Talouden ohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: YZZZ0230-3035
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Teknologialiiketoiminnan johtaminen, ylempi AMK
Opettaja
- Sanna Niemi
- Hanna Karhu
Ryhmät
-
ZJAYTO23S1Avoin amk, Teknologialiiketoiminnan johtaminen , Monimuoto
-
YTO23S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
- 09.01.2024 16:30 - 17:30, Talouden ohjaus YZZZ0230-3035
- 19.01.2024 16:00 - 19:00, Talouden ohjaus YZZZ0230-3035
- 20.01.2024 09:00 - 13:00, Talouden ohjaus YZZZ0230-3035
- 09.02.2024 16:00 - 19:00, Talouden ohjaus YZZZ0230-3035
- 10.02.2024 09:00 - 13:00, Talouden ohjaus YZZZ0230-3035
- 19.03.2024 16:30 - 17:30, Talouden ohjaus YZZZ0230-3035
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla saat valmiuksia sekä työkaluja talouden ohjauksen arvioimiseen ja kehittämiseen.
Opintojakson osaamiset
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Kestävä kehitys
Ennakoiva kehittäminen
Opintojakson tavoitteet
Tunnet ajankohtaiset keskeiset talouden ohjauksen teoriat ja osaat soveltaa niitä omaan työhönsä. Osoitat kriittistä kykyä seurata ja eritellä ammattialan sekä tutkimusalueen tietoa. Tunnistat talouden ohjauksen haasteet ja osaat kehittää omia talouden ohjauksen taitojasi sekä käytäntöjä. Osaat arvioida, kehittää ja uudistaa talouden ohjausta organisaatiossa.
Sisältö
kannattavuus, katetuottoajattelu, toimintolaskenta, toimintoanalyysi, suoritusmittaus, tunnuslukuanalyysi, investoinnit, budjetointi, kassavirta, ennustaminen, herkkyysanalyysi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ikäheimo, S., Malmi, T. & Walden, R. (2016). Yrityksen laskentatoimi. Helsinki: Talentum Pro. 6. uudistettu painos. ISBN 978-952-14-2819-7 (nidottu) ja ISBN 978-952-14-2821-0 (verkkoaineisto).
Järvenpää, M., Länsiluoto, A., Partanen, V. & Pellinen, J. Talousohjaus ja kustannuslaskenta. (2017). Helsinki: Sanoma Pro. 4. painos. ISBN 978-952-63-2005-2 (nidottu) ja ISBN
978-952-63-5096-7 (verkkoaineisto).
Neilimo, K & Uusi-Rauva, E. (2017). Johdon laskentatoimi. Helsinki: Edita. 13. painos.
ISBN 978-951-37-4109-9 (nidottu).
Pellinen, J. (2017). Talousjohtaminen (2 uud. painos). Helsinki : Alma Talent. ISBN 978-952-14-3009-1 (verkkoaineisto) ja ISBN 978-952-14-3007-7 (nidottu).
Puolamäki, E. (2007). Strateginen johdon laskentatoimi: kasvuyrityksen liiketoiminnan ohjausmenetelmät. Helsinki: Tietosanoma. ISBN 978-951-885-262-2 (nidottu).
Puolamäki, E. & Ruusunen, P. (2009). Strategiset investoinnit : johtaminen, prosessit ja talouden ohjaus (1. painos). Helsinki: Tietosanoma. ISBN 978-951-885-291-2 (nidottu).
Opetusmenetelmät
Webinaarit
Kirjallinen aineisto
Videomateriaali
Harjoitus- ja oppimistehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei liity tenttiä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus yhteensä 135h
Webinaarit 14h
Kirjallisuuteen ja videoihin perehtyminen 40h
Harjoitus- ja oppimistehtävät 81h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson arviointi perustuu itsenäisissä ja/tai pari-/ryhmätyönä seuraavien osasuoritusten kautta osoitettuun osaamiseen: harjoitus- ja oppimistehtävät (100%, 5 op).
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tiivistämäsi aihealueen teoria on olennaista aiheen/työroolin näkökulmasta, mutta se ei muodosta kokonaisuutta. Kuvailet ja erottelet keskeisiä käsitteitä. Hahmottelet kehittämisprojektin. Löydät ongelmaan osittaisen ratkaisun, mutta et kykene havainnollistamaan tuloksia. Käsittelet asioita luettelomaisesti ja referoiden. Oma ajattelusi puuttuu.
Tyydyttävä 2
Sovellat aihealueen teoriaa, mikä on rajattu aiheen/työroolin näkökulmasta. Olet valinnut ja määritellyt keskeiset käsitteet. Suunnittelet kehittämisprojektin. Löydät ongelmaan osittaisen ratkaisun. Havainnollistat tuloksia. Esimerkit osoittavat ymmärtämistäsi ja omaa ajatteluasi, mutta yhteydet teoriatiedon ja esimerkkien välillä ovat puutteellisia. Raportointisi noudattaa pääosin JAMK:n raportointiohjeistusta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Esittämäsi aihealueen teoria on olennainen ja rajattu. Osoitat kykyä seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja/tai tutkimustietoa. Osaat analysoida ja jäsentää teoriatietoa ja käsitteitä. Johdat tai suunnittelet tutkimus-, kehittämis- tai innovaatiohankkeen, jossa soveltaa uusia menetelmiä. Kehität organisaation toimintaa löytäen ratkaisuvaihtoehtoja. Teoria ja käytäntö kytkeytyvät toisiinsa oman ajattelusi kautta. Havainnollisessa raportissa on asioiden analysointiasi.
Kiitettävä 4
Tuotat aihealueen keskeisestä teoriasta kokonaisuuden, jota reflektoit kriittisesti. Osoitat kykyä seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Osaat suhteuttaa keskeisiä käsitteitä toisiinsa. Johdat tai suunnittelet tutkimus-, kehittämis- tai innovaatiohankkeen, jossa ratkaiset käytännön ongelman. Osoitat ja perustelet tulosten hyödynnettävyyden. Raporttisi on kirjoitettu johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Se sisältää reflektiotasi ja kritiikkiäsi.
.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Kykenet luomaan uutta tietoa. Osoitat kykyä seurata ja tulkita ammattialojen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Reflektoit aihetta yhteiskunnallisella tasolla. Osaat määritellä keskeiset alan erityisosaamiseen liittyvät käsitteet suhteessa toisiinsa. Johtaa tai suunnittelet tutkimus-, kehittämis- tai innovaatiohankkeen, jossa tuotat ja analysoit uutta tietoa sekä uudistat toimintatapoja monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä. Hyödynnät tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä ja osoitat luovaa ajattelua. Raportissasi on luotu uusia näkökulmia tai kokonaisuuksia yhdistelemällä asioita uudella tavalla. Tekstisi osoittaa kykyä kriittiseen ajatteluun sekä taitoon viestiä tuloksista.