Projektin suunnittelu ja sen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YZZP0110-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 02.09.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
Opettaja
- Matti Siistonen
- Toni Hiltunen
Tavoitteet
Opintojaksolla sinä syvennyt projektin suunnittelun ja sen kehittämisen erilaisiin viitekehyksiin, menetelmiin ja hyviin käytänteisiin.
Ymmärrät projektit prosesseiksi. Pystyt kehittämään organisaatiosi projektien suunnittelua ja valitsemaan erilaisista viitekehyksistä, menetelmistä ja hyvistä käytänteistä organisaatioosi sopivat ja soveltamaan niitä käytäntöön.
Opintojakson suoritettuasi ymmärrät projektit laajemmin osana organisaatiosi toimintaa ja eri tason tavoitteita. Osaat huomioida nämä näkökulmat projektien suunnittelussa. Hyödynnät projektien suunnittelun ja ohjauksen teoreettista tietoa omaan työhösi ja organisaatiosi projektitoiminnan kehittämiseen. Kykenet arvioimaan eri teorioita, menetelmiä ja käytänteitä kriittisesti.
Kykenet kehittämään omia projektitoiminnan tietojasi ja taitojasi, itsesi johtamista ja ajankäytön hallintaasi.
Aika ja paikka
Katso aikataulu Peppi-opiskelijajärjestelmästä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opetusmateriaali on JAMKin e-oppimisympäristössä. Sen lisäksi tarvitaan projektijohtamisen kirjallisuutta.
Project Management. 2013. A guide to the project management body of knowledge (PMBOK® guide). Newtown Square, PA: Project Management Institute. ISBN: 978-1-935589-67-9 (nidottu). ISBN: 1-935589-67-9 tai 1-935589-81-4 (ekirja).
SFS-ISO 21500. 2012. Ohjeita projektinhallinnasta. Helsinki: SFS.
SFS-ISO 10006. 2012 Laadunhallintajärjestelmät. Suuntaviivat projektinhallinnalle. Helsinki: SFS.
Burke. R. 2007. Project management techniques. Burke Publishing 2007. ISBN 0-9582-733-4-0 tai USBN: 978-0-9582-7334-3.
ITIL foundation: ITIL 4 edition. 2019. Norwich: TSO - The Stationery Office. ISBN: 978-0-11-331607-6 (ekirja).
Cooper, R. G., 2005. Product leadership: pathways to profitable innovation. 2 ed. New York: Basic Books cop. ISBN: 0-465-01433-X or ISBN: 978-0-465-01433-0.
Torkkola, S., 2015. Lean asiantuntijatyön johtamisessa, 7.painos. Helsinki: Alma Talent.
ISBN: 9789521424892 (painettu). ISBN: 978-952-14-2491-5 (ekirja).
Artto K., Martinsuo M., Kujala J., 2011. Project Business. Helsinki, Finland, Online: http://pbgroup.tkk.fi/en/. ISBN 978-952-92-8535-8. Pdf.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan joustavasti verkko-opintoina, joten opiskelu onnistuu paikasta riippumatta pääosin oman ajankäyttösuunnitelmasi mukaisesti. Ryhmä- ja yksilöohjauksen avulla saat tukea tehtävien tekemiseen ja oppimisen vahvistamiseen.
Opintojaksolla hyödynnetään digitaalisia ja vuorovaikutteisia työvälineitä. Verkko-opiskelu sisältää mm. verkkokeskusteluja ryhmän tai opettajan kanssa, verkko-oppimisympäristössä tehtävä tehtäviä ja testejä, joilla voit arvioida ja kehittää omaa osaamistasi ja oppimistasi, videoluentoja, seminaareja, webinaareja ja omatoimista lähdemateriaaliin tutustumista.
Verkko-opiskelu soveltuu itseohjautuvalle ja oman osaamisen kehittymisestä kiinnostuneelle opiskelijalle. Opiskelijaryhmän toiveet huomioidaan toteutustavoissa. Lisäksi opiskelijaryhmänä on ohjausta verkko-oppimisympäristössä ja voit oman valintasi mukaan osallistua verkkotapaamisiin. Voitte niin halutessanne myös omatoimisesti sopia tapaamisia ja tehdä yhdessä oppimistehtäviä neuvoen ja saaden apua ja vinkkejä muilta ryhmän jäseniltä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson kehittämistehtävä on suositeltavaa kytkeä omaan työhösi ja organisaatiosi projektitoiminnan kehittämiseen. Myös oman yritystoiminnan kehittäminen opintojaksolla on mahdollista.
Työyhteisösi kehittämistarpeita voit myös tuoda suunniteltavaksi, jalostettavaksi ja ratkaistavaksi oppimistehtävinä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttejä. Tehtävien, testien ja harjoitustöiden viimeinen palautuspäivämäärä on maanantai 11.1.2022.
Sovi uusinnoista opettajan kanssa.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojakso arvostellaan prosessiarviointina sisältäen:
- e-oppimisympäristön tehtävät ja testit
- ryhmänä tai halutessaan itsenäisesti tehtävä kehittämistehtävä ja sen seminaariesitys
- kontakti- ja verkkoaktiivisuus.
Opintojakson suoritus on mahdollista rakentaa osin tai kokonaan myös henkilökohtaisena opintopolkuna opinnollistamalla työhön kuuluvia tehtäviä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkotapaamiset ovat 15 – 35 tuntia sisältäen kehittämistehtävän seminaarit.
Itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä on 100 – 120 tuntia, joka sisältää ohjausta e-oppimisympäristössä ja Zoom-verkkotyöskentely-ympäristön kautta.
Ajankäyttö ja kokonaiskuormitus on yhteensä 135 tuntia. Yhden opintopisteen (ECTS) työmäärä on 27 tuntia.
Sisällön jaksotus
Katso kontaktiopetuksen ajankohdat Peppi-opiskelijajärjestelmän kalenterista.
Kontaktiopetus on verkossa lukujärjestyksen mukaisesti Zoom-verkkotyöskentelyjärjestelmän kautta.
Ohjausta on JAMKin e-oppimisympäristössä ja sovitusti ryhmä- tai yksilöohjauksena Zoomin välityksellä.
Ryhmä voi halutessaan ottaa käyttöön myös Microsoft Teamsin yhteiseksi keskustelun, tiimityön, asiakirjojen jakamisen ja muun viestinnän alustaksi ryhmäläisten kesken ja opettajien kanssa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1): Opiskelija tuntee projektinsuunnittelun perusasiat ja terminologian.
Tyydyttävä (2): Opiskelija tuntee projektin suunnittelun perusasiat ja terminologian, mutta hänellä on puutteita keskeisten asioiden soveltamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3): Opiskelija osaa opintojakson keskeiset asiat: Tuntee projektinsuunnittelun käsitteet ja perusmenetelmät sekä osaa tyydyttävästi hyödyntää niitä.
Kiitettävä (4): Opiskelija hallitsee keskeiset asiat ja osaa soveltaa niitä kriittisesti ja innovatiivisesti ratkaistaessa projektin suunnittelun ongelmia projektijohtamisen teoriaa, käytännön kokemuksia (lessons learned) ja hiljaista tietoa hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Opiskelija hallitsee keskeiset asiat ja osaa soveltaa niitä kriittisesti ja innovatiivisesti ratkaistaessa vaativia projektin suunnittelun ongelmia projektijohtamisen teoriaa, käytännön kokemuksia (lessons learned) ja hiljaista tietoa hyödyntäen.
Opiskelija pystyy johtamaan itseään ja ajankäyttöään tehokkaasti.