Siirry suoraan sisältöön

Digiosaajana sosiaali- ja terveysalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: YSZY0510-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.03.2025

Ajoitus

21.04.2025 - 31.08.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
  • Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK

Opettaja

  • Emilia Lahdenperä

Vastuuopettaja

Emilia Lahdenperä

Ryhmät

  • ZJA25KSY
    Avoin AMK, sote, YAMK
  • 02.05.2025 12:00 - 15:00, Digiosaajana sosiaali- ja terveysalalla YSZY0510-3008
  • 09.05.2025 12:00 - 15:00, Digiosaajana sosiaali- ja terveysalalla YSZY0510-3008
  • 16.05.2025 12:00 - 15:00, Digiosaajana sosiaali- ja terveysalalla YSZY0510-3008
  • 23.05.2025 12:00 - 15:00, Digiosaajana sosiaali- ja terveysalalla YSZY0510-3008

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on lisätä tietoa ja asiantuntijuuutta digitaalisuudesta sosiaali- ja terveysalalla.

Opintojakson jälkeen tunnistat digitalisaation vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla asiantuntijuusalueellasi. Saat valmiuksia hyödyntää digitaalisia menetelmiä, sekä pohtia kriittisesti ja avoimesti digitaalisten menetelmien käyttöä sosiaali- ja terveysalalla.

Sisältö

– Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatio ja siihen liittyvät ajankohtaiset ilmiöt
– Digitaaliset menetelmät ja niiden käyttöön liittyvät asenteet sekä osaaminen
– Kyberturvallisuus, tietoturva ja tietosuoja sosiaali- ja terveysalan digitaalisissa palveluissa

Aika ja paikka

Kaikki opintojakson tapaamiset toteutuvat etänä. Webinaareihin osallistuminen on vapaaehtoista, ja niistä tulee tallenteet.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hujala, A. & Taskinen, H. (toim.). 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala.
Häyrinen, K. 2018. Social and health care meets digitalization – challenges and possibilities. FinJeHew, 10(2–3), 186-188.
Sosiaali- ja terveysministeriö. 2016. Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. Saatavilla: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3782-6.
Sihvo, P. & Koski, A. 2020. Eettinen toimintamalli - Osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön
+ muu opintojaksolla ilmoitettu ajankohtainen aineisto

Opetusmenetelmät

Neljä webinaaria (sisältää luentoja ja työpajatyöskentelyä)
Itsenäinen opiskelu
Pienryhmäopiskelu
Portfoliotyöskentely

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Webinaareihin osallistuminen toivottavaa, mutta vapaaehtoista. Webinaarit tallennetaan. Poissaolon korvaaminen: Opiskelija käsittelee webinaarin teemoja perusteellisesti oppimisportfoliossaan katsottuaan tallenteen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 4 kpl 3x45 min ja niihin valmistautuminen 1 op
Itsenäinen ja vertaisryhmässä opiskelu, portfoliotyöskentely 4 op

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä
Webinaarit
Vertaisryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Portfoliotyöskentely

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk: 10 paikkaa
Edufutura: 10 paikkaa
CampusOnline. 20 paikkaa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyssä suorituksessa osoitat hallitsevasi digitalisaatioon liittyvät keskeiset käsitteet. Tunnistat digitalisaation vaikutukset ja mahdollisuudet omalla asiantuntijuusalueellasi ja kykenet reflektoimaan niitä tutkittuun tietoon perustuen ja monipuolisesti. Osoitat kirjallisessa tehtävässä pohdintaa digitaalisten menetelmien käytöstä ja kykenet kriittisesti arvioimaan menetelmien käyttöönottoa sosiaali- ja terveysalalla.