Siirry suoraan sisältöön

Kehittyvä asiantuntijuus II (10 op)

Toteutuksen tunnus: SZZZ1602-3032

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 26.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 21.12.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

8 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Toimintaterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Jaana Ritsilä

Vastuuopettaja

Kristiina Juntunen

Ryhmät

  • STT19SM
    Toimintaterapeutti
  • STT19SMS
    Toimintaterapeutti, Seinäjoki
  • STT19S1
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• huomioida toiminnassaan ja kehittämistyössään sosiaali- ja terveysalan arvot ja eettiset periaatteet, palvelu- ja tietojärjestelmät, asiakasprosessit ja menetelmät
• hankkia, tuottaa, soveltaa, arvioida ja jakaa oman alansa tutkimustietoa ja ammattitaitoa
• käyttää tutkittua tietoa ja ennakoida siihen perustuen alansa tulevia muutostekijöitä
• toimia asiantuntijaverkostoissa ja hyödyntää niissä saamaansa tietoa
• tuottaa, testata ja/tai kehittää palvelumalleja, -tuotteita ja/tai menetelmiä valitsemassaan sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristössä
• kehittää omaa toimintaansa, organisointi- ja päätöksentekotaitojaan sekä kuvata ja arvioida niitä analyyttisesti
• toimia vastuullisesti, taloudellisesti ja riskit huomioiden

Sisältö

Sosiaali- ja terveysalan tai sivistystoimen toimintaympäristössä toteutettava kehittämistyö, projekti tai harjoittelu opiskelijan kehitettävän osaamisalueen mukaan.

Opetusmenetelmät

Päivä- ja monimuoto-opiskelu: Projektisuunnitelma tutkimustiedon tai -tulosten soveltamisesta tai palvelutuotteen kokeilusta ja testauksesta, projektiraportti tutkimustiedon soveltamisen, tuotekokeilun ja testauksen toteumisesta, tuloksista ja edelleen kehittämisestä,itsearviointi ammatillisesta osaamisesta, sen kehittymisestä, asiakaslähtöisestä, eettisestä ja moniasiantujamaisesta toiminnasta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tällä opintojaksolla toteutetaan toimintaterapiaan liittyvä kehittämistyö yhteistyössä työelämän kanssa. Tarkoituksena kehittää oman alan asiantuntijuutta. Kehittämistyön tulee pohjautua todelliseen työelämästä nousevaan kehittämistarpeeseen. Kohteena voi olla esimerkiksi toimintaterapian nykykäytäntöjen kehittäminen, toimintavan kehittäminen, uuden tuotteen tai palvelun luominen.

Sisällön jaksotus

Syksyn ensimmäinen aloituswebinaari koskee kaikkia opintojakson opiskelijoita. Aloituswebinaarissa sovitaan, mihin syksyn webinaareihin kukin opiskelija osallistuu.

Jos opiskelijalla ei ole itsellään omaa kehittämistehtävän aihetta, hän tekee kehittämistehtävän opettajan tarjoamasta aiheesta: Toimintaterapeutin moniammatillinen osaaminen. Tällöin hänen tulee osallistua ainakin seuraaviin:
- syyskuun moniammatillinen casepäivä (6h) Jyväskylän kampuksella
- lokakuun moniammatillinen casepäivä (6h) Jyväskylän kampuksella
- marraskuun moniammatilliset etänä toteutuvat webinaarityöpajat 22.-25.11.

Jos opsikelijalla on hyväksyttävä kehittämistehtävän aihe itsellään, eivät em. moniammatilliset päivämäärät koske häntä, vaan hän osallistuu muihin webinaareihin.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty (S) Opiskelija
• kuvaa toimintansa ja kehittämistyönsä taustalla olevat sosiaali- ja terveysalan arvot ja eettiset periaatteet
• käyttää toiminnassaan ja kehittämistyössään alansa tietojärjestelmiä ja asiakastyön menetelmiä
• hankkii, tuottaa, soveltaa, arvioi ja jakaa alansa tutkimustietoa ja ammattitaitoa
• käyttää tutkittua tietoa ja ennakoi siihen perustuen alansa tulevia muutostekijöitä
• toimii asiantuntijaverkostoissa ja hyödyntää niissä saamaansa tietoa
• tuottaa, testaa tai kehittää palvelumalleja, -tuotteita tai menetelmiä valitsemassaan sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristössä
• kehittää omaa toimintaansa, organisointi- ja päätöksentekotaitojaan sekä kuvaa ja arvioi niitä analyyttisesti
• toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti, taloudellisesti ja riskit huomioiden

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on perusosaaminen ammattinsa tiedoista, taidoista ja keskeisistä käsitteistä, menetelmistä ja niiden soveltamisesta.