Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva toiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: YSMA0510-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

13.01.2023 - 21.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

14 - 30

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK

Opettaja

  • Hanna Hopia

Vastuuopettaja

Hanna Hopia

Ryhmät

  • ZJAYSC23KM
    Avoin AMK, sote, Terveyden edistäminen, YAMK-polku
  • YSC23KM
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)

Tavoitteet

Opintojaksolla perehdyt näyttöön perustuvan toiminnan suunnitteluun, jotta voit kehittää toimintoja ja luoda uusia laadukkaita toimintatapoja omalle asiantuntijuusalueellesi hyödyntäen näyttöön perustuvaa tietoa.

Opintojakson osaamiset
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen

Opintojakson osaamistavoite
Osaat hankkia, arvioida, käsitellä ja tuottaa tietoa kriittisesti. Otat vastuun yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta sekä osaamisen jakamisesta. Osaat analysoida vallitsevia toimintatapoja ja laatia suunnitelmia näyttöön perustuvien toimintojen implementoimiseksi. Kehität toimintaa ja toimintatapoja näyttöön perustuen ja toimintaympäristön muutoksia ennakoiden. Osaat soveltaa toiminnassasi hyvän tieteellisen käytännön periaatteita.

Sisältö

Näyttöön perustuva toiminta: PICO, näytön asteet
Tutkimustiedon kriittinen arviointi
Implementoinnin prosessi

Aika ja paikka

14.1.2023 klo 9-14 kontaktikerta kampuksella, osallistuminen pakollista
1.2.2023 klo 9-12 webinaari (online), osallistuminen pakollista
15.2 2023 klo 9-12 webinaari (online), osallistuminen pakollista
8.3.2023 klo 9-12 webinaari (online), osallistuminen pakollista

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hoffmann T, Bennett S, Del Mar C. 2018. Evidence-based practice across the health professions. Chatswood: Elsevier.

Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T., Holopainen, A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Helsinki: Skhole Oy.

Melnyk, B. M. 2016. Implementing the evidence-based practice (EBP) competencies in healthcare: A practical guide to improving quality, safety, and outcomes. Wolters Kluwer Health.

Hotus 2022. Näyttöön perustuvan hoitotyön ja sen tukirakenteiden toteutuminen Suomessa. Raportti 2022. Hoitotyön tutkimussäätiö, Helsinki.

Opetusmenetelmät

Neljä kontaktikertaa/webinaaria, osallistuminen pakollista. Luennot, ryhmätyöt, vertaispalautteen antaminen, esitykset
Yksi opettajan ohjauswebinaari, johon osallistuminen vapaahtoista
Kotitehtävät ennen webinaareja
Neljä oppimistehtävää (PICO, tutkimusartikkelien arviointi, systemaattisen katsauksen arviointi, implementaatiosuunnitelma)

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opinnollistamisen mahdollisuus JAMKin käytäntöjen mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Neljä kontakti/webinaari kertaa 14 t
Yksi ohjauswebinaari 2 t
Kotitehtävät ennen webinaareja 20 t
Neljä oppimistehtävää 101 t

Sisällön jaksotus

14.1.2023 klo 9-14 kontaktikerta kampuksella, osallistuminen pakollista
1.2.2023 klo 9-12 webinaari (online), osallistuminen pakollista
15.2 2023 klo 9-12 webinaari (online), osallistuminen pakollista
8.3.2023 klo 9-12 webinaari (online), osallistuminen pakollista

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk yksittäinen 5 paikkaa
Avoin amk polku 5 paikkaa

Arviointimenetelmät:

PICO -tehtävä: hyväksytty/täydennettävä/hylätty, opettajan palaute.
Tutkimusartikkelien arviointi:hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Systemaattisen katsauksen arviointi: 0-5, opettajan palaute.
Implementaatiosuunnitelma: 0-5, vertaispalaute, opettajan palaute.
Opintojakson arvosana muodostuu kahden tehtävän arvosanojen keskiarvosta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Löytää tietoa tietokannoista ja lukee kansainvälisiä tutkimusartikkeleita. On valmiudet tutkimustiedon kriittiseen tarkasteluun. Tunnistaa työelämästä nousevia kehittämishaasteita ja ilmiöitä ja tietää mitä on näyttöön perustuva työ omalla asiantuntijuusalueellaan. On valmius asianomaisen aihealueen tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehityksen seuraamiseen ja erittelyyn. Kuvaa työyhteisönsä näyttöön perustuvan toiminnan implementoinnin esteitä ja edistäviä tekijöitä. Käyttää työelämässä vaadittavaa viestintä- ja kielitaitoa opintojakson suoritusten raportoinnissa ja esittämisessä sekä käyttämällä vieraskielistä materiaalia lähteinä.

