Tuotannon ohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: TRRTS002-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
Opettaja
- Petri Pelkonen
Ryhmät
-
TRY20S1Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
- 10.01.2024 13:15 - 15:45, Tuotannon ohjaus TRRTS002-3005
- 12.01.2024 08:00 - 10:30, Tuotannon ohjaus TRRTS002-3005
- 16.01.2024 08:00 - 10:30, Tuotannon ohjaus TRRTS002-3005
- 17.01.2024 13:15 - 15:45, Tuotannon ohjaus TRRTS002-3005
- 23.01.2024 08:00 - 10:30, Tuotannon ohjaus TRRTS002-3005
- 24.01.2024 13:15 - 15:45, Tuotannon ohjaus TRRTS002-3005
- 31.01.2024 13:15 - 15:45, Tuotannon ohjaus TRRTS002-3005
- 07.02.2024 13:15 - 15:45, Tuotannon ohjaus TRRTS002-3005
- 14.02.2024 13:15 - 15:45, Tuotannon ohjaus TRRTS002-3005
- 21.02.2024 13:15 - 15:45, Tuotannon ohjaus TRRTS002-3005
- 06.03.2024 13:15 - 15:45, Tuotannon ohjaus TRRTS002-3005
- 13.03.2024 13:15 - 15:45, Tuotannon ohjaus TRRTS002-3005
- 20.03.2024 13:15 - 15:45, Tuotannon ohjaus TRRTS002-3005
- 27.03.2024 13:15 - 15:45, Tuotannon ohjaus TRRTS002-3005 Tentti
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää rakennustyömaan urakka- ja toteutusmuotojen sisällöt ja eroavaisuudet sekä tunnistaa rakennustyömaan ja -projektin johtamisen edellytykset.
Nämä ovat samalla opintojakson perustehtäviä.
Sisältö
Rakennustyömaan urakka- ja toteutusmuodot. Rakennustyömaan ja -projektin johtaminen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Luentomoniste
- Talonrakennushankkeen tuotannonhallinta. Junnonen. 2022 (2010)
- Infrahankkeen tuotannonhallinta. Lindholm, Junnonen. 2012
- Lean rakentamisessa : arvoa luovan rakentamisen periaatteet, menetelmät ja työkalut. RIL ry. 2022
- Rakennushankkeen ajallinen suunnittelu ja ohjaus (Ratu KI-6031). Rakennustieto Oy. 2017
- Rakennushankkeen kustannushallinta (Ratu KI-6033). Rakennustieto. 2018
Opetusmenetelmät
- Luennot / Verkkoluennot,
- Harjoitustyöt / Oppimistehtävät,
- Seminaarit / Workshopit,
- Webinaarit,
- jne.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työmaavierailut
jne..
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan opintojakson ensimmäisellä tunnilla.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opinnollistaminen moduulikuvauksessa esitetyllä tavalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Luennot 42 h
- Itsenäinen työskentely 92 h
( sisältäen mm: harjoitustyöt, kotitehtävät, tenttiin valmistautuminen)
- Yhteensä 134 h
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointimenetelmät:
- Tentti
- Harjoitustyö / Oppimistehtävät,
- Jatkuva näyttö
- Itsearviointi
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista ja kriteeriperusteista. Opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli arvioinnissa.
Ks. myös Arviointi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1): Opiskelija tunnistaa kaikki osaamistavoitteissa kuvatut asiat, ymmärtää niiden merkityksen ja hän osaa suorittaa opintojakson tavoitteiden mukaiset perustehtävät.
Tyydyttävä (2): Edellisten lisäksi opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä aiheita systemaattisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3): Edellisten lisäksi opiskelija osaa kuvata eri ratkaisujen vaikutuksia ja tehdä perusteltuja valintoja vaihtoehtojen välillä.
Kiitettävä (4): Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa oppimaansa itsenäisesti ja arvioida tekemiään ratkaisuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Edellisten lisäksi opiskelija osoittaa opintojakson sisältöjen syvällistä tuntemusta ja kykyä jäsentää ja analysoida ratkaisujen vaikutuksia laajemmin.
Esitietovaatimukset
Talonrakennustekniikan perusteet, Projektinjohto
Lisätiedot
Pätevyydet:
Opintojakso on osa rakennusinsinöörin työnjohtajan pätevyyksiin kuuluvia opintoja (Ympäristöministeriön ohje rakentamisen työnjohtotehtävien vaativuusluokista ja työnjohtajien kelpoisuudestaYM4/601/2015).
Opintojakson sisältö noudattaa ammattikorkeakoulujen ja rakennusteollisuuden kanssa yhteistyössä vuonna 2019 laatimaa rakennustuotannon ohjeellista opetussuunnitelmaa.