Siirry suoraan sisältöön

Itsensä johtaminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: HL00BD01-3027

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 55

Koulutus

  • Liiketalous (AMK)

Opettaja

  • Maija Haaranen

Vastuuopettaja

Maija Haaranen

Ryhmät

  • HTL23KIY
    Tradenomi (AMK), liiketalous, monimuotototeutus
  • ZJAHTL23KIY
    Avoin AMK, lita, AMK-polut, liiketalous monimuoto

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Itsensä johtaminen on koko elämänmittaisen kehittymisen perusta ja siitä on konkreettista hyötyä opinnoissa, työelämässä ja henkilökohtaisessa elämässä. Itsensä johtaminen on eri tutkimustenkin mukaan yksi tulevaisuuden työelämän tärkeimmistä osaamisista. Taitava itsensä johtaminen on myös esimiestyössä onnistumisen tae.

Opintojakson osaamiset
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen

Opintojakson osaamistavoite
Ymmärrät itsensä johtamisen teorioiden ja työkalujen merkityksen. Osaat asettaa opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyviä tavoitteita. Pääset alkuun  itsetuntemuksessa ja  kykenet vahvistamaan itsetuntoasi. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnistat ajankäyttöön liittyviä asioita,  stressitekijöitä ja palautumistapoja. Ymmärrät henkilökohtaisen kehittymisen mahdollisuuksia.

Sisältö

Tavoitteellisuus
Motivaatio
Itsetuntemus
Itsetunto
Itseluottamus
Henkilökohtaisen hyvinvoinnin osa-alueet (psyykkinen, fyysinen, henkinen, sosiaalinen, ammatillinen)
Ajankäytön hallinta
Stressinhallinta

Työkalut
Käytetään erilaisia analysointi- ja kehittämistyökaluja itsensä johtamisen kehittämiseksi.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali:
Goleman, D. 2006. Tunneäly työelämässä. Helsinki: Otava.
Keltikangas-Järvinen: Tunne itsesi, suomalainen.
Rantanen, J. 2011. Tunteella! Voimaa tekemiseen.
Salmela-Aro; Nurmi 2017. Mikä meitä liikuttaa - motivaatiopsykologian perusteet.
Salmimies, R. 2008. Onnistu itsesi johtamisessa. Helsinki: WSOYpro.
Sydänmaanlakka, P. 2008. Älykäs itsensä johtaminen. Helsinki: Talentum.
Opettajan osoittamat aineistot.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opetus etenee teemoittain/moduuleittain.
Käänteinen oppiminen
Vuorovaikutteinen alustus teemoihin ja oppimistehtäviin
Itsenäinen opiskelu ja teemakohtaiset oppimistehtävät
Ryhmäkeskustelut ja vertaisoppiminen
Vertaispalaute
Itsereflektio
Henkilökohtainen kehittymissuunnitelma
Oppimisen portfolio rakentuu teemakohtaisista oppimistehtävistä sisältäen henkilökohtaisen kehittymissuunnitelman.

Opintojakson aikana saa ohjausta seuraavasti:
Alustukset teemoihin ja oppimistehtäviin
Ryhmäkeskustelujen ohjaus
Vertaiskeskustelut
Vertaispalaute
Henkilökohtainen palaute portfoliosta

Opintojakson arvosana muodostuu henkilökohtaisessa portfoliossa osoitetun osaamisen perusteella. Portfoliota tehdään koko opintojakson ajan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Teemakohtaiset oppimistehtävät tehdään ja palautetaan opintojakson aikana.
Ryhmäkeskusteluihin osallistutaan opintojakson aikataulussa.
Henkilökohtaisen portfolion palautus on opintojakson lopussa.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Valmistautuminen kontaktitunneille teemakohtaisin oppimistehtävin 4*10 h = 40 h
Vuorovaikutteiset ja yhteistoiminnalliset kontaktitunnit 10*2 h = 20 h
Henkilökohtaisen tehtävän tekeminen 48 h

