Digitaalinen ohjaustyö kuntoutus- ja sosiaalialalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: SZXX2022-3016
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
30.10.2023 - 19.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Sanna Harjula
- Liisa Mattila
- Minna Eriksen
Vastuuopettaja
Liisa Mattila
Ryhmät
-
SKO22SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson kuvaus:
Digitaalisuuden myötä kuntoutuksen toimintaympäristöt ovat muuttuneet ja tulevat muuttumaan tulevina vuosina. Tämä muutos haastaa sekä kuntoutuksen ammattilaisten että kuntoutujien osaamisen siitä, miten toimitaan turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä ja yhteisöissä.
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen osaat määritellä sosiaaliset digitaaliset verkostot asiakastyössä ja oman ammattialasi näkökulmasta sekä hyödyntää digitaalisen verkostotyön ympäristöjä ja työmenetelmiä työssäsi. Tiedät, kuinka voit arvioida ja edistää kuntoutujan taitoja ja tietoja toimia turvallisesti erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä. Tiedät kuinka ohjata kuntoutujaa toimimaan erilaisissa digitaalisissa palveluissa.
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan keskeisiin kuntoutus- ja sosiaalialan digitaalisiin toimintaympäristöihin ja palveluihin ja näiden muodostamiin verkostoihin. Opintojaksolla perehdytään kybermaailman turvallisuuteen ja opitaan, miten tietoturvaan ja kyberturvaan liittyviä asioita tulee huomioida sekä omassa toiminnassa että kuntoutujaa ohjatessa, eettisyys huomioiden. Digitaalisten palveluiden yhteydessä opitaan myös, miten saavutettavuutta ja käytettävyyttä voidaan arvioida pohdittaessa kuntoutujan tarpeisiin ja käyttökokemuksiin parhaiten soveltuvien ratkaisuiden käyttöönottoa.
Digitaalisissa ympäristöissä toimiviin vertaisalustoihin tutustutaan opintojakson aikana ja tarkastellaan ammattilaisen roolia kuntoutujan ohjaamisessa vertaistyöskentelyyn verkkoympäristössä. Opintojaksolla perehdytään digisyrjäytymiseen ilmiönä sekä tunnistetaan keinoja digisyrjäytymisen ennaltaehkäisyyn. Opintojaksolla tarkastellaan tekijöitä, jotka vaikuttavat asiakkaan mahdollisuuksiin ja edellytyksiin osallistua digitaalisesti toteutettuun palveluun tai ohjaustilanteeseen.
Aika ja paikka
Webinaarit Zoom sovellusta käyttäen.
Yksi webinaarin osalta on mahdollisuus osallistua lähiopetukseen Jamk RehaLab issa osoitteessa Piippukatu 2, Jyväskylä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalina on ajankohtainen Digitaalista ohjaustyötä kuntoutus- ja sosiaalialalla käsittelevä kirjallisuus.
Materiaalit ovat saatavilla opintojakson Moodle oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu verkko-opiskeluna, joka sisältää ryhmän yhteisiä webinaareja, itsenäistä ja ryhmän yhteisten oppimis- ja harjoitustehtävien työstämistä sekä verkkomateriaaleihin tutustumista.
Opintojakson suoritus muodostuu webinaareihin osallistumisesta, itsenäisten oppimistehtävien tekemisestä sekä vertaisarvioitavien harjoitustehtävien suorittamisesta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Hajroitustehtävään kuuluva ohjaustilanne on mahdollista toteuttaa osana työtä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Harjoitustehtävään kuuluvan ohjaustilanteen voi toteuttaa omassa asiakastilanteessa, vaihtoehtona toteutuksen viimeiselle webinaarille.
Digitaalisen ohajustyön ja kuntoutuksen menetelmiin tutustumiselle Jamk RehaLabissa on vaihtoehtona itsenäinen tehtävä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työmäärän ajatellaan jakaantuvan seuraavasti:
Opintojakso sisältää aikaan sidottuja webinaareja 14 tuntia.
Jamk Rehalabiin tarjotaan mahdollisuus tutustumiseen myös paikan päällä noin 2 tunnin ajan.
Varaa aikaa Itsenäiseen materiaaliin perehtymiseen ja valmistautumistehtäviin noin 50 tuntia.
Oppimispäiväkirjan ja tiivistelmän laatimiseen on käytettävissä aikaa noin 20 tuntia.
Oppimis- ja harjoitustehtävien tekemiseen ja vertaisarviointiin on käytettävissä noin 50 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista ja läsnäoloa webinaareissa. Aiheeseen perehtyminen ja osaaminen on mahdollista osoittaa korvaavalla tehtävällä enintään RehaLab kerran ja kahden muun webinaarin osalta.
Opintojakson aikana reflektoit omaa oppimistasi oppimispäiväkirjan avulla. Opintojakson päätteeksi laadit päiväkirjastasi tiivistelmän ja arvioit, miten hyvin olet saavuttanut opintojakson tavoitteet. Oppimispäiväkirjan tiivistelmä huomioidaan arviointipäätöksessä.
Harjoitustehtävä ja vertaisarviointi arvioidaan erillisten arviointikriteerien mukaisesti asteikolla hyväksytty-hylätty.
Avoin amk: 5 paikkaa
Campusonline: 5 paikkaa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ARVIOINTI: HYVÄKSYTTY
Opiskelija tunnistaa yhteiskunnallisen digitalisaation sekä digitaaliset palvelut ja toimintaympäristöt osaksi omaa ammatillista toimintaa. Hän osaa nimetä ja jäsentää keskeisiä kuntoutus- ja sosiaalialan digitaalisia toimintaympäristöjä, palveluja ja näiden muodostamia verkostoja.
Opiskelija tietää kyberturvallisuuden käsitteenä ja osaa nimetä kuntoutus- ja sosiaalialan keskeisiä kyberturvallisuutta vaarantavia tekijöitä. Hän osaa myös selittää kyber- ja tietoturvaan liittyviä asioita, jotka tulee huomioida sekä omassa toiminnassa että kuntoutujaa ohjatessa. Hän tunnistaa digitaalisen ohjaustyön eettisyyteen liittyviä kysymyksiä, ja osaa huomioida näitä asiakastyössä.
Opiskelija osaa selittää saavutettavuuden sekä Design for all -käsitteet. Opiskelija tietää, miten lainsäädäntö ohjaa saavutettavuuden toteutumista julkisissa ja yksityisissä sote-alan palveluissa. Hän osaa jäsentää ja arvioida asiakkaille tarjottavien ratkaisujen ja palvelujen saavutettavuutta ja käytettävyyttä sekä tehdä ehdotuksia asiakaslähtöisistä palveluratkaisuista.
Opiskelija osaa kuvata ja jäsentää ammatillisia digitaalisia sosiaalisia verkostoja ja digitaalista vertaistukea tarjoavia palveluja. Hän tunnistaa ammattilaisen roolin kuntoutujan ohjaamisessa vertaistyöskentelyyn verkkoympäristössä ja omaa menetelmiä asiakkaiden ohjaamiseen digitaalisissa verkostoissa. Opiskelija ymmärtää digisyrjäytymisen ilmiön sekä tunnistaa keinoja sen ennaltaehkäisyyn. Opiskelija osaa huomioida ja edistää asiakkaiden mahdollisuuksia ja edellytyksiä digitaalisesti toteutettuun ohjaus- tai kuntoutuspalveluun osallistumiseksi.