Hakukonemarkkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BD45-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 24.08.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 19.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Nina Viertorinne
Ryhmät
-
HTL21S1Liiketalouden tutkinto-ohjelma (AMK)
-
ZJA23SHAvoin amk, lita
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Yritykset tarvitsevat liikennettä verkkosivuilleen ja näkyvyyttä hakukoneissa. Tuloksellisuus hakukoneissa edellyttää digitaalisen markkinoinnin säännöllistä ja jatkuvaa työtä. Opintojakson tarkoituksena on antaa valmiuksia hakukoneoptimoinnin ja hakukonemainonnan toteuttamiseen.
Opintojakson osaamiset
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Opintojakson tavoitteet
Tällä opintojaksolla perehdyt hakukoneissa tapahtuvaan markkinointiin ja näkyvyydenhallintaan. Tunnet hakukonemarkkinoinnin keskeiset käsitteet ja ymmärrät niiden sisällöt. Ymmärrät hakukonemarkkinoinnin merkityksen osana asiakkaan ostoprosessia ja roolin digitaalisessa markkinoinnissa. Osaat suunnitella ja toteuttaa hakukonemarkkinointia yrityksen tunnettuuden kasvattamiseksi ja myynnin lisäämiseksi. Osaat mitata ja arvioida hakukonemarkkinoinnin tuloksia.
Sisältö
Hakukonemarkkinoinnin käsitteet, teoriat ja menetelmät Hakusana/avainsanakartoitus Sisältöstrategia; hakukone ja sosiaalinen media Google-ads mainoskampanja
Analyysimenetelmät; hakukoneptimointi, hakusanamainonta Raportointi asiakkaalle
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Shah, M. Shah, H. More, A. 2021. Search Engine Optimization: Google & Other Platforms. International Research Journal of Innovations in Engineering and Technology; Dharmapuri Vol. 5, Iss. 12.
Google Skillshop: Google Ads Search Certification Course: https://skillshop.exceedlms.com/student/path/18128-google-ads-search-certification
Google Search Central: Search Engine Optimization (SEO) Starter Guide
https://developers.google.com/search/docs/beginner/seo-starter-guide
SEMRush Competitive Analysis and Keyword Research Course
https://www.semrush.com/academy/courses/competitive-analysis-and-keyword-research-course
Search Engine Journal: opettajan osoittamat artikkelit.
Opetusmenetelmät
Opintojakso etenee teemoittain. Teemat sisältävät seuraavia oppimisprosessia tukevia vaiheita:
1. Teemaan liittyvä asiantuntijaluento ja luentoharjoituksia
2. Opintojaksoon liittyvä yritysvierailija (vierailijat vaihtuvat lukukausittain)
3. Teemaan liittyviä itsenäisiä ja ryhmän oppimistehtäviä koko opintojakson ajan
4. Sertifikaatit: itsenäinen opiskelu ja sertifikaattikoe
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijaluennot
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä, opintojakson arviointi perustuu yksilötehtäviin sekä ryhmätyöhön. Opintojakson yksilötehtävinä ovat mm. Google Ads Search Certification ja SEMrush Competitive Analysis and Keyword Research Test.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot ja ryhmätyön ohjaus 18 h, yksilötehtävät 55 h, ryhmätyö 65 h.
Sisällön jaksotus
Hakukonemarkkinoinnin käsitteet, teoriat ja menetelmät
Hakusana/avainsanakartoitus
Sisältöstrategia
Google-ads mainoskampanja
Analyysimenetelmät; hakukoneptimointi, hakusanamainonta
Raportointi
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 5
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Ymmärrät hakukonemarkkinoinnin keskeisiä käsitteitä ja teoriaa sekä menetelmiä ja kuvaat toteutusta näiden avulla. Käsittelet aihetta eri näkökulmista. Tulkitset tuloksia ja esität kehittämisehdotuksia. Toimit tutuissa ongelmanratkaisutilanteissa annetun ohjeen mukaan itsenäisesti. Tunnistat vuorovaikutustaitosi ja osaat toimia ryhmässä tavoitteellisesti. Tuot esille näkökulmasi ja perustelet sen. Otat vastuuta omasta työstäsi. Arvioit omaa hakukonemarkkinoinnin osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi jossain määrin. Raportoit työtä kuvailevasti, mutta osin epäloogisesti ja vajavaisesti. Tekstisi on epäjohdonmukaista ja siinä esiintyy joitakin kielioppi- ja tyylivirheitä. Noudatat vain osittain Jamkin raportointiohjeistusta.
