Siirry suoraan sisältöön

Radikaali luovuus (10 op)

Toteutuksen tunnus: HA00BP25-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

31.07.2023 - 04.01.2024

Ajoitus

28.08.2023 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Tiimiakatemia (AMK)

Opettaja

  • Anu Manner
  • Kimmo Aho
  • Tero Lehtinen
  • Tapu Holttinen
  • Janne Roiha
  • Jaana Larsson

Ryhmät

  • HTA22S1
    Tiimiakatemia (AMK)

Tavoitteet

Radikaalin luovuuden moduulissa tavoitteena on kehittää osaamista, jota tarvitaan innovaatioprosesseissa, uusien ja olemassa olevien palveluiden ja tuotteiden kehittämisessä ja niiden johtamisessa.

Sisältö

Moduulissa kuvattua osaamista rakennetaan kokemuksellisesti, tekemällä ja soveltamalla teoriaa käytäntöön. Osallistumalla aktiivisesti, aloitteellisesti ja itseohjautuvasti oman tiimiyrityksen kehitys- ja oppimisprosessiin ja sen palvelu/tuotekehitysprosesseihin aiheen osaaminen kehittyy. Tämän myötä oppijan osaamista kehitetään seuraavien työkalujen ja näyttöaineistojen rakentamisen avulla:

1.Aiheeseen liittyvät käsitteet ja taustateoriaaineistot, esseet ja raportit
2.Luovan prosessin sekä, innovointi- ja palvelumuotoiluprosessin ymmärtämisen osoittavat aineistot
3.Menetelmäaineisto: Kokeilu- ja projektisuunnitelmat, Asiakasymmärrys, Ideointi, Prototypointi, Kokeilemalla kehittäminen, Konseptointi, Palvelun arviointi, edelleen kehittäminen ja mittaaminen
4. Projektien tulosten esittelyaineistot, dokumentit ja artefaktit

Harjoittelujakso on integroitu moduuliin, työskenteleminen omassa tiimiyrityksessä vastaa työelämäharjoittelua.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Moduulissa oppijan osaamisen arviointi perustuu seuraavaan oppimisen prosessiin ja näyttöihin:
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita (Oppimissopimus, tavoitteiden asettamiseen liittyvät dokumentit ja esitykset)
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta (näyttöaineistoina dokumentit, suunnitelmat, raportit, reflektiot, esitykset) esseet)
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön ja työskennellä tavoitteellisesti (Näyttöaineistoina raportit, reflektiot, esitykset)
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä (Näyttöaineistona oppimisen reflektioon liittyvät raportit ja esitykset)
5) Luoda uutta tietoa (Näyttöaineistona projektien loppuraportit, tutkimukset, prototyypit, palveluiden konseptikuvaukset, mallinnukset, tuotteet, esitykset)

Moduulien yhteiset osaamistavoitteet 
Jokaisen oppijan osaamispersoonan kehittymistä seurataan ja arvioidaan seuraavien osaajaprofiilien avulla: 

0 - Ei osaamista
Ei hallitse osaamisaluetta lainkaan. Ei teoriatietämystä tai toiminnallista kokemusta osaamisalueeseen liittyen.

1 - Vasta-alkaja
Ymmärrät tiedollisia perusasioita osaamisalueeseen liittyen mutta käytännön kokemuksesi ja kokemusten reflektio ja arviointi on vielä vähäistä. Olet tehnyt suunnitelmia osaamisen kehittämiseen liittyen.

2 - Edistynyt vasta-alkaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat, sinulla on teorianäyttöjä osaamisalueeseen liittyen. Olet laatinut toiminnallisia suunnitelmia ja asettanut tavoitteita osaamisalueen kehittämiseen liittyen. Sinulla on osaamisalueesta jo jonkin verran käytännön kokemusta. Kokemusten reflektio kuvaa toimintaa, oppimista ja osaamisen kehittymistä. 

