Skip to main content

Opettaminen ammattina (5 op)

Toteutuksen tunnus: KP00BA75-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 04.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 15.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Suomalainen musiikkikampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Musiikkipedagogi (AMK)

Opettaja

  • Mika Loponen

Ryhmät

  • KPD23S1
    Musiikkipedagogi (AMK)
  • 22.01.2024 09:00 - 15:00, Opettaminen ammattina KP00BA75-3004
  • 05.02.2024 09:00 - 15:00, Opettaminen ammattina KP00BA75-3004
  • 19.02.2024 09:00 - 15:00, Opettaminen ammattina KP00BA75-3004
  • 18.03.2024 09:00 - 15:00, Opettaminen ammattina KP00BA75-3004
  • 15.04.2024 09:00 - 15:00, Opettaminen ammattina KP00BA75-3004

Objectives

Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoitus on, että saat yleiskuvan opettajan työstä ja alat rakentaa tietoisesti omaa ammatti-identiteettiäsi musiikkipedagogina. Pääset tällä opintojaksolla lähdeaineistojen ja yhteisten pohdintojen avulla luomaan käsitystäsi musiikkipedagogin työn tulevaisuudesta. Opintojakson tarkoituksena on myös perehdyttää sinua pedagogisten opintojesi opiskelutapoihin ja digitaalisiin oppimisympäristöihin.

Opintojakson osaamiset:
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Eettinen osaaminen
Pedagoginen osaaminen
Digipedagoginen osaaminen
Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen

Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että osaat tarkastella opettajan työtä ja sen tulevaisuutta laaja-alaisesti erityisesti musiikkialalla. Kykenet rakentamaan oman perustellun ja tietoisen käsityksesi opettajan ammatista ja ammatti-identiteetistä sekä ymmärrät opettajan ammatin eettisen ja yrittäjämäisen luonteen. Tavoitteena on, että osaat seurata oman opetusalasi sisällöllistä ja pedagogista keskustelua sekä kehittämistyötä. Osaat käyttää digitaalisia oppimisympäristöjä sekä opiskelijana että opettajana.

Content

Pedagoginen ajattelu ja opettajan ammatillinen kasvu
Opettajan työtä ohjaavat arvot ja eettiset periaatteet
Opettajan ammatti-identiteetti
Opettajan työtä ohjaavat säädökset ja normit
Opettaja ja yrittäjyys
Tulevaisuuden opettajan osaaminen
Verkko-oppimisympäristöt ja –alustat

Time and location

Maanantaisin kello 9.00-15.00;
22.1., 5.2., 19.2., 18.3. ja 15.4.
Opetustila: Rajakadun kampus, tarkemmat tilatiedot Moodlessa

Teaching methods

Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoitus on, että saat yleiskuvan opettajan työstä ja alat rakentaa tietoisesti omaa ammatti-identiteettiäsi musiikkipedagogina. Pääset tällä opintojaksolla lähdeaineistojen ja yhteisten pohdintojen avulla luomaan käsitystäsi musiikkipedagogin työn tulevaisuudesta. Opintojakson tarkoituksena on myös perehdyttää sinua pedagogisten opintojesi opiskelutapoihin ja digitaalisiin oppimisympäristöihin.

Opintojakson osaamiset:
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Eettinen osaaminen
Pedagoginen osaaminen
Digipedagoginen osaaminen
Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen

Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että osaat tarkastella opettajan työtä ja sen tulevaisuutta laaja-alaisesti erityisesti musiikkialalla. Kykenet rakentamaan oman perustellun ja tietoisen käsityksesi opettajan ammatista ja ammatti-identiteetistä sekä ymmärrät opettajan ammatin eettisen ja yrittäjämäisen luonteen. Tavoitteena on, että osaat seurata oman opetusalasi sisällöllistä ja pedagogista keskustelua sekä kehittämistyötä. Osaat käyttää digitaalisia oppimisympäristöjä sekä opiskelijana että opettajana.

Sisältö
Pedagoginen ajattelu ja opettajan ammatillinen kasvu
Opettajan työtä ohjaavat arvot ja eettiset periaatteet
Opettajan ammatti-identiteetti
Opettajan työtä ohjaavat säädökset ja normit
Opettaja ja yrittäjyys
Tulevaisuuden opettajan osaaminen
Verkko-oppimisympäristöt ja –alustat

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Evaluation criteria, pass/failed

Opiskelija osaa etsiä ja tulkita opettajan työtä käsittelevää tutkimuskirjallisuutta ja kokemustietoa ammatti-identiteettinsä tueksi.

Opiskelija tietää erilaisia skenaarioita musiikkipedagogin työn tulevaisuudesta.

Opiskelija kykenee myönteiseen vuorovaikutukseen yhteistyökumppaneiden kanssa.

Opiskelija hyödyntää digitaalisia oppimisympäristöjä oppimisensa tukena.

Opiskelija hahmottaa tulevaisuuden uusien teknologioiden sallimia mahdollisuuksia musiikkipedagogin työssä.