Mielenterveys- ja päihdetyön asiakaslähtöisen hoitoprosessin kehittäminen II (5 op)
Toteutuksen tunnus: YSSK0104-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
02.01.2023 - 21.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Opettaja
- Katja Kokkinen
Vastuuopettaja
Katja Kokkinen
Ryhmät
-
YSY22STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YSY22SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YSY21SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
ZJAYSY22STAvoin AMK, sote, Terveyden edistäminen, YAMK-polku
-
YSY21STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
ZJAYSY22SKAvoin AMK, sote, Kliininen asiantuntija, YAMK-polku
Objectives
Opintojakson jälkeen osaat käyttää laaja-alaisesti mielenterveys- ja päihdetyössä käytössä olevia näyttöön perustuvia menetelmiä, sekä kriittisesti ja asiakaslähtöisesti arvioida, kehittää ja käyttää asiakkaan ja läheisten kanssa tarpeenmukaisia menetelmiä. Osaat työskennellä itsenäisesti ja kehittää ammatillisesti vaativan tasoista, näyttöön perustuvaa hoitosuhdetyöskentelyä. Osaat arvioida kriittisesti ja kehittää sekä asiakkaan, että perheiden ohjausta, sekä palvelunohjauksen käytäntöjä mielenterveys- ja päihdetyössä. Osaat arvioida asiakkaan ja hänen läheistensä psykoterapian tarpeen ja tuntee laaja-alaisesti erilaiset prykoterapeuttiset lähestymistavat, psykoterapian ohjauksen prosessit ja erilaiset psykoterapian toteutumismahdollisuudet. Osaat myös kehittää ja toteuttaa yhteistyössä muiden ammattilaisten, asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa asiakaslähtöistä hoidon arviointia ja hoidon dokumentointia näyttöön perustuen.
Content
- Näyttöön perustuvat menetelmät mielenterveys- ja päihdetyössä, niiden tarkastelu ja kehittäminen asiakaslähtöisesti ja tarpeenmukaisesti
- Itsenäinen hoitosuhdetyöskentely ja sen kehittäminen
- Asiakkaiden ja heidän läheistensä ohjauksen sekä palveluohjauksen käytäntöjen kehittäminen
- Asiakkaan ja hänen läheisten psykoterapiatarpeen arviointi, psykoterapiaan ohjaukseen prosessit, psykoterapeuttiset lähestymistavat ja erilaiset psykoterapian toteuttamismahdollisuudet
- Asiakaslähtöinen, moniammatillinen hoidon tarpeen arviointi ja näyttöön perustuva dokumentoinnin kehittäminen
Time and location
Intensiivipäivät ovat 20.-21.4.2023 Tampereella (TAMK)
Learning materials and recommended literature
Kirjasta: Santos, JC. & Cutcliffe, JR. 2018. European Psychiatric/Mental Health Nursing in the 21st Century. A Person-Centered Evidence-Based Approach. Springer International Publishing Switzerland. Part III, 19-21 sekä kirjan muut kappaleet soveltuvin osin.
Skärsäter, I., Keogh, B., Doyle, L., Ellilä. H., Jormfeldt, H., Lahti, M., Higgins, A., Meade, O., Sitvast, J., Stickley, T. & Kilkku, N. (2018) Advancing the knowledge, skills and attitudes of mental health nurses working with families and caregivers: A critical review of the literature. Nurse Education in Practice 32, pp. 138-146. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2018.07.002
Lindfors, O., Laaksonen, M., & Knekt, P. (2016) Psykoterapian tarpeen ja soveltuvuuden arviointi haastattelumenetelmällä. Haastattelu terapiatarpeen arvioinnissa. Psykoterapia 35(1), pp. 3-19.
Käypä hoito –suositukset
Teaching methods
Ennakkotehtävä, kaksi peräkkäistä intensiivipäivää Tampereella (sisältää luentoja, ryhmätöitä), kirjallinen tehtävä
Student workload
Ennakkotehtävä 1 op, intensiivipäivät 1 op, opintojakson kirjallinen tehtävä 3 op
Content scheduling
Opintojakson ennakkotehtävä annetaan noin kuukausi ennen intensiivipäiviä. Kirjallinen tehtävä annetaan intensiivipäivillä.
Further information for students
Opintojakso on osa Mielenterveys- ja päihdetyön syventävät YAMK-opinnot opintokokonaisuutta.
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Opintojakson arvosana muodostuu opintojakson kirjallisen tehtävän perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.
Saadaksesi arvosanan 1 tai 2 kykenet hakemaan tietoa opintojakson aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä. Kykenet soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa, mutta et osoita aihealueen kriittistä arviointia. Osallistumisesi opintojaksolle on vaihtelevaa ja kirjallisissa tehtävissä tuotat vain osin tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.
Evaluation criteria, good (3-4)
Opintojen arvosana muodostuu opintojakson kirjallisten tehtävien perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.
Saadaksesi arvosanan 3 tai 4 kykenet hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista, että kansainvälisistä tietolähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella. Osaat tehdä analyysiä ja synteesiä aihealueesta ja osoitat kykeneväsi käyttämään hankkimaasi tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä. Osallistumisesi opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä tuotat tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.
Evaluation criteria, excellent (5)
Opintojen arvosana muodostuu opintojakson kirjallisten tehtävien perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.
Saadaksesi arvosanan 5 kykenet hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin. Osoitat syvällisen näkemyksen aihealueesta ja kykenet kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia, tutkimukseen perustuvia toimintatapoja. Osallistumisesi opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä tuotat selkeää, tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.