Osaamisen johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BD74-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 24.08.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 19.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Maija Haaranen
Ryhmät
-
HTL22SIYLiiketalouden tutkinto-ohjelma (AMK)
-
HTLJOHUudistuva johtaminen, liiketalous
- 28.11.2023 19:00 - 20:15, Osaamisen johtaminen HL00BD74-3010
- 05.12.2023 19:00 - 20:15, Osaamisen johtaminen HL00BD74-3010
Objectives
Opintojakson tarkoitus
Osaamisen johtaminen on organisaatioiden menestymisen edellytys osana liiketoimintastrategiaa. Se on moniulotteinen kokonaisuus, joka ulottuu kaikille organisaatiotasoille ja on sen vuoksi johdon, esimiesten ja HR-ammattilaisten perusosaamista. Osaamisen johtamisen tehtävänä on edistää organisaation tavoitteiden täyttymistä henkilöstön osaamista hyödyntämällä, vaalimalla ja kehittämällä. Osaamisen johtamisen taidot takaavat organisaation osaamispääoman vaalimisen ja kehittämisen tulevaisuuden kilpailukentässä.
Opintojakson osaamiset
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Liiketoimintaosaaminen
Opintojakson osaamistavoite
Ymmärrät osaamisen johtamisen yhteyden strategiaan, työelämän muutossuuntiin, tulevaisuuden osaamisvaatimuksiin ja organisaation tuloksellisuuteen. Ymmärrät ketterän oppimisen merkityksen. Tunnistat osaamisen eri ulottuvuudet. Tunnistat organisaation osaamiskartoituksen, osaamisvajeet ja kehittämissuunnitelman. Tunnistat osaamisen kehittämisen menetelmiä. Ymmärrät kehityskeskustelukäytännön merkityksen osaamisen johtamisessa.
Content
Strategialähtöinen osaamistarkastelu ja työelämän muutossuunnat
Yksilön osaamisen tunnistaminen, tiedot, taidot, asenteet, motivaatio ja verkostot osana ammatillista osaamista
Tulevaisuuden osaamisvaatimukset
Oppimisen ja osaamisen yhteys
Ketterä oppiminen
Hiljainen tieto, osaamisen jakaminen
Osaamisen kartoittaminen, osaamisvajeiden tunnistaminen, osaamisen arviointi, kehittämissuunnitelma ja -menetelmät
Kehityskeskustelut osana osaamisen johtamista
Työkalut
Opintojakso antaa työkaluja osaamisen johtamisen hallintaan, osaamisen määrittelyyn, tunnistamiseen ja tavoitteelliseen kehittämiseen.
Time and location
Opintojakso toteutetaan 100% verkossa.
Opintojaksoon sisältyy webinaareja ja ryhmätyöesityksiä.
Learning materials and recommended literature
Otala, Leenamaija & Meklin, Soili. 2021. Ketterä oppiminen 2 – strategiasta käytäntöön. Kauppakamari. Saatavana myös e-kirjana JAMK:n kirjastosta.
luku 1: Oppiminen kilpailutekijänä (osaamisen uudistamisessa)
luku 2: Osaamis- ja oppimisstrategia
luku 5: Millainen työpaikka on hyvä oppimispaikka (oppiva organisaatio 3.0)
luku 6: Miten työpaikasta kehitetään hyvä oppimispaikka?
luku 7: Oppiva organisaatio 3.0. johtaminen ja kulttuuri
Viitala, Riitta. 2014. Henkilöstöjohtaminen. Strateginen kilpailutekijä. Edita Publishing Oy. 4. painos. Saatavana myös e-kirjana JAMK:n kirjastosta.
luku 5: Osaamisen kehittäminen (käsitteet, kartoitus, johtaminen, keinot)
Viitala, Riitta. 2021. Henkilöstöjohtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Edita Publishing Oy. Saatavana myös e-kirjana JAMK:n kirjastosta.
