla on hyväksyttävä kehittämistehtävän aihe itsellään, eivät em. moniammatilliset päivämäärät koske häntä, vaan hän osallistuu muihin webinaareihin.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty (S) Opiskelija
• kuvaa toimintansa ja kehittämistyönsä taustalla olevat sosiaali- ja terveysalan arvot ja eettiset periaatteet
• käyttää toiminnassaan ja kehittämistyössään alansa tietojärjestelmiä ja asiakastyön menetelmiä
• hankkii, tuottaa, soveltaa, arvioi ja jakaa alansa tutkimustietoa ja ammattitaitoa
• käyttää tutkittua tietoa ja ennakoi siihen perustuen alansa tulevia muutostekijöitä
• toimii asiantuntijaverkostoissa ja hyödyntää niissä saamaansa tietoa
• tuottaa, testaa tai kehittää palvelumalleja, -tuotteita tai menetelmiä valitsemassaan sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristössä
• kehittää omaa toimintaansa, organisointi- ja päätöksentekotaitojaan sekä kuvaa ja arvioi niitä analyyttisesti
• toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti, taloudellisesti ja riskit huomioiden
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla on perusosaaminen ammattinsa tiedoista, taidoista ja keskeisistä käsitteistä, menetelmistä ja niiden soveltamisesta.