Tyydyttävä 2
Hakee systemaattisesti näyttöön perustuvaa tietoa tietokannoista ja lukee kansainvälisiä tutkimusartikkeleita. Tarkastelee tutkimustietoa kriittisesti. Tunnistaa ja käsitteellistää työelämästä nousevia kehittämishaasteita ja ilmiöitä. Tietää, mitä on näyttöön perustuva työ omalla asiantuntijuusalueellaan. Seuraa asianomaisen aihealueen tutkimustietoa ja ammattikäytännön kehitystä. Erittelee työyhteisönsä näyttöön perustuvan toiminnan implementoinnin esteitä ja edistäviä tekijöitä ja laatii suunnitelman näyttöön perustuvan toiminnan implementoimiseksi. Käyttää työelämässä vaadittavaa viestintä- ja kielitaitoa opintojakson suoritusten raportoinnissa ja esittämisessä sekä käyttämällä vieraskielistä materiaalia lähteinä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Hakee systemaattisesti näyttöön perustuvaa tietoa useista tietokannoista ja lukee kansainvälisiä tutkimusartikkeleita kriittisellä otteella. Tunnistaa ja käsitteellistää työelämästä nousevia kehittämishaasteita ja ilmiöitä. Arvioi, mitä on näyttöön perustuva työ omalla asiantuntijuusalueellaan. Seuraa ja erittelee aihealueensa tutkimustietoa ja ammattikäytännön kehitystä. Käyttää tutkimustietoa näyttöön perustuvan toiminnan implementoimiseksi ja kehittää siten omaa asiantuntijuusaluettaan. Tuottaa monipuolisesti työyhteisönsä näyttöön perustuvan toiminnan implementoinnin esteitä ja edistäviä tekijöitä ja laatii suunnitelman näyttöön perustuvan toiminnan implementoimiseksi. Käyttää työelämässä vaadittavaa viestintä- ja kielitaitoa opintojakson suoritusten raportoinnissa ja esittämisessä sekä käyttämällä vieraskielistä materiaalia lähteinä.

Kiitettävä 4
Kerää systemaattisesti näyttöön perustuvaa oman asiantuntijuusalueensa tietoa useista tietokannoista ja lukee kansainvälisiä tutkimusartikkeleita kriittisellä otteella. Ratkaisee työelämästä nousevia kehittämishaasteita ja ilmiöitä. Analysoi, mitä on näyttöön perustuva työ omalla asiantuntijuusalueellaan. Arvioi monipuolisesti työyhteisönsä näyttöön perustuvan toiminnan implementoinnin esteitä ja edistäviä tekijöitä ja laatii tarkan toteutuskelpoisen suunnitelman näyttöön perustuvan toiminnan implementoimiseksi. Käyttää työelämässä vaadittavaa viestintä- ja kielitaitoa opintojakson suoritusten raportoinnissa ja esittämisessä sekä käyttämällä vieraskielistä materiaalia lähteinä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Kerää systemaattisesti luotettavaa tietoa useista tietokannoista, kehittäen näyttöön perustuvaa toimintaa omalla asiantuntijuusalueellaan. Lukee ja pohtii kansainvälisiä tutkimusartikkeleita kriittisellä otteella. Ratkaisee luovasti työelämästä nousevia kehittämishaasteita ja ilmiöitä. Analysoi ammattikäytännön kehitystä näyttöön perustuvan toiminnan implementoimiseksi. Kerää monipuolisesti työyhteisönsä näyttöön perustuvan toiminnan implementoinnin esteitä ja edistäviä tekijöitä ja luo laadukkaan toteutuskelpoisen suunnitelman näyttöön toiminnan implementoimiseksi. Käyttää luovasti työelämässä vaadittavaa viestintä- ja kielitaitoa opintojakson suoritusten raportoinnissa ja esittämisessä sekä käyttämällä vieraskielistä materiaalia lähteinä.

Esitietovaatimukset

-