luku 3.6: Osaamisen kehittäminen (prosessi, kehityskeskustelu, keinot)
Koskinen, Keijo. 2006. Johda yrityksesi osaamista – näkökulmia pk-yrityksille. Turku: Turun kauppakorkeakoulu, Yritystoiminnan tutkimus- ja koulutuskeskus.
luku 2: Osaamisen haaste
luku 4.3. Osaamisen johtajat (yrityscaset)
luku 5: Työkaluja osaamisen johtamiseen
http://docplayer.fi/799824-Johda-yrityksesi-osaamista-nakokulmia-pk-yrityksille.html
Työelämä 2020 -hanke. Osaamisen johtaminen
https://docplayer.fi/17813941-Osaamisen-johtaminen.html
Valpola, Anneli. 2013. Onnistu kehityskeskustelussa. Talentum. Saatavana myös e-kirjana JAMK:n kirjastosta.
Viitala, Riitta. Johda Osaamista. Luentosarja 7/7 Youtubessa. Fountain Park.
https://www.youtube.com/watch?v=6DY-fXSjNWY
Sekä mahdollinen muu relevantti oppimateriaali teemakohtaisesti (opettajan nimeämä).
TOP 10 tulevaisuuden työelämätaidot 2025
LinkedIn artikkeli Maailman tulevaisuusfoorumin (WEF) raportista koskien tulevaisuuden työelämätaitoja ja kauan niiden oppiminen kestää.
The Future of Jobs Report 2020
https://www.weforum.org/agenda/2020/10/top-10-work-skills-of-tomorrow-how-long-it-takes-to-learn-them/
Maailman talousfoorumin (World Economic Forum) tärkeimmät havainnot sekä raportti tulevaisuuden työstä ja työelämätaidoista.
https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020/digest
Osaaminen 2035
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/osaaminen_2035.pdf
Opetushallituksen raportti tulevaisuuden osaamisrakenteesta geneeristen osaamisten, yleisten työelämäosaamisten ja kansalaisen digiosaamisten kannalta.
Teaching methods
Opintojaksolla opetus etenee teemoittain.
Vuorovaikutteinen alustus teemoihin ja oppimistehtäviin.
Itsenäinen opiskelu ryhmätehtävien taustalle.
Yhteistoiminnalliset ryhmäkeskustelut ja vertaisoppiminen webinaareissa.
Lopputehtävä caseorganisaation hankinnasta ja organisaation osaamisesta.
Ryhmäreflektio kehityskeskusteluna.
Lopputehtävän voi toteuttaa yksilö-, -pari tai ryhmätyönä.
Opintojakson aikana saa ohjausta seuraavasti:
Ohjausta ryhmäprojektissa opettajalta ja vertaisilta.
Palaute case -projektista.
Opintojakson arvosana muodostuu ryhmäprojektin perusteella.
Practical training and working life connections
Opintojakson lopputehtävä on mahdollista laatia omalle työnantajaorganisaatiolle.
Exam dates and retake possibilities
Teemakohtaiset oppimistehtävät tehdään ja palautetaan opintojakson aikana.
Ryhmätehtäviin osallistutaan opintojakson aikataulussa.
Lopputehtävän esitykset opintojakson aikataulussa.
Lopputehtävän palautus on joulukuussa 2023, tarkka ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.
Alternative completion methods
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen).
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen.
Opinnollistaminen.
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Student workload
Valmistautuminen webinaareihin teemakohtaisin oppimistehtävin 30 h
Vuorovaikutteiset webinaarit 12*2 h = 24 h
Työelämäcase -projekti ja sen presentaatio 70 h
Kehityskeskustelutehtävä 11 h
Further information for students
Avoin amk 3
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Välttävä 1
Ymmärrät osaamisen johtamisen yhteyden strategiaan, työelämän muutossuuntiin, tulevaisuuden osaamisvaatimuksiin ja organisaation tuloksellisuuteen. Ymmärrät ketterän oppimisen merkityksen. Tunnistat osaamisen eri ulottuvuudet. Tunnistat organisaation osaamiskartoituksen, osaamisvajeet ja kehittämissuunnitelman. Tunnistat osaamisen kehittämisen menetelmiä. Ymmärrät kehityskeskustelukäytännön merkityksen osaamisen johtamisessa. Raportointisi on jäsentymätöntä ja puutteellista. Vuorovaikutus ryhmässä vaatii kehittymistä. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.