Tyydyttävä 2
Sovellat hakukonemarkkinoinnin teoriaa ja keskeisiä käsitteitä sekä menetelmää, joita hyödynnät ratkaisun perusteluissa. Esität tulokseen perustuen soveltuvan ratkaisuehdotuksen. Osaat käytännön taidot, joilla selviät tutuissa tilanteissa. Osaat tehdä yhteistyötä vastuullisesti ongelmanratkaisutilanteissa. Sovellat vuorovaikutustaitojasi eri tilanteissa ja kehität niitä. Otat vastuuta vertaisen työstä. Arvioit omaa hakukonemarkkinoinnin osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi jossain määrin. Raportoit työtä kuvailevasti, mutta osin epäloogisesti ja vajavaisesti. Tekstisi on epäjohdonmukaista ja siinä esiintyy joitakin kielioppi- ja tyylivirheitä. Noudatat vain osittain Jamkin raportointiohjeistusta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Analysoit ja luokittelet ratkaisuissasi hakukonemarkkinoinnin keskeisiä teorioita ja käsitteitä. Osaat yhdistää useita eri tietoja ja taitoja sekä menetelmiä toisiinsa, kun ratkaiset ongelmatilannetta. Analysoit ja vertailet tuloksia ja esität niiden perusteella soveltuvan ratkaisuehdotuksen. Hallitset käytännön taidot, joita tarvitset itsenäisen työn tekemisessä. Osoitat kykenevänsä ratkaisemaan alan ongelmia. Osaat organisoida ryhmän toimintaa ja otat vastuuta sen tehtävistä. Osaat argumentoida näkökulmaasi vuorovaikutustilanteissa. Analysoit omaa hakukonemarkkinoinnin osaamistasi ja kehittämiskohteitasi perustellen. Raportoit johdonmukaisesti, kuvailevasti ja perustellen. Tekstisäsi on oikea rakenne, mutta siinä esiintyy ajoittain kielioppi- tai tyylivirheitä. Noudatat Jamkin raportointiohjeistusta.
Kiitettävä 4
Arvioit, analysoit ja yhdistät ratkaisuissasi hakukonemarkkinoinnin keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä. Arvioit lopputulosta ja siihen johtanutta prosessia johdonmukaisesti ja perustellusti tavoitteisiin nojatuen. Osoitat kykyä erottaa olennaiset asiat ja tehdä perusteltu arvio ja ratkaisu kokonaistilanteesta alan monimutkaisessa ongelmassa. Esität soveltuvat johtopäätökset ja kehittämisen toimenpiteet. Hallitset käytännön taidot, joissa sovellat tietoa. Osaat organisoida yhteisön toimintaa ja ottaa vastuuta tehtävistä sekä ongelmanratkaisutilanteista tavoitteellisesti. Keskustelet vastavuoroisesti, jossa tavoitteena yhteisymmärrys ja osapuolten yhteistyön vahvistaminen. Otat vastuuta henkilöiden ja ryhmän kehittymisestä. Arvioit reflektoiden omaa osaamistasi eri osa-alueissa ja osoitat hakukonemarkkinoinnin osaamisen kehittymisesi. Raportoit loogisesti, analyyttisesti ja ammattimaisesti. Tekstisi rakenne on hyvä ja teksti on sujuvaa ja pääosin virheetöntä asiatekstiä. Noudatat Jamkin raportointiohjeistusta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Arvioit kriittisesti ja hyödynnät ratkaisuissa ja ehdotuksissa relevantteja hakukonemarkkinoinnin teorioita, käsitteitä, tutkimusta, menetelmiä ja periaatteita. Määrittelet ja tulkitset keskeiset alaan ja kehittämiseen sisältyvät käsitteet ja teoriat ajankohtaiseen tietoon ja/tai tutkimuskirjallisuuteen perustuen. Osaat tuottaa uusia näkökulmia ja tehdä yleistyksiä. Arvioit, analysoit ja vertailet perustellusti prosessia, lopputulosta ja ehdotuksia, joilla on yhteys asetettuihin tavoitteisiin sekä kriteereihin. Hallitset käytännön taidot, joilla kehität toimintaa. Johdat tavoitteellisesti ottaen vastuuta tehtävistä tai projekteista monimutkaisissa ongelmanratkaisutilanteissa. Työskentelet yhteistyössä ja tuotat uusia tai luovia ratkaisuja ennakoiden toimintaympäristön muutoksia. Otat vastuuta ryhmän tai yhteisön kehittymisestä. Keskustelet vastavuoroisesti ja kyseenalaistaen kehittäen ryhmän myönteistä vuorovaikutusta. Reflektoit ja kehität hakukonemarkkinoinnin osaamistasi perustellen kriittisesti, kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti. Raportoit vakuuttavasti esittäin loogisen ja selkeän kokonaisuuden. Osoitat kykyä kriittiseen ajatteluun ja tekstisi on argumentoivaa, oivaltavaa ja lähes virheetöntä. Noudatat Jamkin raportointiohjeistusta.
Esitietovaatimukset
Markkinoinnin perusteet
Lisätiedot
Opintojakson osasuorituksena Google Ads Search Certification ja SEMrush Competitive Analysis and Keyword Research Test.