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Moduulissa oppijan osaamisen arviointi perustuu seuraavaan oppimisen prosessiin ja näyttöihin:
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita (Oppimissopimus, tavoitteiden asettamiseen liittyvät dokumentit ja esitykset)
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta (näyttöaineistoina dokumentit, suunnitelmat, raportit, reflektiot, esitykset) esseet)
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön ja työskennellä tavoitteellisesti (Näyttöaineistoina raportit, reflektiot, esitykset)
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä (Näyttöaineistona oppimisen reflektioon liittyvät raportit ja esitykset)
5) Luoda uutta tietoa (Näyttöaineistona projektien loppuraportit, tutkimukset, prototyypit, palveluiden konseptikuvaukset, mallinnukset, tuotteet, esitykset)

3 - Osaaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat hyvin, ja sinulla on riittävästi teorianäyttöä osaamisalueeseen liittyen. Osaat laatia suunnitelmia ja asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita. Olet asettanut osaamisalueella kehittämisen tavoitteita, toteuttanut osaamisalueella projekteja ja vienyt teoriaosaamistasi käytäntöön. Olet reflektoinut projektiesi onnistumista ja osaat arvioida tavoitteidesi toteutumista reflektioissa hyvin.

4 - Taitaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat syvällisesti. Osaat myös kriittisesti arvioida tietoa. Osaat laatia taitavasti sekä toiminnallisia ja osaamisen kehittymiseen liittyviä suunnitelmia, asettaa tavoitteita, toteuttaa laadukkaasti projekteja ja reflektoida osaamisen kehittymistä taitavasti. Sinulla on merkittävää kokemusta osaamisalueen projekteista, ja teet projekteja oman osaamisen kehittymisen vuoksi. Olet tehnyt useita suunnitelmia, asettanut tavoitteita, toteuttanut projekteja ja arvioinut tavoitteiden toteutumista. Saamasi palaute on hyvää, ja toteutetut projektit ovat alkaneet tuottaa tekemiseesi jatkuvuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Moduulissa oppijan osaamisen arviointi perustuu seuraavaan oppimisen prosessiin ja näyttöihin:
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita (Oppimissopimus, tavoitteiden asettamiseen liittyvät dokumentit ja esitykset)
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta (näyttöaineistoina dokumentit, suunnitelmat, raportit, reflektiot, esitykset) esseet)
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön ja työskennellä tavoitteellisesti (Näyttöaineistoina raportit, reflektiot, esitykset)
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä (Näyttöaineistona oppimisen reflektioon liittyvät raportit ja esitykset)
5) Luoda uutta tietoa (Näyttöaineistona projektien loppuraportit, tutkimukset, prototyypit, palveluiden konseptikuvaukset, mallinnukset, tuotteet, esitykset)

5 - Asiantuntija
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat syvällisesti, ja laajennat jatkuvasti tietämystäsi. Osaat kriittisesti arvioida tietoa. Osaat laatia erinomaisesti ja tarkasti sekä lyhyen että pitkän aikavälin toiminnallisia ja osaamisen kehittymiseen liittyviä suunnitelmia, asettaa tavoitteita, toteuttaa erinomaisesti projekteja ja reflektoida osaamisen kehittymistä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Tämän teet itseohjautuvasti ja oman osaamisen kehittämisen ja sisäisen motivaatiosi vuoksi.
Sinulla on merkittävää ja laajaa kokemusta osaamisalueen projektien toteutuksesta ja niiden reflektointi ja arviointi on sinulle keino kehittää osaamistasi. Osaat myös hankkia, yhdistää ja luoda uutta tietoa toteutettujen projektien myötä. Saamasi palaute on erinomaista, ja osaamisalueella toimintasi ja projektit ovat muuttuneet jatkuviksi asiakassuhteiksi.

Esitietovaatimukset

HL00BD05 Palveluiden johtaminen

Lisätiedot

Opintojakso/ moduuli suoritetaan prosessimaisesti 2,5 vuoden aikana, 3 op osakirjaukset kirjataan lukukausittain, ja osaamisen kehittymistä arvioidaan jatkuvasti. Opintojakson / moduulin loppuarviointi suoritetaan 4. vuoden syksynä.