Siirry suoraan sisältöön

Ohjaus muuttuvassa yhteiskunnassa ja toimintaympäristössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: AO00BO63-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Opinto-ohjaajankoulutus

Opettaja

  • Sara Peltola
  • Virpi Koskelo
  • Mervi Pasanen
  • Toni Kosonen
  • Taina Salmi
  • Jenni Pelkonen
  • Sanna Herranen

Ryhmät

  • AJO22SJV
    Opinto-ohjaajan koulutus

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiin ilmiöihin. Lisäksi syvennät ymmärrystä näiden välisistä suhteista ja vahvistat osaamistasi tunnistaa ja arvioida niiden välittymistä ohjaukseen ja ohjauksen toimintaympäristöihin. Lisäksi syvennät ymmärrystäsi ohjauksesta osana yhteiskunnan koulutus- ja työvoima- ja hyvinvointipalveluja.

Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla kehität
yhteiskuntaosaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä hyödyntää työssään tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa. Se edellyttää ohjaajalta ohjausta määrittävän lainsäädännön, eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteiden sekä eri ohjaustoimijoiden tarjoamien ohjauspalveluiden tuntemusta. Lisäksi se on taitoa edistää rakenteita tiedostavaa ohjausta ja yhdenvertaista, oikeudenmukaista ja monimuotoista yhteiskuntaa.

kehittämisosaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä kriittisesti arvioida omaa ja yhteisönsä ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Se on tahtoa ja taitoa kehittää ja asettaa uusia tavoitteita ohjaustoiminnalle sekä alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se on myös taitoa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä hänen että hänen yhteisönsä ohjauksen kehittymistä.

Opintojakson osaamistavoitteet:
Tunnistat koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia ohjauksen näkökulmasta. Ymmärrät yhdenvertaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja yhteiskunnallisen monimuotoisuuden edistämisen merkityksen ohjauksessa. Osaat hankkia ja arvioida ajankohtaista, päivitettyä tietoa koulutuksesta, työelämästä, yrittäjyydestä ja yhteiskunnallisista kysymyksistä.

Sisältö

Koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan muutoksen ja niiden merkitys ohjauksen näkökulmasta.
Yhdenvertaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja yhteiskunnallisen monimuotoisuuden edistäminen ohjauksessa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Haug, E., Hooley, T., Kettunen, J. & Thomsen, R. (2020). Career and career guidance in the Nordic countries. Career Development Series, 9. Leiden: Brill.
Hooley, T., Sultana, R.G., & Thomsen, R. (Eds.). (2017). Career guidance for social justice: Contesting neoliberalism . Routledge.

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Osaamisen hankkiminen:

Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.

Osaamisen osoittaminen:

Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5 op x 27h opiskelijan työtä).

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa tammikuussa 2023 ja päättyy toukokuussa 2023.

Lisätietoja opiskelijoille

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Yhteiskuntaosaaminen:
Tunnistat koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia ohjauksen näkökulmasta. Ymmärrät yhdenvertaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja yhteiskunnallisen monimuotoisuuden merkityksen ohjauksessa.

Kehittämisosaaminen:
Osaat kriittisesti arvioida omaa ja työyhteisön ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Osaat hankkia ja arvioida ajankohtaista, päivitettyä tietoa koulutuksesta, työelämästä, yrittäjyydestä ja yhteiskunnallisista kysymyksistä.