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla vuorottelevat itsenäiset oppimistehtävät sekä vuorovaikutteiset ja yhteistoiminnalliset kontaktitunnit ryhmäkeskusteluineen. Koko opintojakson ajan tehdään itsenäisesti henkilökohtaista oppimisen portfoliota, joka muodostuu teemakohtaisista oppimistehtävistä sekä kehittymissuunnitelmasta.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk 25 sisältyy max-paikkoihin.
Opintojakson arviointimenetelmiä ovat:
Oman osaamisen arviointi oppimisen portfolioon liittyen.
Vertaisarviointi teemakohtaisiin oppimistehtäviin liittyen.
Opettajan palaute oppimisen portfoliosta.
Osaamisen arviointi, palaute ja opintojakson arvosana oppimisen portfolion perusteella.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Ymmärrät itsensä johtamisen teorioiden ja työkalujen merkityksen. Osaat asettaa opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyviä tavoitteita. Pääset alkuun  itsetuntemuksessa ja  kykenet vahvistamaan itsetuntoasi. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnistat ajankäyttöön liittyviä asioita, stressitekijöitä ja palautumistapoja. Ymmärrät henkilökohtaisen kehittymisen mahdollisuuksia. Vuorovaikutus ryhmässä vaatii kehittymistä. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.

Tyydyttävä 2
Osaat käyttää itsensä johtamisen teorioita ja työkaluja. Osaat asettaa opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyviä tavoitteita. Osaat hyödyntää teorioita itsetuntemuksen ja  itsetunnon vahvistamisessa. Ymmärrät fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueiden merkityksen. Kykenet suunnittelemaan ajankäyttöäsi,  huomioimaan stressitekijöitä ja palautumistapoja. Ymmärrät henkilökohtaisen kehittymisen mahdollisuuksia. Vuorovaikutus ryhmässä vaatii kehittymistä. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Osaat käyttää itsensä johtamisen teorioita ja työkaluja. Osaat asettaa opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyviä tavoitteita. Osaat hyödyntää teorioita itsetuntemuksen ja  itsetunnon vahvistamisessa. Analysoit fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueita omassa elämässäsi. Kykenet suunnittelemaan ja priorisoimaan ajankäyttöäsi,  huomioimaan stressitekijöitä ja palautumistapoja. Osaat suunnitella henkilökohtaista kehittymistäsi tavoitteellisesti. Osaat kehittää ja ohjata sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta ja ilmapiiriä. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.

Kiitettävä 4
Osaa vertailla itsensä johtamisen teorioita ja peilata niihin omaa itsensä johtamistasi. Osaat asettaa opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyviä tavoitteita ja tehdä suunnitelman tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaat hyödyntää teorioita itsetuntemuksen ja  itsetunnon vahvistamisessa. Osaat analysoida ja tehdä johtopäätöksiä fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueista omassa elämässäsi. Kykenet suunnittelemaan ja priorisoimaan perustellen ajankäyttöä,  huomioimaan stressitekijöitä ja palautumistapoja. Osaat suunnitella henkilökohtaista kehittymistäsi tavoitteellisesti. Osaat kehittää ja ohjata sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta ja ilmapiiriä. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Osaa vertailla itsensä johtamisen teorioita ja peilata niihin omaa itsensä johtamistasi. Osaat asettaa opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyviä tavoitteita ja tehdä perustellun suunnitelman tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaat hyödyntää teorioita itsetuntemuksen ja  itsetunnon vahvistamisessa. Osaat kehittää fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueita omassa elämässäsi. Kykenet suunnittelemaan ja priorisoimaan perustellen ajankäyttöäsi,  huomioimaan stressitekijöitäsi ja kehittää palautumistasi. Osaat suunnitella henkilökohtaista kehittymistäsi tavoitteellisesti. Osaat kehittää ja ohjata sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta ja ilmapiiriä. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.