Ohjauksen orientaatioista potkua asiakas- ja palveluohjaukseen (2op)
Toteutuksen tunnus: SZ00BS66-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
 - 28.08.2023 - 29.12.2023
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 2 op
 
- Lähiosuus
 - 0 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 2 op
 
- Toteutustapa
 - Verkko-opetus
 
- Yksikkö
 - Hyvinvointiyksikkö
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Opettajat
 - Anu Pelkonen
 
- Vastuuopettaja
 - Anu Pelkonen
 
- Ryhmät
 - 
                        ZJA23SSAvoin AMK, sote
 
- Opintojakso
 - SZ00BS66
 
Toteutukselle Ohjauksen orientaatioista potkua asiakas- ja palveluohjaukseen SZ00BS66-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
                    
Sisällön jaksotus
---
                    
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi olet omaksunut 
- perustiedot ohjauksen orientaatioista, erilaisista ohjaustyyleistä ja case management-ohjausprosessista. 
- tunnistat ohjausvuorovaikutustilanteisiin liittyviä tekijöitä ja niiden merkityksen ohjauksen vaikuttavuudelle
- tunnet ohjaustyön teoreettista perustaa ja ohjausprosessin eri vaiheita ja osaat suhteuttaa oman roolisi ohjaajana osaksi asiakkaan prosessia
- tiedät erilaisia ohjauksen käytäntöjä sosiaali- ja terveydenhuollon työssä
                    
Toteutustavat
Itsenäinen verkko-opiskelu
                    
Sisältö
- Ohjauksen orientaatiot: ohjauksen monitieteinen perusta ja ohjaustilannetta ohjaavat toimintalinjat
- Ohjaustyylit: hyväksyvä, jäsentävä, katalysoiva ja konfrontoiva ohjaustyyli ja niiden soveltaminen asiakasohjaus- ja palveluohjustyössä
- Case management: case management -toimintamalli asiakas- ja palveluohjausprosessin lähtökohtana
                    
Aika ja paikka
Non stop
                    
Oppimateriaalit
Moodle- oppimisympäristön materiaalit. 
Pakarinen, Eine (2019) Maahanmuuttajien ohjaus työvoimahallinnossa ja aikuiskoulutuksessa - kohti interkulttuurista ohjausta. Janus Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti, 27(2). Sivut 194-201. https://journal.fi/janus/article/view/75825/41905 
Pikkarainen, Aila, Hökkä, Päivi, Vähäsantanen, Paloniemi, Susanna & Eteläpelto, Anneli (2019) Ikääntyneet aikuiset kuntoutustyöntekijöiden puheessa. Työn kohteesta osallistuvaksi aikuiseksi? Aikuiskasvatus 3/2019. Sivut 194-207. https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/85709/44664 
Punna, Mari, Malinen, Kaisa, Sevón Eija, Sihvonen Sanna (2017). Kannattaako asiakkaan toimijuuden ja itseohjautuvuuden vahvistaminen? Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 2017/54. Sivut 155-158. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/67589/kannattaako%20asiakkaan%20toimijuuden.pdf?sequence=1&isAllowed=y 
Vehviläinen, Sanna (2020). Ohjauksen orientaatiot ja dilemmat. Teoksessa Salo, Olli-Pekka (toim.) Teoriaa ja työkaluja ohjatun harjoittelun kehittämiseen. Tampere: eNorssi. Sivut 2-19. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/vehvilainen-2020_ohjauksen-orientaatiot-ja-dilemmat.pdf 
                    
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
---
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti non stop
Harjoitustehtäviä voi uusia niin monta kertaa, kuin haluaa. Tentin suorittamiseksi on kolme yrityskertaa.
                    
Kansainvälisyys
---
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
---
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen opiskelu, Aineistoon perehtyminen, harjoitustehtävät ja online tentti 54h
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Lopputentti on 80% oikein suoritettu
                    
Esitietovaatimukset
---
                    
Lisätiedot
Moodle -oppimisympäristön automatiikka arvioi ja hyväksyy harjoitustehtävät ja online tentin