Tyydyttävä 2
Osaat selittää osaamisen johtamisen yhteyden strategiaan, työelämän muutossuuntiin, tulevaisuuden osaamisvaatimuksiin ja organisaation tuloksellisuuteen. Osaat selittää ketterän oppimisen periaatteet. Tunnistat osaamisen eri ulottuvuudet. Osaat esitelllä organisaation osaamiskartoituksen ja osaamisvajeanalyysin periaatteen sekä kertoa kehittämissuunnitelman. Osaat soveltaa osaamisen kehittämisen menetelmiä. Osaat selittää kehityskeskustelukäytännön merkityksen osaamisen johtamisessa. Osaat soveltaa osaamisen johtamiseen liittyviä järjestelmiä. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää vähäisiä puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta. Vuorovaikutus ryhmässä vaatii kehittymistä. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.
Evaluation criteria, good (3-4)
Hyvä 3
Osaat analysoida osaamisen johtamisen yhteyttä strategiaan, työelämän muutossuuntiin, tulevaisuuden osaamisvaatimuksiin ja organisaation tuloksellisuuteen. Osaat analysoida ketterän oppimisen periaatteita. Osaat nimeta osaamisen eri ulottuvuudet. Osaat organisoida organisaation osaamiskartoituksen, selittää osaamisvajeet ja organisoida kehittämissuunnitelman. Osaat vertailla ja priorisoida osaamisen kehittämisen menetelmiä. Osaat analysoida kehityskeskustelukäytännön merkitystä osaamisen johtamisessa. Raportointisi on johdonmukaista, perusteltua ja raportointiohjeistuksen mukaista, mutta sisältää satunnaisia virheitä. Osaat kehittää ja ohjata sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta ja ilmapiiriä. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.
Kiitettävä 4
Osaat arvioida osaamisen johtamisen yhteyttä strategiaan, työelämän muutossuuntiin, tulevaisuuden osaamisvaatimuksiin ja organisaation tuloksellisuuteen. Osaat perustella ketterän oppimisen merkityksen. Osaat arvioida osaamisen eri ulottuvuudet. Osaat suunnitella ja organisoida organisaation osaamiskartoituksen, tunnistaa osaamisvajeet ja organisoida kehittämissuunnitelman. Osaat arvioida erilaisia osaamisen kehittämisen menetelmiä. Osaat perustella kehityskeskustelukäytännön merkityksen osaamisen johtamisessa. Raportointisi on johdonmukaista, analyyttista ja sujuvaa sekä noudattaa raportointiohjeistusta. Osaat kehittää ja ohjata sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta ja ilmapiiriä. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.
Evaluation criteria, excellent (5)
Erinomainen 5
Osaat tuottaa uusia näkökulmia osaamisen johtamisen yhteydestä strategiaan, työelämän muutossuuntiin, tulevaisuuden osaamisvaatimuksiin ja organisaation tuloksellisuuteen. Osaat vakuuttaa ketterän oppimisen merkityksen. Osaat nimetä osaamisen eri ulottuvuudet. Osaat suunnitella ja organisoida organisaation osaamiskartoituksen, analysoida osaamisvajeet ja organisoida kehittämissuunnitelman. Osaat kehittää osaamisen kehittämisen menetelmiä. Osaat vakuuttaa kehityskeskustelukäytännön merkityksen osaamisen johtamisessa. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja kriittistä sekä noudattaa raportointiohjeistusta. Osaat kehittää ja ohjata sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta ja ilmapiiriä. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.
Prerequisites
Johtamisen keskeisten käsitteiden ja teorioiden tunteminen.