Oppiminen ja elämänkulku (6 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BN75-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
31.05.2023 - 30.11.2023
Opintopistemäärä
6 op
Virtuaaliosuus
6 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 10
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Arja Pakkala
- Ritva Ylitervo
Vastuuopettaja
Jari Kalavainen
Ryhmät
-
YSY21SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
YTK20S1Kestävä energia (YAMK)
-
YSY21SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
YSY21SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YTV21S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YTO21S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YTM21S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YTK21S1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YTG21S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YTH23K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YTB20S1Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
-
YTR21S1Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YSY20SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
-
YSY22SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
YSY20STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
-
YSY20SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
-
YSY20SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
-
YSY22STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YSY20S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
-
YSV20S1Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
-
YSY23KTSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YSB20S1Projektijohtaminen YAMK
-
YSY22SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YLO20S1Logistiikka
-
YLO21S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YLB23K1Agrologi (ylempi AMK), biotalouden kehittäminen
-
YTV20S1Verkostojohtaminen, teknologia
-
YTG20S1Robotiikka YAMK
-
YTH20S1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YTH22K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YTO20S1Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YSB21S1Projektijohtaminen YAMK
-
YSY22SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
YTO22S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YTY23K1Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YTB22S1Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
-
YTK22S1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YSV22S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
YTG22S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YSB22S1Projektijohtaminen YAMK
-
YTM22S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YSV21S1Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
-
YTV22S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YSY21STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YSC23KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YTH21S1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YLO22S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YTB21S1Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt ammatillista oppimista koskeviin teoreettisiin, eettisiin ja filosofisiin lähtökohtiin. Perehdyt oppimiseen ilmiönä ja tutustut kasvatustieteen ja ammattipedagogiikan perusteisiin ja käsitteisiin. Saat valmiuksia analysoida ja perustella omaa oppimisen ohjaamista niiden avulla. Perehdyt myös eri elämänvaiheissa olevien oppijoiden elämismaailmaan erilaisissa toimintaympäristöissä.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla edistät ammattipedagogista osaamistasi ja reflektio-osaamistasi.
Ammattipedagoginen osaaminen tarkoittaa, että tunnet ammatillista oppimista koskevia teoreettisia, eettisiä ja filosofisia lähtökohtia. Osaat toimia erilaissa oppimisen ohjaustilanteissa oppimiselle asetettujen tavoitteiden ja opetusta määrittävien asiakirjojen mukaisesti. Osaat myös analysoida ja perustella omaa oppimisen ohjaamistoimintaasi.
Reflektio-osaaminen tarkoittaa, että kykenet arvioimaan pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana. Osaat arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja kykenet asettamaan itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana.
Osaamistavoitteet
Ymmärrät ammatillista osaamista ja oppimista tarkastelevien tieteiden soveltamismahdollisuudet oppimisen ohjaamisessa. Sinulla on kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteesi liittyviä peruskäsityksiä, arvoja, asenteita ja omia ajattelu- ja toimintamallejasi ja kehittää niitä saamasi palautteen perusteella.
Sisältö
Opintojaksolla tutustut sekä ammattipedagogiikan että kasvatustieteen ja -psykologian perusteisiin ja käsitteistöön, oppimisen keskeisiin teorioihin ja tutkimustietoon sekä niiden soveltamismahdollisuuksiin ammatillisen opettajan työssä. Perehdyt eri elämänvaiheissa olevien oppijoiden elämismaailmaan erilaisissa konteksteissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M-K. 2016. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus. Saatavana e-kirjana.
TAI
- Rinne, R, Kivirauma, J. & Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. PS-kustannus. Saatavana e-kirjana.
- Nivala E. & Saastamoinen M. (toim.). 2010. Nuorisokasvatuksen teoria. Perusteita ja puheenvuoroja (2. painos). Saatavana e-kirjana.
- Kallio, E. K. 2020. Development of Adult Thinking. Interdisciplinary perspectives on cognitive development and adult learning. Routledge.
- Hakala, J.T. & Kiviniemi, K. 2018. Vuorovaikutuksen säröjä ja jännitteitä. Aikuiskasvatuksen pedagogiikan haasteiden äärellä. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Luokanopettajien 25-vuotis aikuiskoulutuksen juhlajulkaisu. Viitattu 30.3.2021. Https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/48383/978-951-39-5376-8.pdf?sequence=1
- Kallio, E. Ajattelun kehitys aikuisuudessa - kohti moninäkökulmaisuutta. Saatavana e-kirjana. https://www.ellibslibrary.com/book/978-952-5401-73-8.
Lisäksi oppimistehtävien yhteydessä oleva muu materiaali.
Opetusmenetelmät
Avoimen ja YAMK-koulutuksen opiskelijat: Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siihen kuuluvat oppimis- ja arviointitehtävät.
Opintojaksossa toteutetaan yhteistoiminnallisia ja osallistavia menetelmiä sekä vertaisohjausta ja itsenäistä työskentelyä. Toteutustavat syventävät ammatillista osaamista ja oman ammattialan kehittämistä.
Opintojaksoon sisältyy verkossa tapahtuvaa ohjausta. Opintojaksolla on kolme webinaaritapaamista. Aloituswebinaarissa käydään läpi opintokokonaisuutta ja sen sisältöjä. Kahdessa ohjauswebinaarissa käsitellään mm. oppimistehtäviin liittyviä kysymyksiä. Niissä sinulla on mahdollisuus saada vertaiskommentointeja muilta opiskelijoilta sekä ohjausta kouluttajilta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso yhteensä 162 h (6 x 27 h) opiskelijan työtä:
- orientoituminen 6 h
- kirjallisuuteen/oppimateriaaleihin perehtyminen, oppimistehtävät ja keskustelut 146 h
- vertaiskeskustelut ja -arvioinnit sekä itsearviointi 10 h
Sisällön jaksotus
Opintokokonaisuudella on kolme webinaaritapaamista:
- aloituswebinaari to 1.6.2023 klo 15 - 17
- ohjauswebinaari to 17.8.2023 klo 15 - 16.30
- ohjauswebinaari ke 11.10.2023 klo 15 - 16.30
Aloituswebinaarissa käydään läpi opintokokonaisuutta ja sen sisältöjä. Tämä webinaari tallennetaan. Ohjauswebinaareissa on mahdollisuus saada vertaiskommentointeja muilta opiskelijoilta sekä ohjausta kouluttajilta. Ohjauswebinaareja ei tallenneta.
Huom! Suosittelemme aloittamaan opintokokonaisuuden Oppiminen ja elämänkulku -opintojaksosta ja siirtymään sen jälkeen Koulutuksen tulevaisuus -opintojen pariin.
Kesän aikana voit tehdä opintoja omaan tahtiin. Huomaathan kuitenkin, että kesällä ohjausta ei ole tarjolla.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin: 100
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:
Ammattipedagoginen osaaminen
- tunnet ammatillista oppimista koskevia teoreettisia, eettisiä ja filosofisia lähtökohtia
- osaat analysoida ja perustella omaa oppimisen ohjaamistoimintaasi.
Reflektio-osaaminen
- arvioit pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana
- arvioit realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi
- asetat itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana