Monipuoliset verkko-oppimistehtävät (5 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BP45-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 13.11.2022
Ajoitus
12.01.2023 - 22.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Mika Loponen
Ryhmät
-
AJA19SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJHOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SKJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SKJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVNAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SKJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVYAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVMAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJLAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVUAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SKJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt erilaisiin työelämälähtöisiin ja osallistaviin oppimistehtäviin ja opit suunnittelemaan, rakentamaan ja ohjaamaan monipuolisia oppimisprosesseja, jossa verkkoa hyödynnetään tarkoituksen mukaisella tavalla.
Opit laatimaan pedagogisen käsikirjoituksen oppimisprosessille. Laajennat oppimisympäristöajatteluasi hyödyntämällä oppimistehtävän eri vaiheissa erilaisia Tivi-mahdollisuuksia (ohjelmistot, verkko-palvelut, laitteet ja välineet). Opit tiivistämään oppimisprosessin tehtävänannoksi.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität oppimisprosessien ohjausosaamista, reflektio-osaamista ja kehittämisosaamista.
Oppimisprosessien ohjausosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä yhteistyössä muiden kanssa suunnitella, johtaa, arvioida ja kehittää oppimis-, ohjaus- ja opetusprosesseja huomioiden oppijoiden moninaisuuden ja yksilöllisyyden. Opettaja ymmärtää ryhmässä tapahtuvia ilmiöitä ja osaa tukea ryhmän rakentumista. Hän hyödyntää ryhmää oppimisen voimavarana. Opettaja käyttää monipuolisia ja työelämälähtöisiä oppimisen resursseja ja ympäristöjä. Hän hyödyntää digitaalisuutta pedagogisesti perustellulla tavalla ohjatessaan ja johtaessaan oppimisprosesseja.
Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Hän kykenee tarvittaessa mukauttamaan omaa toimintaansa saamansa palautteen pohjalta. Hän arvioi oman ajattelunsa ja toimintansa eettisiä lähtökohtia ja pystyy kehittämään niitä sen perusteella.
Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää yhdessä muiden kanssa omaa ja yhteisönsä toimintaa sekä oppimiskulttuuria sekä tahtoa ja taitoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se merkitsee myös kykyä hankkia tietoa ammatillisen oppimisen ja työelämän kehittämistarpeista ja niiden perusteista, ja käyttää sitä oppimisen edistämiseksi. Hän toimii kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa innovatiivisella ja ratkaisukeskeisellä tavalla erilaisia menetelmiä hyödyntäen.
Opintojakson osaamistavoite
Tunnet erilaisia työelämälähtöisiä ja osallistavia menetelmiä ja tiedostat niiden merkityksen oppimisprosessin osana. Osaat suunnitella, rakentaa, ohjata ja arvioida laatimiasi oppimisprosesseja opetustyössäsi. Osaat reflektoida ja perustella oppimistehtäviäsi ja omaa oppimistasi. Osaat kehittää suunnittelemaasi oppimisprosessia eteenpäin saamasi vertaispalautteen perusteella.
Sisältö
Tämä opintojakso muodostuu 4 osiosta.
Osiossa 1 opettelet tuntemaan erilaisia oppimistehtävätyyppejä sekä opit tunnistamaan hyvän oppimistehtävän elementit.
Osiossa 2 opettelet suunnittelemaan oppimistehtäviä/oppimisprosessin ottamalla huomioon mm. osaamistavoitteet sekä oppijan näkökulman.
Osiossa 3 rakennat aiemmin suunnittelemasi oppimistehtävän/oppimisprosessin. Saat tietoa erilaisista digitaalisista sovelluksista sekä ympäristöistä ja osaat sijoittaa niitä perustellusti suunnittelemaasi oppimistehtävään tai oppimisprosessiin.
Osiossa 4 toteutat aiemmin rakentamasi oppimistehtävän/oppimisprosessin. Vaihtoehtoisesti syvennyt vertaisten rakentamiin tehtäviin/prosesseihin ja annat niistä rakentavaa palautetta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Vanninen, R. 2013. Oppimistehtävät verkossa, Ideoita lähi- ja verkkotyöskentely sisältävälle kurssille, https://www.slideshare.net/RiikkaVanninen/oppimistehtvt-verkossa-290813-ss?qid=2c69bb20-c03b-443c-810c-de1a6c03fbbf&v=&b=&from_search=2
- Johns Hopkins Univesity. 2014. Course Design on a Shoestring Budget: Meaningful Learning Activities, https://www.youtube.com/watch?v=OOfotsHDIwE
- Pönkä, H. 2016. (Verkko-)vuorovaikutus ja ohjaus, https://www.slideshare.net/hponka/verkkovuorovaikutus-ja-ohjaus?qid=1ce1cdc2-7e2a-4d27-b009-f657d373a46d&v=&b=&from_search=1
- Leppisaari, I. 2004. Oppimistehtävät ja palaute verkko-opetuksessa ja -ohjauksessa, http://www.averko.fi/tiedostot/verkkomentorointi/Leppisaari_oppimistehtavatjapalaute.pdf
- Top 100 Tools for Learning, https://www.toptools4learning.com/
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina sisältäen vapaaehtoisia webinaareja. Opiskelu on aikataulutettu, mutta luonteeltaan se on hyvin itsenäistä. Ohjausta saat viikottaisten ohjausviestien muodossa. Oppimistehtävät ovat oppija- ja työelämälähtöisiä eli hyödynnät niissä aiempaa oman alasi osaamistasi. Saat yhteisöllistä palautetta osasta oppimistehtäviäsi. Opintojakson lopussa saat kouluttajalta kokoavan videomuotoisen, eteenpäin suuntaavan palautteen ja arvioinnin.
Vapaaehtoiset verkkotapaamiset (tallennetaan)
• Aloituswebinaari: 12.1. klo 14
• Klinikka 1: 27.1. klo 10
• Klinikka 2: 8.2. klo 14
• Klinikka 3: 23.2. klo 13
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä.
Opintojakso toteutetaan aikataulutettuna verkkototeutuksena hyödyntäen erilaisia verkkovälineitä ja työskentelytapoja. Itsenäistä työskentelyä on noin 6 - 8 h/vko. Opintojakso muodostuu neljästä osiosta. Opiskeluprosessi osioissa 1 - 3 on etukäteen aikataulutettu ja etenee tasaisella kuormituksella, joten opiskelijan kannattaa kalenteroida opiskeluaika itselleen etukäteen. Osiossa 4 on reilummin aikaa suhteessa opiskeltavaan aiheeseen, jotta halukkaat ehtivät testata käytännön opetustyössä aiemmissa osioissa suunnittelemaansa oppimistehtävää/-prosessia.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu moduuleista, joiden ajankohdat ovat:
• 12.1.-25.1.
• 26.1.-7.2.
• 8.2.-22.2.
• 23.2.-22.3. (sisältää loman)
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.
Saat myös yhteisöllistä palautetta osasta oppimistehtäviäsi. Opintojakson lopussa saat kouluttajalta kokoavan videomuotoisen, eteenpäin suuntaavan palautteen ja arvioinnin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisprosessien ohjausosaaminen:
Tunnet erilaisia työelämälähtöisiä ja osallistavia menetelmiä ja tiedostat niiden merkityksen oppimisprosessin osana. Osaat suunnitella, rakentaa, ohjata ja arvioida laatimiasi oppimisprosesseja opetustyössäsi.
Reflektio-osaaminen
Osaat reflektoida ja perustella oppimistehtäviäsi ja omaa oppimistasi.
Kehittämisosaaminen:
Osaat kehittää suunnittelemaasi oppimisprosessia eteenpäin saamasi vertaispalautteen perusteella.
Esitietovaatimukset
Verkko-opiskelun perustaidot
Lisätiedot
Opintojakso on tarkoitettu ammatillisen opettajankoulutuksen opiskelijoille. Opintojakso sopii myös Sinulle, joka toimit/olet toiminut opetus- tai ohjaustehtävissä, ja haluat laajentaa oppimisprosessin ohjausta koskevaa osaamistasi verkkoympäristössä.