Siirry suoraan sisältöön

Tutkiva kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YZZZ0110-3049

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 22.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 28.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Organisaation ja talouden johtaminen, ylempi AMK
  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
  • Digitaalinen toimitusketju, ylempi AMK
  • Teknologialiiketoiminnan johtaminen, ylempi AMK
  • Elinkaaren hallinta, ylempi AMK
  • Kestävä energia, ylempi AMK
  • Biotalouden kehittäminen, ylempi AMK
  • Logistiikka, ylempi AMK
  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Insinööri
  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen, ylempi AMK
  • Verkostojohtaminen, ylempi AMK, teknologia
  • Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK

Opettaja

  • Tapio Mäkelä
  • Riitta Räsänen
  • Pauliina Soanvaara

Vastuuopettaja

Pauliina Soanvaara

Ryhmät

  • YSC24KM
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • YSU24K1
    Monialainen kuntoutus (YAMK)
  • ZJAYSU24KM
    Avoin AMK, sote, Monialainen kuntoutus, YAMK-polku
  • ZJAYSC24KM
    Avoin AMK, sote, Terveyden edistäminen, YAMK-polku
  • YSV23S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
  • ZJA25KSY
    Avoin AMK, sote, YAMK
  • ZJAYSV23S1
    Avoin AMK, sote, Verkostojohtaminen, YAMK-polku
  • YSH23S1
    Sosiaali- ja terveysalan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • ZJAYSH23S1
    Avoin AMK, sote, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, YAMK-polku
  • 29.01.2024 06:00 - 21:00, Tutkiva kehittäminen YZZZ0110-3049
  • 31.01.2024 09:00 - 15:00, Tutkiva kehittäminen YZZZ0110-3049
  • 02.02.2024 09:00 - 15:00, Tutkiva kehittäminen YZZZ0110-3049
  • 13.03.2024 09:00 - 15:00, Tutkiva kehittäminen YZZZ0110-3049
  • 15.03.2024 09:00 - 15:00, Tutkiva kehittäminen YZZZ0110-3049
  • 24.04.2024 12:00 - 15:00, Tutkiva kehittäminen YZZZ0110-3049
  • 26.04.2024 12:00 - 15:00, Tutkiva kehittäminen YZZZ0110-3049

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät tutkivan otteen merkityksen työelämän kehittämisessä ja saat koottua itsellesi oman työkalupakin työelämän kehittämismenetelmistä.

Opintojakson osaamiset
Eettinen osaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi ymmärrät tieteellisen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan eron. Ymmärrät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita eli metodologisia lähtökohtia. Tiedät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessin. Hallitset ja osaat soveltaa joitakin työelämän kehittämismenetelmiä oman alasi kehittämistoiminnassa. Ymmärrät tutkimusetiikan ja hyvän tieteellsen käytännön merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.

Sisältö

Tutkivan kehittämisen lähtökohdat ja metodologia
Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
Tutkivan kehittämisen prosessi ja sen hallinta
Kehittämismenetelmät, aineistot ja aineistojen analyysit
Arviointi osana tutkivaa kehittämistä

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu täysin verkossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Verkkotentti: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy ja Salonen, K., Saloranta, S., Hautala, T. & Kinos. S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun AMK (molemmat saatavissa e-kirjoina) ja muu opintojakson alussa ilmoitettava aineisto

Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)

Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2023. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2023. www.tenk.fi

Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa

Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge. (soveltuvin osin)
tai
Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. (soveltuvin osin)
tai
Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia : Elsevier/Saunders cop. (soveltuvin osin)
tai
Polit, D. F. & Beck, C.T. 2014. Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins cop. (soveltuvin osin)
tai
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)

Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)

Ajankohtainen muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Verkkotentti
Yksilölliset oppimistehtävät: esseet, e-posteri
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit
Verkkokeskustelut
Nauhoitetut verkkoluennot, podcastit

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtäviä voi liittää työelämän kehittämistoimintaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti Moodlessa ma 29.1.2024 klo 6-21 välisenä aikana.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla käytetään osin kansainvälistä oppimateriaalia ja -kirjallisuutta.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- tenttiin valmistautuminen + tentti: 54 tuntia
- webinaarit: 15 tuntia
- oppimistehtävät ja opiskelumateriaaliin tutustuminen: 66 tuntia

Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa ja koostuu kahdesta moduulista.

Moodle-työtila aukeaa 15.1.2024. Esittäytyminen Moodle-työtilassa on samalla merkki sinun osallistumisestasi opintojaksolle. Esittäytyminen tulee tehdä opintojakson alussa kahden ensimmäisen viikon aikana.

Moduuli 1: itseopiskelu ja verkkotentti 2 op
Moduuli 2: 3 webinaaria ja oppimistehtävät (esseet, esseiden vertaisarviointi, e-posteri ja itsearviointi) 3 op

Webinaarit:
1.webinaari: ke 31.1.2024 tai pe 2.2.2024 klo 9-15
2.webinaari: ke 13.3.2024 tai pe 15.3.2024 klo 9-15
3.webinaari: ke 24.4.2024 tai pe 26.4.2024 klo 12-15

Lisätietoja opiskelijoille

Verkkotentti muodostaa 50% arvosanasta.
E-posteri muodostaa 50% arvosanasta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Opiskelija tietää tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja. Opiskelija osaa kuvata kehittämisprosessin vaiheet sekä valita tutkimus-/kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa

Tyydyttävä 2
Opiskelija ymmärtää tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija kuvailee kehittämisprosessin vaiheet ja valitsee kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä pohtii ja arvioi niiden soveltuvuutta hyödyntäen kirjallisuutta. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.

.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija kykenee vertailemaan tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija kykenee analysoimaan kehittämisprosesseja, kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä pohtii ja arvioi niiden soveltuvuutta kirjallisuutta hyödyntäen. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.

Kiitettävä 4
Opiskelija vertailee monipuolisesti tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija kuvaa perustellen kehittämisprosessin vaiheet, soveltaa kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä pohtii ja arvioi niiden soveltuvuutta kriittisesti ja hyödyntäen kirjallisuutta. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti tutkimusperustaista kehittämistä. Opiskelija kuvaa perustellen kehittämisprosessin vaiheet, soveltaa kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä arvioi kriittisesti niiden soveltuvuutta alan kehittämistyöhön. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.

Lisätiedot

Opintojakso voidaan opinnollistaa tutkintosäännön 17 § Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen ohjeiden sekä JAMKin prosessien mukaisesti.