Oppimisen ohjaaminen (14 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BO23-3022
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
14 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Päivi Kauppila
- Kirsti Vänskä
- Annu Niskanen
- Maarit Miettinen
- Karoliina Väisänen
- Virva-Liisa Pekkarinen
- Ari Hyyryläinen
- Ritva Ylitervo
Ryhmät
-
AJA22SJFAmmatillinen opettajankoulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Oppimisen ohjaamisen opintojaksolla kehität oppimisprosessien ohjausosaamista suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla opetuskokonaisuuden, joka parhaiten edistää pedagogista osaamistasi. Tunnistat omaa oppimisen ohjaamisen käyttöteoriaasi ja sovellat sitä toiminnassasi. Opit oppimisen ohjaamista erilaisissa ammatillisen oppimisen ympäristöissä moninaisten oppijoiden kanssa.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität erityisesti ammattipedagogista osaamistasi, kohtaamisosaamistasi sekä oppimisprosessien ohjausosaamistasi.
Ammattipedagogisen osaamisen tavoitteena on, että tunnet ammatillista oppimista koskevia teoreettisia, eettisiä ja filosofisia lähtökohtia. Osaat toimia erilaissa ammatillisen oppimisen ohjaustilanteissa oppimiselle asetettujen tavoitteiden ja opetusta määrittävien asiakirjojen mukaisesti. Osaat myös analysoida ja perustella omaa oppimisen ohjaamistoimintaasi.
Kohtaamisosaamisen tavoitteena on, että osaat huomioida moninaiset oppijat ja heidän henkilökohtaiset tavoitteensa oppimistilanteiden suunnittelussa ja toteutuksessa sekä oppimisen ohjaamisessa ja arvioinnissa. Osaati toimia rakentavasti ja kohdata oppijoita eettisesti perustelulla ja yhdenvertaisuutta tukevalla tavalla.
Oppimisprosessien ohjausosaamisen tavoitteena on, että osaat suunnitella ja toteuttaa mielekkäitä, kulloinkin tavoitteena olevaa osaamista kehittäviä oppimisprosesseja. Ymmärrät ryhmässä tapahtuvia ilmiöitä ja osaat tukea ryhmien rakentumista. Osaat ohjata ja arvioida opiskelijoiden oppimista kulloisissakin tilanteissa tarkoituksenmukaisilla tavoilla digitaalisuutta pedagogisesti perustellulla tavalla hyödyntäen.
Osaamistavoitteet
Osaat suunnitella ja toteuttaa mielekkäitä oppimisprosesseja oppimiselle asetettujen tavoitteiden ja opetusta määrittävien asiakirjojen mukaisesti. Osaat ohjata ja arvioida opiskelijoiden oppimista erilaisissa tilanteissa myös digitaalisuutta pedagogisesti perustellulla tavalla hyödyntäen. Osaat antaa ohjaavaa palautetta sekä ohjattavillesi että vertaisillesi. Osaat huomioida moninaiset oppijat ja heidän henkilökohtaiset tavoitteensa, toimia rakentavasti sekä eettisesti perustellulla ja yhdenvertaisuutta edistävällä tavalla. Osaat myös analysoida ja perustella ohjaamistoimintaasi sekä arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi.
Sisältö
Opetuskokonaisuuden ja oppimisprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi. Erilaiset ammatillisen oppimisen ympäristöt (fyysinen, psyykkissosiaalinen, pedagoginen, teknologinen). Oppijoiden moninaisuus. Verkko-ohjaus. Opiskelijakollegoiden vertaisarviointi ja oman osaamisen arviointi. Oman oppimisen reflektointi ja itsearviointien kirjaaminen Opettajuuden rakentaminen -opintojakson oppimispäiväkirjaan ja portfolioon.
Opetusmenetelmät
Opetuskokonaisuuden suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin voit tehdä itsenäisesti tai yhteistyössä opiskelijakollegasi tai oppimispiirisi kanssa. Lisäksi seuraat opiskelijakollegoidesi opetusta ja osallistut ohjaus- ja opetustilanteiden jälkeisiin oppimiskeskusteluihin. Keräät portfolioosi erilaista arviointiaineistoa itsearviointisi tueksi koko opintojakson ajan.
Opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena tai verkko-opintoina. Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn, vertaistyöskentelyyn sekä oppimispiirityöskentelyyn.
Opintojaksolla on läsnäoloa edellyttäviä kasvokkain tai verkossa toteutuvia ohjauspäiviä. Muutoin ohjaus ja oppimistehtävien rakentaminen toteutuvat verkossa ja itsenäistä työtä tehden.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimisen ohjaamisen opintojakso sisältää ammatilliseen opettajankoulutukseen kuuluvan opetusharjoittelun, joka suoritetaan ammatillisen oppimisen erilaisissa ympäristöissä. Opettajina jo toimivat opiskelijat voivat suorittaa harjoittelun omassa opetustyössään. Muussa kuin opettajan työssä toimivat opiskelijat toteuttavat harjoittelun ammatillisen opettajankoulutuksen tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaisessa harjoittelupaikassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on 14 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee sinulta itseltäsi laskennallisesti 378 tunnin työpanosta: lukemista ja erilaisiin materiaaleihin perehtymistä, erilaisiin opettajan toimintaympäristöihin tutustumista, opetuksen suunnittelua, toteutusta ja arviointia niin itsenäisesti kuin yhdessä oppimispiirin ja vertaisten kanssa. Suunnitellun, toteutetun ja arvioidun opetuskokonaisuuden laajuus vaihtelee opiskelijan aiemman osaamisen perusteella, mutta on keskimäärin toisella asteella noin 3–5 osaamispistettä ja korkea-asteella noin viittä opintopistettä.
Opetusharjoitteluun sisältyy vähintään yhden verkkovälitteisen ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi. Yksi kasvokkain tapahtuva ohjaus-/opetuskerta tulee myös videoida.
Sisällön jaksotus
Oppisen ohjaamisen -opintojakso alkaa heti opintojesi alussa ja kestää koko opiskelusi ajan. Opintojakson sisältöihin perehdytään yhteisillä ohjauspäivillä, itsenäisesti opiskellen ja oppimispiirin kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on ohjaavaa, laadullista ja osaamistavoitteisiin pohjautuvaa. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet (ml. vertaisarviointi ja ohjaavien opettajien / kollegaohjaajien arvioinnit), itsearvioinnit ja oppimiskeskustelut. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki opiskelijalle sopivimpaan polkuun sisältyvät oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, itsearvioinnit sekä oppimisen ohjaamistilanteisiin liittyvät havainnoinnit ja oppimiskeskustelut.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:
Ammattipedagoginen osaaminen
- toimintasi perustuu ammattipedagogiseen tietoon
- ohjaat oppijoiden oppimista työelämän ja ammattialan vaatimusten sekä opetusta määrittävien asiakirjojen mukaisesti
- tunnet erilaisia ammatillisen oppimisen ympäristöjä ja osaat toimia niissä pedagogisesti perustellulla tavalla
Kohtaamisosaaminen
- kohtaat oppijat yksilöllisesti vahvistaen heidän toimijuuttaan
- huomioit moninaiset oppijat ja heidän henkilökohtaiset tavoitteensa
- toimit rakentavasti, eettisesti perustellulla ja yhdenvertaisuutta tukevalla tavalla erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Oppimisprosessien ohjausosaaminen
- perustelet omaa oppimisen ohjaamisen käyttöteoriaasi ja toimit sen mukaisesti
- suunnittelet ja toteutat pedagogisesti mielekkäitä oppimisprosesseja
- ymmärrät arvioinnin merkityksen oppimisprosessissa ja osaat soveltaa erilaisia arvioinnin menetelmiä
- hyödynnät digitaalisuutta opetuksessa ja ohjauksessa tarkoituksenmukaisella tavalla